Announcement

Collapse
No announcement yet.

Veien videre som gjeldsfri

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Veien videre som gjeldsfri

Hei

En stund siden jeg har vært aktiv her. Som kanskje noen av dere vet, hadde jeg og min samboer en helt svimlende høy forbruksgjeld på hele 1.400.000 kr. Med hjelpsomme (og noe rike) foreldre, klarte vi å bli 100% gjeldsfri 18/5-18. En følelse jeg sikkert aldri kommer til å glemme.

Det er skjedd veldig mye på veldig kort tid. Vi har blant annet flyttet inn i ny bolig, spart opp 50.000 kr på bufferkonto i tillegg til å føle at livet smiler til oss og at vi kan starte å planlegge fremtiden vår. Boligen vi bor i skal bli vår. Per dags dato leier vi den for 9.000 kr, hvorav 6.750 kr av disse går rett på nedbetaling av kjøpesummen. Vi kaller avtalen for "leie før eie". Fantastisk at huseier vil gjøre det for oss, da det gir oss rom for å landet litt i tillegg til at vi vet at dette vil være vårt hjem en god stund fremover. Vi har fått innvilget boliglån nå, men ønsker ikke å låne før leiekontrakten går ut, da vi ikke ønsker mer boliglån enn nødvendig.

Planene våre er mange, og vi velger å starte med bufferkontoen vår som nå er oppe i 50.000 kr. Målet vårt er at den skal være oppe i 100.000 kr innen utgangen av desember 2018. Jeg har stor tro på at vi vil klare det, da vi mottar 30.000 kr for salg av den ene bilen vår i desember, i tillegg til halv skatt. Neste mål er å spare opp 100.000 kr innen utgangen av august 2019, som er øremerket oppussing. Ikke mye som trengs å gjørs i huset her, men en liten oppdatering av badet, skifte gulv, lage vaskerom etc. Vi håper at 100.000 kr vil holde. Denne sparingen vil starte januar 2019 og da være ferdig i august 2019. Dette er også et mål jeg tror vi vil klare å fullføre, da vi vil få en god slant med penger igjen på skatten neste år i og med at vi har betalt hårreisende mye renter dette året.

Så kommer vi til vårt neste mål, og vårt neste spørsmål om hvordan vi skal gjøre det. Drømmen vår er å bygge vår egen bolig med tid og stunder. Vi ønsker derfor å spare så mye som mulig i løpet av denne tiden. Vi snakket litt om at innen august 2023 skulle vi ha byggeplanene klare og starte på drømmen vår. Spørsmålet er da, hvordan skal vi spare? Skal vi betale ned ekstra på boliglånet i nåværende bolig? Skal vi spare til fri egenkapital på høyrente konto? Hva tenker dere? Vi har lekt litt med tanken om å spare iallfall 680.000 kr på en eller annen måte, enten ved å betale ekstra ned eller som fri egenkapital.
    Mine mål

• 100.000 kr på bufferkonto (50.000/100.000 kr)
    • 100.000 kr på oppussingskonto (0/100.000 kr)
    • Spare opp egenkapital (0/680.000 kr)
    • Bygge drømmehuset
Working...
X