Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tips til min månedlige sparing?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Tips til min månedlige sparing?

Det er enda lenge igjen til pensjonsalder (30+ år), men jeg har vel spart i jevnt og trutt siden jeg i starten hadde gullbok i Postbanken som het det vel den gangen.

Etterhvert ble det sparing av pengegaver og slikt i Odin fond.

Og første aksje var Statoil da de kom på børs, uten at man egentlig visste stort om hverken Statoil eller børsen.

Jeg har lest en del her på Pengevett og prøvd å ta til meg råd. Men det er greit å få noen andre øyne til å se ting jeg kanskje ikke ser.

Har Pengevett noen tips til forbedring?
    Både til den langsiktige fordelingen og min månedlige plassering?

Banksparing:
    180k Dnb BSU (kan ikke sette inn mer)
    130k KomplettBank sparekonto/bufferkonto (2,50 %)

Fond:
    180k Dnb Global indeks
    60k Dnb Norge indeks

Aksjer:
    130k i norske aksjer (dette er vel mer spekulering/spenning enn investering. Målet her er å ikke øke andelen aksjer i særlig grad, og heller bruke evt. gevinst til å spare mer i f.eks. fondene).

Jeg har boliglån i form av Dnb Boliglån Ung (2,80 % rente med belåningsgrad på ca. 80 % av opprinnelig verdi).

Ingen andre lån.

Jeg har som mål å fordele månedlig sparing i fond slik at andelen i Global etterhvert blir ca. 80 % og Norge ca. 20 %. Dvs. det meste går i Global per nå siden fordelingen samlet sett ikke er 80-20.

Jeg vurderer i tillegg å innføre sparing i flere fond, f.eks. ca. 10 % månedlig i KLP AksjeFremvoksende Markeder Indeks II.

Jeg mener sparekonto/bufferkonto er stor nok og har ikke noe fast sparing dit per i dag.

Enig i at sparekonto/bufferkonto er stor nok. Om du planlegger bryllup, boligbytte, bil eller annen stor investering, så ville jeg spart mer på konto, ellers ikke. Du har jo også en viss buffer i BSU som kan dekke deler av boliglån om det skulle knipe.

Synes tankene dine om aksjer og aksjefond høres fornuftige ut.

Hadde jeg vært deg, hadde jeg vurdert å brukt litt av sparepengene på å betale ned ekstra på boliglån. 80% belåning er ganske mye. Jeg tror jeg ville investert 50% i aksjer og 50% i ekstra nedbetaling, til lånet var ned på 60% belåning.

Det kommer jo også an på din situasjon: har du trygg jobb? Har du tenkt bytte bolig etterhvert? Får du etterhvert økte utgifter (unger? oppussing). Du må nesten selv avgjøre hva som er riktig for deg.

Comment

Bolig og bil ble kjøpt for ikke lenge siden, men det planlegges bryllup i løpet av et år. :-)

Så det var et godt tips, vi burde definitivt starte med en felles sparekonto til det for å få kontroll på økonomirammene/laget budsjett.

Når det gjelder ekstra nedbetaling av boliglån, så var jeg flink med det på min forrige bolig. Men jeg har ikke prioritert det nå, spesielt siden renta har blitt lavere og lavere og lånet billigere og billigere.

Vi har pusset opp deler av boligen, så en ny takst ville nok gitt en belåningsgrad på 70-75 % tipper jeg. Men jeg har ikke sett noe poeng i å ta ny takst siden vi planlegger å bo her lenge.

Men jeg skal vurdere å i det minste sette av en andel til ekstra nedbetaling, selv om jeg tviler på det blir så mye som 50 %.

Comment

Når dere har tenkt å bo der lenge, så er dere mindre utsatt for svingninger i boligprisene, så lenge dere klarer betale renter og avdrag.

Om dere skulle miste en inntekt og renta går opp litt (til 5-6%), kan dere da fortsatt betale normalt på boliglånet? Arbeidsledighet, sykdom, uførhet eller å gå fra hverandre - det skjer med mange, om ikke nødvendigvis dere.

Det går an sikre seg til en viss grad: uføreforsikring (anbefalt), kanskje livsforsikring/gjeldsforsikring, ekstra nedbetaling, å vite at hvis visse ting skjer, da har vi ikke råd til det huset vi hadde råd til tidligere.

Etter å ha tenkt igjennom det, og tatt de forholdsreglene dere synes er fornuftige, så ville jeg investert i aksjemarkedet, eventuelt en del av hver. For meg hadde det vært viktigst å sikre hus og hjem de neste årene fremfor litt høyere pensjon 30+ år frem i tid, gitt at jeg ikke opplevde noe som gjorde at jeg måtte ta ut penger fra fond når jeg helst skulle latt være.

Comment

Synes egentlig du har en bra strategi, men om noe skal forbedres så er jeg enig i et par punkter nevnt ovenfor: Sett litt til ekstra nedbetaling bolig, gjeldsreduksjon er også risikoreduserende og garantert avkastning (og du er ganske sikkert garantert en høyere avkastning enn dagens rente gir inntrykk av, en eller annen dag går renta opp. Lån du ikke har da det skjer gir ren gevninst i form av renter du ikke må betale.)

Og spar til bryllup

Ellers kan du jo diversifisere fondene dine noe, slik du selv foreslår.
          Mål 2017:
          Klare boliglånsbetaling som gir 15 års nedbetalingstid. 15500 kr pr mnd.

-- Normal is broke. Be weird! --

Besøk min blogg: Pengebingen

Comment

Siden man spør om den månedlige sparing: IMNSHO bør den utelukkende skje til sparekonto, for så (en gang i kvartalet eller så) å bli fordelt til mer varige mål når man har passe oversikt og tid til å vurdere forholdene...

Comment

Tok kontakt med banken og fikk slått sammen topplånet med hovedlånet, så da er vi under 75 %. Trengte ikke ta noe ny verdivurdring.

Det som er greit med en gjennomtenkt spareavtale til fond er at man ikke i like stor grad har behov for å ta vurderinger.

Comment

Det er mange som skriver at høyt boliglån er risikabelt, men hvis man plutselig ikke lenger kan betjene lånet, så hjelper det ikke at man har betalt ned ekstra tidligere! Korriger meg hvis jeg tar feil, og at man slipper å betale frem til nedbetalingsplanen tar igjen de ekstra innbetalingene.

Det er sikrere og er mer fleksibelt å ha pengene tilgjengelig på konto eller i likvide investeringer i stedet for å ha låst dem i boligen. Da vil man jo kunne betjene både renter på lån (be om avdragsfrihet i en slik situasjon) og andre kostnader i lang tid fremover selv om inntekten skulle falle bort en periode.

Comment

Originally posted by Banjosnorkel View Post
                  Det er mange som skriver at høyt boliglån er risikabelt, men hvis man plutselig ikke lenger kan betjene lånet, så hjelper det ikke at man har betalt ned ekstra tidligere! Korriger meg hvis jeg tar feil, og at man slipper å betale frem til nedbetalingsplanen tar igjen de ekstra innbetalingene.

Det er sikrere og er mer fleksibelt å ha pengene tilgjengelig på konto eller i likvide investeringer i stedet for å ha låst dem i boligen. Da vil man jo kunne betjene både renter på lån (be om avdragsfrihet i en slik situasjon) og andre kostnader i lang tid fremover selv om inntekten skulle falle bort en periode.
                  +1

Generelt: Spre investeringene, og ha rikelig i likvide midler.

Comment

Hvor mye er rikelig, Sir?

Jeg har intenst fokus på nedbetaling av bolig, men det er i hovedsak fordi jeg har så lyst til å eie den helt selv. Jeg har buffer, og mener at alle burde ha det, spesielt de som eier bolig.
                    Hvorfor bruke penger man ikke har, til å kjøpe ting man ikke trenger, for å imponere folk man ikke liker?

Comment

Jeg kan vel nevne at vi ikke har satt maks løpetid på lånet, så det er under 20 år igjen nå.

Så dermed betaler vi vel egentlig i praksis en del mer i avdrag enn et typisk lån som kanskje starter på 25 år eller mer.

En utfordring i forbindelse med sparing dukker opp nå i tiden for feriepenger/skattepenger, spesielt siden det ikke blir noe typisk sydenferie i år.

Tidligere har jeg tatt et større enkeltbeløp av dette og satt det f.eks. i én eller flere aksjer. Nå skal jeg prøve å fordele dette i fondene over flere måneder, og heller bare la det være mer på konto enn man er vant med.

Men en risiko da er at jeg lett kan bli fristet til impulskjøp av ting jeg egentlig ikke har behov for...

Edit: Overfører også av ca. 1 % av brutto normal månedsinntekt til veldedighet. Dvs. ved årlig lønnsøkning så økes kronebeløpet slik at det forblir rundt 1 %.
                      Last edited by sparefant; 27-05-15, 23:42.

Comment

Originally posted by Dragen View Post
                        Hvor mye er rikelig, Sir?

Jeg har intenst fokus på nedbetaling av bolig, men det er i hovedsak fordi jeg har så lyst til å eie den helt selv. Jeg har buffer, og mener at alle burde ha det, spesielt de som eier bolig.
                        Alle må vel tolke rikelig slik det passer for dem, tenker jeg.

Selv er jeg ikke så opptatt av å betale ned boliglånet(ene) så raskt, all tid inflasjon også er med på å fjerne dem.

Comment

Originally posted by sparefant View Post
                          En utfordring i forbindelse med sparing dukker opp nå i tiden for feriepenger/skattepenger, spesielt siden det ikke blir noe typisk sydenferie i år.

Tidligere har jeg tatt et større enkeltbeløp av dette og satt det f.eks. i én eller flere aksjer. Nå skal jeg prøve å fordele dette i fondene over flere måneder, og heller bare la det være mer på konto enn man er vant med.

Men en risiko da er at jeg lett kan bli fristet til impulskjøp av ting jeg egentlig ikke har behov for...
                          Hvorfor ikke investere alt i fond med en gang?
                          - Du har investert alt i én eller flere aksjer tidligere, fond er mindre risikabelt, da det er satt sammen av flere/mange aksjer.
                          - Feriepenger er en stor sum, men i det lange løp er det ikke så stort likevel. - Markedet kan krasje - det vil det flere ganger - om du sparer langsiktig. Men det kan like gjerne krasje måneden etter at du har satt inn siste beløp, som etter det første beløpet. I mellomtiden har markedet gått opp, og for hver måned får du litt færre andeler i fondet for det beløpet du setter inn.
                          - Ikke minst: faren for at du heller bruker pengene på impulskjøp.

Det med å gradvis kjøpe seg inn er et godt forsvar mot trangen til å "time" markedet - vente på at det skal falle, vente litt til, vente enda litt, vente til det faller enda mer, vente til det når bunnen - da er det bedre å ta litt om gangen. Men om man har penger klare nå, kjør på. Selv de som har investert rett før fall (og hatt is i magen nok til å la pengene stå), har nå mer enn det de investerte. Gitt at markedet går opp på sikt, men det er hva alle som investerer i aksjemarkedet satser på.

Comment

Tanken var som du nevner å kjøpe seg inn gradvis for å slippe å tro at jeg klarer å time markedet.

Comment

Det høres ut som du har det meste under kontroll

Solid BSU og buffer, godt i gang med fondssparing og en ekstra sum i aksjer!

Jeg ville nok anbefalt litt ekstra hver måned inn på boliglånet til det er under 60%. Nå når renten er lav er det mulig å virkelig gjøre et innhugg i lånet.

Ang fondssparing ville jeg nok byttet ut DNB Norge-fondet ditt med f.eks KLP Norden indeks i stedet. Du har lønn, sparepenger, lån og hus i Norge, så du trenger kanskje å være enda mer eksponert mot norsk økonomi.

Ang. aksjene dine: Hva tenker du på sikt der? Skal du trade forskjellige selskaper framover? Er det bare for "moro" (og ikke så mye gevinst egentlig?)
                              Kanskje du kan investere de pengene i noen selskaper som betaler utbytte, og så kan du bruke utbytte til å kjøpe ekstra i fond?
                              Last edited by snuoperasjon2013; 08-08-15, 23:08.
                              Mål for 2016
                              Betale ned litt ekstra på boliglån
                              Spare minst 100 000 i fond

Done 2013-2015:
                              våknet opp og fått pengevett
                              betalt av drittgjeld 400 000
                              bygd buffer, egenkapital og kjøpt bolig
                              betalt ned 200 000 på totalgjeld (bolig og studielån)
                              bygd sparekonto på 100 000
                              begynt å spare i fond

Comment

Working...
                              X