Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tips til min månedlige sparing?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Feriepenger: Delvis satt inn på bryllupskonto + satt opp fast månedlig trekk.

Skal ta en titt på KLP Norden.

Det blir nok ikke mye trading. Jeg har hatt altfor stor andel av oljerelaterte aksjer, så gikk på en knekk i fjor. Kom meg ut av én oljeaksje og kjøpte Norwegian under streiken, men har solgt meg ut nå med grei gevinst. Og investert dette igjen i finans, hvor jeg tenker å bli i ihvertfall ett år. Tenkte egentlig det samme for Norwegian, men den gikk over all forventning og jeg var fornøyd med avkastningen på så kort tid.

Når tiden er inne for å selge flere oljeaksjer, så blir de forhåpentligvis reinvestert i fond.

Samlet sett så har jeg hatt god gevinst på aksjene, mest pga. Statoil. Men ikke i de siste årene.

Comment

Oppdatering:

- Økt sparing til fond, det aller meste går fremdeles til Dnb global indeks. Og jeg tror dette er en enkel og god løsning.
      - Aksjene har tapt seg ytterligere, og jeg forventer ikke at de øker vesentlig i løpet av 2016. Men jeg beholder de.
      - Forhandlet ned boliglånsrente
      - Økt nedbetaling av boliglån, dette gir ca. 1-2 års kortere nedbetalingstid
      - Økt månedlig beløp til veldedighet
      - Forhandlet ned forsikringspremie
      - Satser på å bruke mindre på sløsing/netthandel i 2016.
      - Satser på å nå et par milepæler med sparingen i løpet av 2016, og det motiverer til å følge spareplanen til punkt og prikke

Comment

Jeg har fortsatt sparing til samme fond, men jeg har bestemt meg for at norske fond/aksjer skal utgjøre kun 10-15 % av total sparing.

Aksjene har forhåpentligvis nådd et bunnivå i år og er på vei opp igjen.

Sparingen fremover blir redusert pga. oppussing/utviding av bad. Fikk en pen sum etter bryllupet, men trenger litt ekstra så det skal vi spare til og ikke øke lånet.

Jeg merker og at matvareprisene har økt, og lønnsoppgjøret var veldig moderat. Så jeg ser ikke for meg at det blir økning i sparingen det neste året.

Fordeling i forhold til totalt sparebeløp:

Globale fond: ca. 54 % (satser mot 60 % i første omgang)
        Norske fond/aksjer: ca. 16 % (satser å nærme meg 10 % samlet)
        Sparekonto/buffer: ca. 9 %
        BSU: ca. 19 %
        Annet: ca. 2 %

I-landsproblemstilling: Hvordan bruke BSU på best mulig måte?

A) Bruke beløp til å betale renter/avdrag mot slutten av boliglånet? Dvs. forkorte lånet med x antall år.

B) Utvide lånet tilsvarende BSU-sum i slutten av boliglånet og bruke BSU til å cache det ut, og dermed få pengene inn på konto til å gjøre hva som helst?

Comment

Så lenge boliglånet er større enn BSU-kontoen OG BSU-renta er høyere enn boliglånet:
          La pengene stå på BSU
          Hvis du trenger penger OG du har mindre enn 60% belåning: be om avdragsfrihet.

Dersom boliglånet nærmer seg BSU-beløpet: betal ut boliglånet
          Hvis BSU-rentene er tilnærmet like boliglånsrenta: betal ut boliglånet.

Comment

Opprettet ASK og byttet fra Dnb Global Indeks til KLP AksjeVerden Indeks V pga. lavere kostnad.

Globale fond: ca. 800k
            Norske fond/aksjer: ca. 150k
            Sparekonto/buffer: ca. 150k
            BSU: ca. 180k

For øvrig veldig spennende å følge med det som skjer med Bitcoin for tiden. Forfriskende med litt action i forhold til indeksfondene for å si det sånn. Hadde nesten vurdert å starte en spareavtale på et lite beløp.

Comment

Enig at det er gøy med litt Bitcoin-action, der svinger det jo opp og ned daglig. NB: transaksjonsavgiftene er blitt såpass høye nå, at det ikke lønner seg å gå inn med små beløp i en "spareavtale" - man bør heller kjøpe mer men sjeldnere.

Jeg anbefaler ikke noen å kjøpe kryptovaluta uten å sette seg inn i den valutaen man ønsker å kjøpe. Man bør absolutt ikke kjøpe for penger man ikke tape.

Comment

Bitcoin. Kanskje man sitter om ti år og angrer at man ikke gikk inn i januar 2018 når det nesten var "gratis". Eller kanskje man sitter i nedbetalte store hus og ler av flokken som leier hos deg i kjelleren, som fortsatt ikke har kommet seg etter at valutaen kollapset for godt i 2020. Hvem vet.

Comment

Working...
                X