Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ønsker tips og innspill til formuebygging.

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Ønsker tips og innspill til formuebygging.

Hei,
    Dette er mitt første innlegg her på forumet, selv om jeg har vært her en god stund og lest rundt. Ser det er mange gode råd å finne her inne.

Jeg har passert midten av 20-årene og ønsker å få gode tips fra dere om hvordan jeg skal makismere min økonomi.
    Jeg er enslig, bor i stor by, utbetalt bil, og lavt til moderat forbruk.
    Jeg har alltid vært flink til å spare, kommer fra en familie med ett sunt forhold til personlig økonomi.
    Jeg har vært heldig da jeg kjøpte min første bolig (selveierleilighet) før de store prisøkningene kom, så har nytt godt av denne.

Lånet mitt er nå på rundt 50% belåningsgrad og renta er historisk lav, men jeg pusher hardt på med nedbetalinger for å nå mine mål, om større bolig og etter det økonomisk frihet.

Har pr idag rett i overkant av 1.2 mill i lån, mens boligen er verd rundt 2.3 - 2.4 mill.

Jeg kjører terminbeløp på 10.600, med effektiv rente på 2.41% som vil si jeg er gjeldsfri rett i underkant av 11år om vi ser bort i fra BSU.
    Sparer i tillegg på BSU + BSU 2, makser ut disse hvert år.

Terminbeløp lån: 10.600
    Fast sparing til buffer: 2100 kr mnd

BSU: 150.000 kr
    BSU 2: 50.000 kr
    Buffer: 170.000 kr
    I tillegg kan jeg forvente en bonus på ca 40-50.000 kr brutto pr år på jobb.

---------------------------------------------------

Med tanke på eventuelle prisøkinger i boligmarkedet, bør jeg kjøpe meg en større bolig nå, eller vente til BSU kontoene er full, eventuelt til lånet har enda lavere belåningsgrad?

Vurderer enebolig med mulighet for utleie, må vel ut med rundt 4 mill for denne.
    Hvor mye er det mulig å få låne ekstra med utleieenhet på la oss si 7.000 kr mnd?

Vurderer å investere 150.000 kr, eventuelt til jeg bestemmer meg hva de skal gå til, hvilken høyrentekonto kan dere anbefale i dagens marked?
    Sett litt på NORDAX, Santander, BankNorwegian og Sparesmart.
    Alt slår mine nåværende 0.55% på "sparekonto" i banken.

Takk på forhånd for forslag og innspill.

Mvh
    En som har blitt kanskje for opphengt i personlig økonomi.
    Last edited by IngenHeftelser; 04-02-16, 02:20.

Du gjør jo en strålende jobb!
    Hva enn du velger videre blir det neppe helt feil.
    I din situasjon tror jeg jeg ville vurdert større bolig med utleiedel ja. Det kan være meget fornuftig. Hvor boligprisene har tenkt seg er jo umulig å gi noen garanti for, men det å ha passiv inntekt fra utleiedel i egen bolig vil trolig være lurt uansett. Mulig det endres regler for beskatning av sekundærboliger osv, men om de kommer til å endre på at man skattefritt kan leie ut mindre del av egen bolig ser jeg ikke helt for meg. Er ikke dét utleiemarkedet politikerne er skeptiske til så vidt jeg vet. Skal du først ha større bolig er det lurt med utleiedel

Alternativt betaler du bare ned den du har i dag frem til dagen kommer da du trenger større bolig pga endring i livssituasjon f.eks. Midt i 20 årene kommer du snart dit sannsynligvis, hvor det blir aktuelt med kone, hund og barn Ikke noe galt i å vente med boligbytte til du faktisk trenger det heller slik jeg ser det.

Ang høyrentekonto sjekket jeg litt rundt nylig, og tror det beste jeg fant som ikke har begrensninger på uttak er bluestep, med 2,05% rente.
    Mål 2017:
    Klare boliglånsbetaling som gir 15 års nedbetalingstid. 15500 kr pr mnd.

-- Normal is broke. Be weird! --

Besøk min blogg: Pengebingen

Comment

Hei og velkommen!

Skattefri utleie av utleiedel i eget hus eller rom er noe av det som kan gi mest lønnsomhet for tiden, da utleieinntektene er skattefrie.

Hvorvidt det er smart å ende opp med 3 millioner i huslån, det kommer an på lønn, forbruk, hvor du er i landet, jobbsikkerhet og sikkert noen andre ting. Forventet bonus fra jobb er bra - men den er bare forventet. Sikkert mange i oljebransjen som ikke får bonusen i år, heller ikke sikkert du får bonus om du blir syk - og virkelig ville ha trengt den.

Comment

Takk for gode innspill Pengebingen og myra.
        Har tenkt litt på at det kanskje er smart for meg å bare bli boende her jeg gjør nå, da blir jeg i liten grad påvirket av jobbsituasjon og rente.

Det er jo vanskelig å spå om boligprisene skal opp eller ned på lang sikt, men etter hva jeg har lest meg litt opp på så skal boliger opp i verdi, da særlig eneboliger og rekkehus i mitt område.

Sjekket opp bluestep som Pengebingen tipset om med 2.05 flytende rente.
        Ser på Nordax sin kapitalkonto (nordax.no/spare) jeg kan få 2.25%, dog begrenset til seks gebyrfrie uttak per år. Noe som ikke spiller noen rolle da jeg ikke skal bruke kontoen som en brukskonto, men en sparekonto. Noen med erfaring fra dem, eventuelt er det den beste renten jeg kan forvente nå for tiden?

Vet ikke om det bare er meg, men synes Finansportalen sin oversikt er uoversiktelig, dukker opp masse BSU kontoer osv selv om jeg ikke har krysset av for disse.

Som myra sier er det kanskje ikke særlig lurt å sitte med 3 mill i huslån alene.
        Bonus ser jeg selfølgelig på som akkurat en bonus, og tar derfor ikke den med i regnestykket mitt.

Noen som har noen peiling på hvor mye ekstra huslån bankene kan gå med på å gi med utleiedel på bolig? Er det ureallistisk å få foreks 800.000 kr ekstra i lån med utleiedel på 5.000-8.000 kr i mnd? Regner med bankene beregner ut ifra totalpakken med bejentingsmulighet, betjeningsvilje og tidligere historikk?

Comment

En del banker opererer med at de regner med du har leieinntekt 10 av årets 12 måneder. Og så får du låne så mye mer som hvis du hadde tilsvarende høyere inntekt.

Comment

Angående finansportalen: det er bare å oppgi at man er 35 eller eldre, så forsvinner BSU...

Comment

Takk for tips begge to!

Comment

Hos Bogleheads'ene er det mye info om hvordan øke formuen best mulig uten å gi bort for stor andel til meglerfirmaer etc.

https://www.bogleheads.org/wiki/Main_Page

Et fint diskusjonsforum har de også.
                Voksen dame uten økonomisk utdannelse.

Comment

Morsomt å se tilbake til hva som var situasjonen for ganske nøyaktig to år siden.

Status idag er at jeg i fjor sommer fulgte drømmen om å kjøpe enebolig med utleiedel.
                  Huset ble i overkant dyrt, men fikk en bra pris for leiligheten.

Skattefrie leieinntekter i min nye bolig er 10.000kr mnd, noe som hjelper veldig på lånet.
                  Det føles rart at jeg har bedre økonomi i en stor enebolig enn jeg hadde i en liten leilighet.

- Sitter igjen med drøyt 3.7 mill i lån på huset.
                  - Etter en telefon til banken fikk jeg satt ned renten til 2.09%
                  - Terminbeløp lån: 20.500kr
                  - Fast sparing til buffer: 2.500 kr mnd
                  - BSU: 200.000 kr
                  - BSU 2: 100.000 kr
                  - Buffer: 200.000 kr

Nåværende status er 18 år igjen på lånet, skyter jeg inn BSU er det i overkant av 16 år.

Målet er å være gjeldsfri og dermed økonomisk uavhengighet innen jeg fyller 40, så må stå på litt ekstra!
                  Håper jeg kan motivere andre, jeg mener sparing og personlig økonomi er GØY :-)

Comment

Dette høres jo veldig bra ut!
                    Jeg har selv valgt å begynne å spare i fond, selv om jeg også har en del igjen på huslånet (men lav belåningsgrad). Men fondene stiger adskillig raskere enn renten på lånene, så jeg benytter meg av det nå som renten er lav.

Jeg lurer på hva du sa til banken for å få ned renten? Hva skal man argumentere med?

Comment

Men vêr klar øve at fonda kan fort minska og, låne forsvinne ikkje av seg sjølv som pengar på børsen kan gjera

Comment

Originally posted by can View Post
                        Men vêr klar øve at fonda kan fort minska og, låne forsvinne ikkje av seg sjølv som pengar på børsen kan gjera

Joda, vi betaler de normale avdragene. Men har vel omtrent 30 % av verdien.

Historisk sett så øker fond selv om det er kriser av og til. Om man har lang sparehorisont ☺️

Comment

Meget bra jobba!
                          Hva gjorde du med de 150K du nevnte, gikk de inn i ny bolig?
                          “No man ever stood the lower in my estimation for having a patch in his clothes: yet I am sure that there is greater anxiety, commonly, to have fashionable, or at least clean and unpatched clothes, than to have a sound conscience.”

Veien mot økonomisk frihet

Comment

Tulla: Hvor høy avkatning har fondene dine, og hvilken tidshorisont? For å prute ned renta ringte jeg bare rett til banken og sa ordrett: "Hva kan dere gjøre med renta mi? det er vel mulig å få sett på den?" Fikk til svar de skulle se på den, to dagere senere hadde den gått fra 2.3% til 2.09% bare ved å spørre..

SeaLion: Takk for det! De 150K ble investert i et utleieobjekt som jeg nå har kvittet meg med, men de har nå vokst til overkant av 200K

Comment

Mine fond har 29,3% avkastning og tidshorisont er 30 år ☺️ forventer ikke en sånn avkastning hele tiden, altså!

Comment

Working...
                              X