Announcement

Collapse
No announcement yet.

Har vi Roth ira og liknende i Norge?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Har vi Roth ira og liknende i Norge?

Hei er 16 år og leser litt rundt på forum for å gjøre meg klar til å spare. Leste på reddit.com/r/financialindependence/ at hvis du sparte $1k i måneden i 22 år på roth ira/401k at du ville nå dollar millionær status. Lurte bare på om det var noe liknende i Norge, og om sikre indeks fund kunne gjøre den samme jobben.

Håper jeg ikke høres for nybegynner ut, er ganske ny til alt dette.

Mvh, Goatman.

Originally posted by Goatman View Post
    Hei er 16 år og leser litt rundt på forum for å gjøre meg klar til å spare. Leste på reddit.com/r/financialindependence/ at hvis du sparte $1k i måneden i 22 år på roth ira/401k at du ville nå dollar millionær status. Lurte bare på om det var noe liknende i Norge, og om sikre indeks fund kunne gjøre den samme jobben.

Mvh, Goatman.
    Nei.

Virker som de har en del gunstige skatteordninger for å spare i aksjer i USA. I Norge har vi ikke det.

Comment

Originally posted by Goatman View Post

Mvh, Goatman.
      Kult at du begynner såpass tidlig Det beste verktøyet for å bygge seg opp en god formue er masse tid og renters rente. Jeg ville spart jevnlig i globale indeksfond og ikke minst BSU (Når du tjener nok til at du får utnyttet skattemulighetene fullt ut). Indeksfond er ikke sikre, men med veldig lang tidshorisont skal ikke de kortsiktige svingningene ha noe å si.
      [Aksjebloggen] [Målbevisst.no]

Comment

Veldig tøft at du begynner å tenke på dette så tidlig!

Gode råd fra Aksjebloggen, jeg stemmer i at det viktigste er å starte tidlig. Rentersrente effekten står deg bi
        Mål 2017:
        Klare boliglånsbetaling som gir 15 års nedbetalingstid. 15500 kr pr mnd.

-- Normal is broke. Be weird! --

Besøk min blogg: Pengebingen

Comment

Hei Goatman!

Når du begynner å jobbe kan det være arbeidsgiver tilbyr privat uføre/pensjonsforsikring i tillegg til lønnen du får. Det er vel det nærmeste vi kommer slikt i norge? Det finnes også en gammel ordning som heter IPA men den er det få som tror lønner seg.

Det vi har i Norge er BSU og rentefradrag på boliglån. Derfor sparer "alle" i bolig.
          Voksen dame uten økonomisk utdannelse.

Comment

Originally posted by Aksjebloggeren View Post
            Kult at du begynner såpass tidlig Det beste verktøyet for å bygge seg opp en god formue er masse tid og renters rente. Jeg ville spart jevnlig i globale indeksfond og ikke minst BSU (Når du tjener nok til at du får utnyttet skattemulighetene fullt ut). Indeksfond er ikke sikre, men med veldig lang tidshorisont skal ikke de kortsiktige svingningene ha noe å si.
            Takk for svaret, har tenkt å investere i DNB Global Indeks, kanskje litt i noen Odin fond som er "risky", men ikke helt sikker på den siste der.

Comment

Syns odinfondene har for høye forvaltningskostnader. De tilbyr ikke noen indexfond. Jeg har solgt alt i odin(trofast sparebank1 kunde i for mange år) og kjøpt indexfond for dem. Det ble en smertefull skattesmell, men men.

Comment

Noen som tror vi får noen skatte-incentiver til å spare i aksjer etterhvert? Og er det noen som husker AMS-ordningen?

Comment

Originally posted by SirWinston View Post
                  Syns odinfondene har for høye forvaltningskostnader. De tilbyr ikke noen indexfond. Jeg har solgt alt i odin(trofast sparebank1 kunde i for mange år) og kjøpt indexfond for dem. Det ble en smertefull skattesmell, men men.
                  Ville du anbefalt å investere pengene mine i DNB Global Indeks da?

Comment

Originally posted by spare-seg-til-fant View Post
                    Noen som tror vi får noen skatte-incentiver til å spare i aksjer etterhvert? Og er det noen som husker AMS-ordningen?
                    Mener det sto noe i en info-mail fra Nordnet om en ny type aksjekonto som kanskje blir vedtatt. Noe med at man både kunne trade men først betale skatt ved uttak og i tillegg ha dagens fradrag.

Ellers husker jeg AMS men deltok aldri.

Comment

Originally posted by spare-seg-til-fant View Post
                      Det tror jeg er stor sannsynlighet for at vi får i fremtiden, spesielt med tanke på at man tar et mye større ansvar selv for pensjonssparing.

* Seks partier samlet om regelendring: Skal friste folk flest inn i aksjemarkedet - Privat - E24

* I samarbeidsavtalen til regjeringen: "Gunstigere vilkår for Pensjonssparing – Individuell pensjonssparing (IPS). Årlig maksbeløp økes fra kr. 20.000 til kr. 40.000 og innføre symmetrisk beskatning; 28 prosent fradrag ved innskudd, og 28 prosent beskatning ved uttak." (Kilde: http://www.hoyre.no/Borgerlig+enighet.d25-TxlHQYo.ips)

* KLAS (Konto for langsiktig aksjesparing)
                      Last edited by Zosimos; 30-05-15, 16:19.

Comment

Takk Zosimos - nyttig info! Måtte google om KLAS og kom over denne siden:

KLAS-prosjektet : Aksjonærforeningen.

Fant også ut at det finnes en forening for aksjesparere.

Comment

Har lest på bogleheads og fant et amerikansk uttrykk til som jeg ikke skjønner:

Har vi Certificate of Deposit i Norge? Ofte forkortet til "CD" på amerikanske nettsider.

Comment

Originally posted by amalie View Post
                            Har lest på bogleheads og fant et amerikansk uttrykk til som jeg ikke skjønner:

Har vi Certificate of Deposit i Norge? Ofte forkortet til "CD" på amerikanske nettsider.
                            Dette er nok motstykket til det vi kaller fastrenteinnskudd i Norge. Det er ganske enkelt en sparekonto der pengene er bundet til en avtalt rente i en viss periode. Det kan påløpe gebyr dersom man tar ut pengene før bindingstiden er utløpt.

Comment

Originally posted by Sjakkalle View Post
                              Dette er nok motstykket til det vi kaller fastrenteinnskudd i Norge. Det er ganske enkelt en sparekonto der pengene er bundet til en avtalt rente i en viss periode. Det kan påløpe gebyr dersom man tar ut pengene før bindingstiden er utløpt.
                              Takk - sjekket på finansportalen og alle slike ligger under den flytende jeg pt. har hos Nordax. Så da spørs det hvilken vei man tror rentene går.

Comment

Working...
                              X