Announcement

Collapse
No announcement yet.

Økonomisk uavhengig om få år - Hvordan ville dere investert videre?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Økonomisk uavhengig om få år - Hvordan ville dere investert videre?

Hei folkens! Jeg har vært bevisst på å bygge formue helt siden jeg begynte å jobbe som 16-åring og er nå i slutten av 20-årene. I den forbindelse ønsker jeg råd og tips til veien videre til økonomisk frihet fra andre likesinnede på forumet. Det store og hårete målet er å kunne bestemme helt selv hva jeg bruker dagene mine til i en alder av 35 år.

Kort fortalt:
    Jeg har jobbet enormt hardt i mange år og hatt mange stressende jobber innen blant annet salg og også flere egne bedrifter. Pr dags dato er jeg i en bransje hvor jeg fort drar inn 600 000 til 1 million i året (spørs bare på hvor mye jeg gidder å jobbe), men denne bransjen kan forsvinne med teknologisk utvikling innen få år. Ønsker derfor å melke situasjonen for det er verdt så lenge det går og investere pengene på en god måte.

Hvis denne bransjen forsvinner på sikt så ønsker jeg ikke å være låst i ”hamsterhjulet” med 8 til 16 hver dag og kommer til å strekke meg langt på vei for å nå målene. Vil enkelt og greit oppnå en så høy månedlig cashflow fra en ”melkeku” at jeg aldri trenger å søke en jobb igjen i hele mitt liv, hvis ikke jeg selv føler for det.

Økonomisk situasjon:
    Totale verdier og formue i dagens marked = Ca 7.4 millioner.
    • 2 leiligheter med 2 parkeringsplasser = Ca 6 millioner
    • BSU 1 og 2 = Ca 500 000
    • Bankinnskudd til investeringer og buffer = 400 000
    • Samt ca 500 000 i lett omsettelige verdier / utstyr som tidvis også genererer penger på utleie

Jeg estimerer å tjene ca 850 000 i året på jobb fremover de neste 2-3 årene, samt ca 150 000 i årlig utleie av en av leilighetene og en parkeringsplass. Har ikke noe problem med å holde et lavt forbruk så jeg klarer fint å ha en sparerate på 50% uten å ha det kjipt i det daglige liv.

SÅ kommer det store spørsmålet:
    Hva ville dere gjort med 4-500 000 i frie midler som kan investeres og en årslønn på ca 1 million hvor veldig mye av lønnen spares hver måned? Børsen virker litt usikker fremover, men samtidig er også boligmarkedet relativt høyt priset i de store byene? Hadde noe aksjer tidligere men har solgt disse nå.

Har vurdert å selge utleieleiligheten til fordel for en enda større utleieleilighet som genererer enda høyere cashflow pr måned, men vil helst ikke ha alt for høyt lån heller i disse usikre rentetider. I så fall hadde det blitt et typisk svenskekollektiv / pengemaskin i Oslo med 5-6 soverom. Har vurdert å betale ned masse på det nåværende lånet og heller være klar til å gjøre storinnkjøp ved neste nedgangsperiode i boligmarkedet. Hittil i den økonomiske reisen så har jeg stort sett makset mulig boliglån til en hver tid, og det har funket overraskende greit så lenge jeg har hatt en romslig buffer.

Hvis jeg gjør ting riktig i noen år til, samt har litt flaks, så ser jeg på det som realistisk å på sikt kunne ha 30-40 000 i månedlig gjentagende inntekt / avkastning.

Hva tenker dere? 5-7 års tidsperspektiv. Hvor henter man mest penger?
    Last edited by aldriblakk; 27-10-18, 14:01.

Hei, for å være i slutten av 20-årene synes jeg du gjort det svært godt så langt.

Du skriver ikke noe om hvor mye av formuen som er finansiert av gjeld. Hvordan ser din formue ut etter at Norges Bank strammer til renten de neste årene? Hvordan ser din uavhengighet ut hvis renten øker, boligprisene faller og inflasjonen er stabil (holdt tilbake av høyere renter)?

Slik Warren Buffett skriver så er det ofte best å ikke gjøre noenting. Ingen tvinger deg til å investere selv om alle andre vil at du skal ("chasing yields"). Det virker som du har kontroll på sparingen og kontanter gir handlefrihet. Hva med å bare fortsette å spare i banken og takke ja til de 1-2% man får de neste årene, til andre muligheter oppstår?

Hvis eiendom er din greie så kan du bruke tiden til å planlegge hvor ditt neste kjøp vil være? Se på nabolagene, kommende demografi og se hvor det kan være lurt å posisjonere seg. Kanskje man allerede nå finner eiendommer på billigsalg. Hvis de allerede nå gir 2-3-4% netto årlig så kanskje det er godt nok for den kontantflyt du ønsker deg.

Gjør investering til en forretning. Sett opp et realistisk budsjett for svenskekollektiv idéen din.
    * Hvor lønnsomt vil det være?
    * Hvilken risiko finnes?
    * Eksempel på risiko: Hva skjer hvis økonomien i Sverige og Polen tar seg opp slik at netto arbeidsinnvandring går i minus. Hva er sannsynligheten, hva er konsekvensene for deg?

Hvis målet ditt er 30-40000 kr i månedlig (netto?) fri kontantflyt så kommer du til å klare det. Du må bare tenke selv. Ber du andre om investeringsråd så er det en risiko for at de pitcher produkter eller formuesobjekt som du ikke forstår og kan innebære svært mye risiko for liten gevinst. Ta tiden til hjelp og gjør din egen research
    Last edited by J-dawg; 28-10-18, 15:45.

Comment

Hvor mye har du i lån på leilighetene?

Om du skal få 30k/mnd netto fra leieinntekter må du ha ca. 15.4 mill. om leilighetene gir en avkastning på 3% etter utgifter (med 22% skatt på leieinntekter).

Comment

Takk for tips! Ser jeg glemte avsnittet om gjeld her. Går litt for i svinga. Total gjeld ink studielån og lån til leiligheter er ca 3.6 millioner, så det er snakk om under 50% av totale verdier pr dags dato. Banken min har heller ikke satt opp renta enda så har 2% rente fortsatt. Er ganske inne i boligmarkedet og flere av mine beste venner er meglere, så kommer til å kjøre strategien med å gå på 100 visninger neste gang, helt til man finner nåla i høystakken. Mulig jeg kjører på med tipset ditt J-dawg. Har funket veldig bra hittil. Bare betale ned så mye som mulig gjeld eller spare EK hele veien til man har nok til neste investering. Blør bare litt innvendig når man ser den lave sparerenta på høyrentekonto for tiden. Hehe.

Comment

Under 50% total belåning nå er jo helt greit.

Jeg ville bare bygd opp kontantposisjonen din og være utkikk etter muligheter innenfor dine kompetanseområder. Sørg for å se på risiko først og fremst. Mange som har blitt skvist ut av markedet altfor tidlig pga høy gjeld eller uforutsette ting.

Er selv 36% belånt inkludert studiegjeld. Har en kontantposisjon på 750 000 kr og 250 000 kr i aksjer. Tar tiden til hjelp og ser etter nye muligheter. Enten i eiendom eller aksjer.

Så skjønner veldig godt følelsen at pengene råtner på rot. Men det er bedre å være tålmodig og være på utkikk, enn å jakte etter avkastning og ta høy risiko for lite gevinst.

Comment

Jepp. Kombo av å betale ned boliglån og å ha penger klare ved neste nedgang i markedet er nok det sikreste for min del, enten det er på børsen eller i boligmarkedet. Å kjøpe enda en leilighet til "gi bort pris" ved neste krise er absolutt noe som ligger i tankene. Men er jo en del som skal spares for å være innenfor myndighetenes 40% EK krav ved en eventuell tredje bolig. Er spent på om det lar seg gjøre å få noe særlig i lån neste gang hvis jeg prioriterer å betale ned mye på lånet nå istedenfor å sitte med pengene på bok. Noen som har erfaring med det når de sitter med millioner i "sikker" kapital i eiendom fra før av?

36% belåning høres meget bra ut. Da har du mulighet til å teste og lære mye? Rått jobbet!

Comment

Spennende lesning! Er litt i samme båt selv, og har erfaring med egenkapital bundet opp i bolig.

Vi kjøpte de 2 siste utleieleilighetene med opptjent egenkapital bundet opp i andre leiligheter (pluss noe kontantinnskudd). Og har fulgt samme strategi som deg så langt ved å låne så mye som lar seg gjøre for å finansiere nye kjøp. Litt hassle å innhente meglervudering på leilighetene, slik at banken kan etablere nok sikkerhet, men nå er det 5x inntekt som setter en stopper for å låne mer. Mulig bra det da..

Leilighet 1: 3600' (gjeld 2000')
              Leilighet 2: 3200' (gjeld 1300')
              Leilighet 3: 2500' (gjeld 1000')
              Primærbolig: 6200' (gjeld 4700')
              Aksjer/fond: 1900'
              BSU: 700'
              Buffer: 200'
              Studielån: -540'

Leieinntekt 36 000kr/mnd

Vi har også sikret noe av lånet med fastrente hvis renten skal opp (ca 25%).

Men spørsmålet ditt om hvor du skal plassere nye midler framover er jeg mer usikker på. Jeg lurer på det samme. Prisene i aksjemarkedet og boligmarkedet er ganske høyt, men samtidig syns jeg det er kjedelig å spare i bankkonto til 2% rente.

Dersom du tenker å selge utleieleiligheten og heller kjøpe større med flere soverom som kan leies ut som kollektiv bør du kalkulere inn høyere gebyrer (les eiendomsskatt) og mer vedlikeholdskostnader og oppfølging med leietakere (tapt fritid).

Comment

Takk for svar Andrums! Er faktisk akkurat slik som du har gjort som jeg har vurdert å gjøre. Worst case hvis alt går til helvete så er det ikke krise om man "taper" en leilighet heller. Med både BSU, buffer og aksjer på stell så har man også mye å gå på ved kriser. Hvis renta skulle skyte i været og prisene skulle dale i et år eller to så vil jeg tro man likevel klarer å holde hodet over vann til situasjonen stabiliserer seg. Og har man nok buffer så kjører man bare på videre og kjøper enda mer når alt er på salg. Hvor gammel er du nå? Regner med du har jobbet systematisk med dette i ganske mange år for å opparbeide deg såpass?

Comment

Ja er enig med deg. Hvis det virkelig skulle bli krise er det bra å ha litt tilgjengelige midler eller selge unna. Jeg tror for eksempel ikke det skal komme en stor krise hvor renta plutselig stiger kraftig eller at leieprisene stuper. Problemet i slike tilfeller oppstår først når man skal refinansiere gjeld, feks flytte til et større sted selv. Da krever bankene at alt blir gjennomgått på nytt. Hvis prisene feks har sunket 20% og lønnsinntekten kanskje ikke er like god som før. Da blir man fort malt opp i et hjørne og tvunget til å selge. Men med inflasjonsmål fra Norges Bank på 2,5% på lang sikt så har jeg liten tro på det..

Har brukt ca 7 år med hardt arbeid og har ikke opplevd de store nedturene enda.. men kjører på så lenge det går

Comment

Så bra! Meget godt jobbet

Comment

Working...
                    X