Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvordan investere 500.000,-?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Hvordan investere 500.000,-?

Gitt at du hadde 500.000,- på konto (og var gjeldfri), hvordan ville du investert pengene?

Ta utgangspunkt i at du ikke vil trenge pengende de neste 5 årene (minst), men du vil gjerne ha løpende inntekter fra investeringene, hvis mulig.

Hva ville du investert i og hvordan ville du evt. fordelt pengene mellom ulike investeringer?

Det kan jeg si deg, for det har jeg.

50 % i globalt indexfond (KLP)
    50 % i norsk indexfond (KLP)
    Gjeld er roten til økonomisk ruin.

Comment

Utleieleilighet

Comment

400.000 i to godt valgte indeksfond. 100.000 til å lære seg aksjer.
        Aksjeamatøren
        2012
        Makse BSUx2
        50.000 i buffer
        30.000 i aksjer

Comment

Personlig ville jeg nok ha investert det meste i aksjer (surprise surprise), noe jeg for såvidt også har selvom jeg ikke har så mye som 500 000 kr (enda). Jeg ville nok fordelt aksjeandelen mellom ulike porteføljer med ulik risiko. En portefølje med langsiktige investeringer, gjerne i typiske utbytteaksjer for å få litt løpende inntekter. En portefølje med ulike type indeksfond og en portefølje som jeg kan "leke" meg litt mer med og trade mer kortsiktig.

Ellers ville jeg nok også ha investert i oppussing av bolig som ikke bare gir verdistigning på bolig, men også er en invstering i omgivelsene som kanskje gir bedre trivsel? Ellers er jo også leieenhet en god mulighet for løpende inntekter
          [Aksjebloggen] [Målbevisst.no]

Comment

Originally posted by mariusfa View Post
            400.000 i to godt valgte indeksfond. 100.000 til å lære seg aksjer.

Comment

Vi har så mye på konto, og kunne godt tenke oss å få de til å mingle litt....men er livredd for å miste pengene.....Akkurat nå står de på høyrentekonto i banken til i overkant av 3% rente..... ikke akkurat lønnsomt...

Comment

Originally posted by tuppesjura View Post
                Vi har så mye på konto, og kunne godt tenke oss å få de til å mingle litt....men er livredd for å miste pengene.....Akkurat nå står de på høyrentekonto i banken til i overkant av 3% rente..... ikke akkurat lønnsomt...
                Om du flytter de til Nordax kan du i hvert fall få 4.25%.

Comment

Utleieleilighet under terassen. Uten tvil.
                  Reiseskildringer med elektrisk campervan: http://travelelectric.blogspot.no/

Ikke oppdatert på ei stund, men ikke helt utdatert:
                  http://gajasworld.blogspot.com/

Comment

Originally posted by tuppesjura View Post
                    Er man redd for å tape kan man heller ikke vinne. Men selvsagt, det gjelder jo å gjøre noe en er komfortabel med og kan leve med.

Comment

For min del hadde det nok blitt en utleieleilighet.

(så fremt du ikke går med en grunder i magen?)
                      Jeg heter Kenneth Dreyer.
                      Jobber med markedsføring og belysning.

Comment

Vanskelig, siden det ikke holder til både utleieleilighet og aksjer. Tror det hadde blitt aksjer. Og kanskje 10% i edelmetaller.

Comment

Kommer litt ann på situasjonen jeg ville vært i. Sett at jeg hadde fått 500K nå:

Første bud hadde vært å få likningsformuen formuen under 287 000 for å unngå redusert stipend. Å kjøpe bil/motorsykkel er et tiltak jeg ville gjort her. Hvis vi ser bort fra stipend, så ville det blitt noe slikt:

70K Motorsykkel (Å "gi" meg selv noe vil øke motivasjonen min til å innvestere resten bra.)
                          30K Til å lære meg aksjer
                          150K Sparekonto med årlig overføring til BSU
                          100K Fond
                          100K Aktive innvesteringer (Kjøpe for å leie ut etc.)
                          50K Buffer

Comment

Hva tenker du på at du kunne ha kjøpt for 100' og leid ut ? Lift ? Stillas ? båt ? Mini-graver ? Jeg ble skikkelig nysgjerrig.

Comment

Tenker egentlig ikke på noe spesifikt, men for eksempel minigraver ja. Hadde jeg vært litt bedre til å kjøre gravemaskin, så kunne jeg startet firma og tatt oppdrag også. Ellers så driver jeg en del med lyd og lys til konserter. Har en bekjent jeg kunne spleiset med for å kjøpe et konsertanlegg til 250K som mest sannsynlig ville det vært tjent inn igjen på et år.

Comment

Working...
                              X