Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hva er dine mål for 2018?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Hva er dine mål for 2018?

Jeg tenkte det kunne vært artig å ha en samletråd for hvilke økonomiske mål for 2018 som finnes her inne. (Finnes en slik tråd allerede?)

Mitt hovedmål er å få en formue som overstiger 600.000,- ila 2018. Hvis jeg følger det oppsatte budsjettet skal jeg klare det med en margin på rett over 20.000,-
    Jeg innser etterhvert at budsjettet mitt er veldig stramt de neste 2-3 månedene, da jeg driver å sparer opp til krisebuffer, samtidig som jeg sparer mye på BSU slik at jeg kan betale inn mest mulig i januar. jeg har de tidligere år spart 2.000,- pr måned på BSU, men vil fra neste år av fylle opp i januar for å få maks ut av rentene.

Samtidig har jeg et bad som skal pusses opp som jeg i utgangspunktet skulle gjøre i sommer. Grunnet mangel på sparedisiplin er dette utsatt til 2019. Jeg regner med å nå 65.000,- på sparekonto innen utgangen av året, slik at oppussingen kan starte utpå våren neste år.

Jeg har tatt utgangspunkt i at leiligheten er verdt like mye nå som når jeg kjøpte den for 2 år siden. Jeg er rimelig sikker på at denne har steget mye i verdi, men jeg avventer med verdivurdering til badet er ferdig.

Så, Hva er dine små og store økonomiske mål for 2018?

TverFyll
    Last edited by TverFyll; 06-06-18, 13:27.

Mitt hovedmål er å få en skikkelig oversikt over spareraten min, og i gjennomsnitt spare 50 % hver måned (dette vil variere da jeg jobber frilans og har deretter varierende månedsinntekt).

Utover dette ønsker jeg å ha en bedre oversikt over hva jeg bruker penger på.

Jeg kommer nok på flere punkter etterhvert, så får fylle på denne posten senere.
    økonomiportalen.no

Comment

Mine mål for 2019 var å spare opp 90.000 i egenkapital for kjøp av ny bolig. Nå ble det sånn at jeg kjøpte ny bolig, og dessuten slapp jeg å bruke av egenkapitalpengene
      Så akkurat nå er målet mitt å overta ny bolig og nytt boliglån og raskt finne ut av hvordan den nye økonomien min vil se ut. Deretter er planen min å sette opp et mer stabilt budsjett, og sette opp et nytt sparemål - fortrinnsvis i fond. Jeg skal også legge opp til ekstra innbetalinger på boliglånet. Jeg tror jeg kommer til å legge fokus på nedbetaling av gjeld og øke spareraten.
      Mål 2018:
      * Spare 90.000 på sparekonto innen 1. juli 2018. (46.000)
      * Spare 6.000 i fond. (1.000)
      Få jobb i 100% stilling.

Comment

Syns det er vanskelig å sette realistiske mål for hele året, som student uten oversikt over hva en eventuell bi-inntekt til høsten og semesterstart kommer til å være.

Av sommerjobb-pengene har jeg i alle fall følgende mål; fylle BSUen, 4k til fond, 15k til buffer slik at denne får totalt 50k.

Etter forbruk regner jeg med å sitte igjen med ytterligere 8k som skal spares. Men hvor og hvordan? :-) Boligsparekontoen hos Nordea? Eller «høyrentekonto» i påvente av plassering i BSU over nyttår? Mer i fond? Vi får se :-D

Comment

Målet for året er å ha en sparerate på 50% eller mer i snitt. Og jeg håper å bikke 2 millioner i netto formue. Hittil i år har det gått ganske bra
          Last edited by ogellers; 13-06-18, 21:13.

Comment

Originally posted by ogellers View Post
            Målet for året er å ha en sparerate på 50% eller mer i snitt. Og jeg håper å bikke 2 millioner i netto formue. Hittil i år har det gått ganske bra
            Muligens et åpenbart spørsmål, men regner du med verdi av bolig minus boliglån (om du eier og ev. har boliglån) i netto formue?
            økonomiportalen.no

Comment

Jeg har nettopp kjøpt meg bolig for første gang! Sammen med samboer.

Så mitt kaotiske mål for resten av 2018 er å komme i hus og få en konkret oversikt over utgiftene våre (føles nesten som om jeg planlegger i blinde nå), og føle at kontrollen er tilbake. Heldigvis virker det som om han setter pris på å være sammen med en kontrollfrik som vil ha åtte ark i et Excel-skjema på et hittil helt teoretisk budsjett.

Å ta opp mitt første millionlån føles i grunn litt som å være i fritt fall på en berg-og-dalbane… Jeg er litt hysterisk og redd dette går feil vei nå i utforbakken! Selv om jeg er godt sikret, det er kjempegøy og jeg vet at dette kommer til å gå heeelt fint… Sannsynligvis. Hehe.

Comment

Originally posted by Østkantøkonomi View Post

Muligens et åpenbart spørsmål, men regner du med verdi av bolig minus boliglån (om du eier og ev. har boliglån) i netto formue?
                Regner med boligverdien ja og trekker fra gjelden. Men jeg oppjusterer ikke verdien mtp årlig prisoppgang. F.eks kjøpte vi i 2014 en prosjektleilighet for 3,79m og flyttet inn i 2016. Jeg går utifra summen vi kjøpte for er den vi får om vi selger den i dag. Utleieleiligheten har jeg regnet med prisoppgang på da flere helt like leiligheter har blitt solgt for den summen jeg regner med. Så føler jeg noe konservativ og realistisk i min vurdering.

Vi har også en nedbetalt bil verdt ca 50 000 som jeg ikke regner med som formue
                Last edited by ogellers; 16-06-18, 17:26.

Comment

Har nettopp startet å investere i fond via aksjesparekonto. Håper å ha investert 50-75k i løpet av året.

Boliglånet håper jeg å få redusert til under 900k.

Ønsker også å få opp spareraten. På sikt gjerne 50-70% av inntekten.

Har et pensjonskapitalbevis jeg ønsker å få overført til Nordnet slik at jeg kan styre dette selv. Dette er noe flere bør være oppmerksom på. Mange har sine pensjonskapitalbevis hos forvaltere med skyhøye forvaltningskostnader. Er nesten ran.

Generelt prøver jeg å få mer kontroll på økonomien.

Målet på sikt er å forhåpentligvis bli økonomisk fri.

Comment

- Fylle BSU 1 og BSU 2
                    - Spare 300 000 på et år
                    - Tjene over 1 million
                    - Jobbe maks 60 timers uker
                    - Klare å ta minst 4 uker ferie

Comment

Working...
                    X