Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bygg formue (the Mustachian way!)

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Bygg formue (the Mustachian way!)

Syns dette innlegget fra min favorittblogger fortjener oppmerksomhet. Mr Money Mustache (MMM) setter her opp et enkelt regnestykke som viser resultatet av et "kickass" forbruk for en familie på fire og sammenligner med vanlig forbruk.

Videre er det link til mer utfyllende artikler ved hver budsjettpost.

How to Go from Middle-Class to Kickass | Mr. Money Mustache

MMM er sjefen.
    Aksjeamatøren
    2012
    Makse BSUx2
    50.000 i buffer
    30.000 i aksjer

Comment

Damn! Takk for tipset
      FORMUEBYGGING - Økonomi og livet

Comment

Flott link. Takker
        Mål for 2013:
        1. 26.700,- nedbetale studielån
        3. 50.000,- sparing (hittil kr. 30.000

Comment

Dette var en veldig bra blogg! Så gøy å se hva man kan få til ved å leve litt mindre lusuriøst enn hva inntekten tilsier
          Mål 2017:
          Klare boliglånsbetaling som gir 15 års nedbetalingstid. 15500 kr pr mnd.

-- Normal is broke. Be weird! --

Besøk min blogg: Pengebingen

Comment

Jeg liker MMM, og har lest samtlige poster i løpet av ei uke. Det hadde vært utrolig interessant å finne ut av hvordan metodene hans kan benyttes her i norge. MMM betaler nesten ikke skatt av inntekten sin, mens vi må betale både formueskatt og 28% skatt av renteinntekter og aksjeavkasting. Med amerikansk beskatting kunne jeg ha erklært meg pensjonert og finansiell uavhengig med 6-8 mill i et indeksfond, men pga. skattenivået (slik jeg har forstått det) trenger jeg det dobbelte. Ikke at jeg protesterer mot å betale skatt, det gjør jeg gladelig - men det kaster en skiftenøkkel i maskineriet hvis målet er "financial independence" i Norge.

Eller tar jeg feil kanskje? Det hadde vært moro å lært mer om hvordan dette fungerer her til lands. Det vi trenger er en "Ultimate Retirement Calculator" (lat som om det er en link her, jeg har tydeligvis ikke lov til å poste slikt enda..)

Comment

Har også lest så og si alle innleggene hans nå GOOD STUFF!
              [Aksjebloggen] [Målbevisst.no]

Comment

Originally posted by Bolfus View Post
                MMM betaler nesten ikke skatt av inntekten sin, mens vi må betale både formueskatt og 28% skatt av renteinntekter og aksjeavkasting.
                Ikke rart usa går til hundene.

Comment

Hva man tenker om skattenivået i USA vs Norge avhenger av politisk ståsted, men det vi kan vurdere rent objektivt er spørsmålet "hvor mange kroner trenger man for å kunne si opp jobben og leve på investeringene?"

Dine Penger har laget en kalkulator som for mitt tilfelle hevder følgende:

For å dekke alle mine utgifter (240.000,- pr år) trenger jeg altså over 18 millioner kroner på kontoen! Dette forutsetter 4% effektiv rente, samt at du har brukt opp rubel og bit innen du fyller 90 år.

(for å finne kalkulatoren google "så stor formue må du ha" )

edit: Etter litt knasting på kalkulatoren ser det ut til at det vil ta meg 25 år å spare så mange kroner med nåværende tempo (inflasjonsjustert, selvsagt), og da er jeg jo uansett i midten av femtiåra. Hmm.
                  Last edited by Bolfus; 21-11-12, 23:33.

Comment

Originally posted by Bolfus View Post
                    Hva man tenker om skattenivået i USA vs Norge avhenger av politisk ståsted, men det vi kan vurdere rent objektivt er spørsmålet "hvor mange kroner trenger man for å kunne si opp jobben og leve på investeringene?"

Dine Penger har laget en kalkulator som for mitt tilfelle hevder følgende:

For å dekke alle mine utgifter (240.000,- pr år) trenger jeg altså over 18 millioner kroner på kontoen! Dette forutsetter 4% effektiv rente, samt at du har brukt opp rubel og bit innen du fyller 90 år.

(for å finne kalkulatoren google "så stor formue må du ha" )

edit: Etter litt knasting på kalkulatoren ser det ut til at det vil ta meg 25 år å spare så mange kroner med nåværende tempo (inflasjonsjustert, selvsagt), og da er jeg jo uansett i midten av femtiåra. Hmm.
                    Hm, med 18 millioner kjøper man 4 stk eneboliger med masse utleiemuligheter til ca 4,5 mill hver, evt. 3 stk til 6 mill hver. Tar inn ca 90k i mnd på leieinntekter(dette vil øke eller minske etter inflasjon). Da vil man leve langt bedre enn på usle 240k.

Comment

Har du 18 mill. som gir 4% årlig rente så blir det 720k i året bare i renteinntekter...

Comment

Originally posted by usikker View Post
                        Har du 18 mill. som gir 4% årlig rente så blir det 720k i året bare i renteinntekter...
                        Joa, men husk at i løpet av pensjonen din så betaler du altså over 8 millioner i formueskatt, pluss 9 millioner i skatt på kapitalinntekt, derfor kan man dessverre ikke ta ut 720k i året hvis du planlegger å leve til du blir ganske gammel. Derfor trenger man man tilsynelatende en mye større formue en MMM for å kopiere hans modell. Som SirWinston viser så finnes det nok raskere måter å bli finansiell uavhengig på.

Dog, nå ser vi jo også helt bort ifra evt. tjenestepensjon og alderstrygd, som selvsagt kommer i tillegg til investeringene når du fyller 67 år.

edit: nå ser jeg at Dine Pengers kalkulator er basert på antagelsen at du plasserer pengene i en sparekonto, og derfor: "Selv om plassering i bank og aksjefond skulle ende opp med samme avkastning, så vinner likevel aksjefond fordi du må skatte av avkastningen på bankinnskudd hvert år. Dermed mister du rentes-rente-effekt. Avkastning på aksjefond skatter du av først når du bruker pengene. I tillegg får du såkalt skjermingsfradrag"
                        Last edited by Bolfus; 22-11-12, 17:00.

Comment

Med en nedbetalt enebolig med utleiedel, samt ett ekstra utleiehus så drar du inn -+30k i måneden. (inflasjonsjusteres)

Har du i tillegg vært flink å investert overskuddet fra utleiedelene, samt frie midler fra inntekt(før du går av med pensjon) i dividend champions som betaler økende utbytte hvert år(tenk Coca-cola, Proctor&Gamble, Colgate Palmolive, McDonald's) så er det ikke utenkelig å gå av noen år før tiden. Da slipper du også å ta av hovedstolen som ofte er problemet med aksjer. Det er kjipt å måtte selge eiendeler for å betale regninger når markedet er i panikk-modus..
                          Aksjeamatøren
                          2012
                          Makse BSUx2
                          50.000 i buffer
                          30.000 i aksjer

Comment

Veldig interessant lesning!

Etter å ha brukt endel timer der siste dagene så merker jeg allerede at jeg har begynt å tenke annerledes. Jeg er faktisk fornøyd med å skjønne at det er veldig mange tabber jeg unngår som de fleste andre ikke gjør. Men jeg har langt igjen på "nødvendig forbruk". Dvs, jeg kan kjøpe billigere mat, jeg kan kjøpe lunsj på jobben enda sjeldnere, jeg kan ha tregere/billigere bredbånd, jeg kan kutte ned et hakk på Spotify abbonnementet, jeg kan bytte strømleverandør (gjort!), jeg kan vaske opp/tøy sjeldnere, og jeg kan spare mer strøm.

Så selv om jeg har følt med fornøyd med å være smartere enn 80% så er jeg ikke i nærheten av mitt potensiale. Dette er glimrende lesning for de som klapper seg selv på skulderen og tror de gjør ting riktig. Potensialet er så mye større, spesielt på alle mulige småting som kanskje ikke virker relevant, men over mange år så blir selv den minste "uvane" til ganske mye penger.

Comment

Problemet med mange Early Retirement-kalkulatorer er at de legger til grunn at man må ha for eksempel 240 000 kr i året for å kunne 'pensjonere' seg. Implementerer man tankesettet fra MMM vil man bruke bare en brøkdel av dette. Selv om man kanskje ikke slutter å jobbe i 30-årene, vil man iallfall raskt kunne senke skuldrene og slippe å for eksempel klamre seg til en jobb man egentlig ikke liker.

Comment

Working...
                              X