Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvordan investere 500.000,-?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

De virkelige store investorene, de som sitter i USA og er redd dollaren skal bli verdiløs og dermed låst 10% av formuen i gull, har også investert i jordbruk. Ikke kjøpt seg et bruk nord for Gran, men så vidt jeg har forstått er afrikansk landbruk ganske så i vinden akkurat nå.

Hadde trådstarter noen tidshorisont på investeringen sin ? Skal du bruke pengene kjapt tror jeg rett og slett jeg hadde vurdert å latt dem mygle litt på konto. Snakker vi langre tid ville jeg ha puttet noe i index og noe i enkelt aksjer i selskaper jeg liker, for moro skyld. Det sier seg vel at hoved tyngden hadde vært fond

Comment

Originally posted by Unregistered View Post
      Hvordan investerer man i gull i praksis?
      Finnes flere måter, alt ettersom hvor mye som skal investeres.

Papirgull på børsen under 4000kr
      Gullmyter 4000kr ++
      Har man mye å investere kan man kjøpe PERTH MINT GOLD CERTIFICATES. Da blir ditt gull oppbevart GRATIS i hvelvet til Pearth Mint i Australia i mot et gebyr når du kjøper gullet.

Comment

Originally posted by Alltid Blakk View Post
        Hadde trådstarter noen tidshorisont på investeringen sin ? Skal du bruke pengene kjapt tror jeg rett og slett jeg hadde vurdert å latt dem mygle litt på konto. Snakker vi langre tid ville jeg ha puttet noe i index og noe i enkelt aksjer i selskaper jeg liker, for moro skyld. Det sier seg vel at hoved tyngden hadde vært fond
        Ja, minst 5 år:
        Originally posted by usikker View Post
        Ta utgangspunkt i at du ikke vil trenge pengende de neste 5 årene (minst), men du vil gjerne ha løpende inntekter fra investeringene, hvis mulig.
        Jordbruk/skog/tomter syns jeg virker som en god idé, men det er vel ikke så mye man får for en 500.000,- der heller?

Comment

Jeg støtter utleieleilighet. Det vil si at jeg hadde lagt 500.000 på bordet og bedt om resten av banken. Da ville du fått verdistigning over 5 år + månedlig rentefradrag og leieinntekter. Dette hadde vært et lønnsomt prosjekt.

Comment

Så, hvordan har det gått, usikker? 😊

Comment

Originally posted by Las View Post
              Så, hvordan har det gått, usikker? ��
              Hm... Si det. Kanskje på tide med en liten oppdatering fra min side.

Husker ikke helt hva jeg konkret tenkte på med de 500k som omtales i tråden, eller om det bare var en teoretisk øvelse, men en del ting har i hvert fall skjedd siden 2011:

- Solgte leilighet (2013), ble kvitt boliglånet og satt igjen med litt egenkapital (ca. 800k).
              - Kjøpte ny leilighet (2013), brukte en del egenkapital og tok opp mer lån (3.5 mill.)
              - Fortsatte å spare i en blanding av kontanter, nedbetaling av boliglån og aksjer.
              - Nedbetalte studielån (2016).

Da denne tråden ble startet hadde jeg en "net worth" på ca. 550k. Nå er den på ca. 6 mill, så det har gått relativt greit vil jeg si.

Har nå ca. 2 mill. i aksjer, ca. 500k i kontanter og resten i bolig (ca 5.5 mill.). Har også boliglån på ca. 2 mill.

Har ikke eid et eneste fond siden 2000-tallet og har stort sett bare eid utbytteaksjer siden 2010, men er jo selvsagt ingen garanti for at strategien min vil virke de neste fem årene...

Hadde ca. 7% avkastning på aksjene i 2017. Ikke så veldig bra med tanke på at børsen totalt sett hadde 14% eller noe sånt, men jeg føler nok at min portefølje er noe mer stabil enn Oslo Børs generelt (siden jeg bare eier "kjedelige" aksjer).

Ironisk nok har jeg fortsatt ikke landet på noe svar på det opprinnelige spørsmålet. Har ikke blitt noe kjøp av utleiebolig foreløpig. Tror nok heller jeg kommer til å satse videre på aksjer, og evt. mer nedbetaling av boliglån. Hva jeg gjør når boliglånet er nedbetalt vet jeg ikke helt.
              Last edited by usikker; 09-02-18, 02:09.

Comment

Litt av en fremgang, imponert!
                “No man ever stood the lower in my estimation for having a patch in his clothes: yet I am sure that there is greater anxiety, commonly, to have fashionable, or at least clean and unpatched clothes, than to have a sound conscience.”

Veien mot økonomisk frihet

Comment

Er da vekst i boligmarkedet som er årsaka til at formue di har auka sån eller andre ting

Comment

Originally posted by usikker View Post
                    Hm... Si det. Kanskje på tide med en liten oppdatering fra min side.

Husker ikke helt hva jeg konkret tenkte på med de 500k som omtales i tråden, eller om det bare var en teoretisk øvelse, men en del ting har i hvert fall skjedd siden 2011:

- Solgte leilighet (2013), ble kvitt boliglånet og satt igjen med litt egenkapital (ca. 800k).
                    - Kjøpte ny leilighet (2013), brukte en del egenkapital og tok opp mer lån (3.5 mill.)
                    - Fortsatte å spare i en blanding av kontanter, nedbetaling av boliglån og aksjer.
                    - Nedbetalte studielån (2016).

Da denne tråden ble startet hadde jeg en "net worth" på ca. 550k. Nå er den på ca. 6 mill, så det har gått relativt greit vil jeg si.

Har nå ca. 2 mill. i aksjer, ca. 500k i kontanter og resten i bolig (ca 5.5 mill.). Har også boliglån på ca. 2 mill.

Har ikke eid et eneste fond siden 2000-tallet og har stort sett bare eid utbytteaksjer siden 2010, men er jo selvsagt ingen garanti for at strategien min vil virke de neste fem årene...

Hadde ca. 7% avkastning på aksjene i 2017. Ikke så veldig bra med tanke på at børsen totalt sett hadde 14% eller noe sånt, men jeg føler nok at min portefølje er noe mer stabil enn Oslo Børs generelt (siden jeg bare eier "kjedelige" aksjer).

Ironisk nok har jeg fortsatt ikke landet på noe svar på det opprinnelige spørsmålet. Har ikke blitt noe kjøp av utleiebolig foreløpig. Tror nok heller jeg kommer til å satse videre på aksjer, og evt. mer nedbetaling av boliglån. Hva jeg gjør når boliglånet er nedbetalt vet jeg ikke helt.
                    Veldig imponerende fremgang du har hatt, og god avkastning på salg av leilighet! Kan du røpe hvor mye utbytte du fikk av aksjene i 2017? og er utbyttene inkludert i den 7% avkastningen, eller kommer de i tillegg?

Comment

Originally posted by can View Post
                      Er da vekst i boligmarkedet som er årsaka til at formue di har auka sån eller andre ting
                      Har ikke nøyaktige tall, men fordelingn er omtrent slik:

- Økning i boligverdi: ca. 2 mill.
                      - Aksjegevinst og -utbytte: ca. 1 mill.
                      - Sparing/nedbetaling av lån: ca. 2 mill.

Økning i boligprisene står altså for ca. 2/5 av den totale økningen i nettoforme. Har også hatt litt "flaks" med noen aksjer som har gjort det veldig bra.

Originally posted by Heli View Post
                      Kan du røpe hvor mye utbytte du fikk av aksjene i 2017? og er utbyttene inkludert i den 7% avkastningen, eller kommer de i tillegg?
                      Har ikke regnet nøyaktig på det, men årsoversikten hos Nordnet sier 7% omtrent. Antar den tar med både verdistigning og utbytte.

Comment

Working...
                      X