Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ønsker tips og innspill til formuebygging.

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Da har det gått omtrent et år siden sist oppdatering. Det har skjedd litt endringer på dette året også.
    Trives godt i bolig med skattefri leieinntekt, det hjelper godt på min vei til økonomisk frihet.

Det siste året har som kjent lånerenta økt (banken nekter å forhandle) så sitter igjen med 2,34% i rente på lånet.
    Det er vel kanskje ikke så ille om man ser litt rundt (og ikke er medlem i noen interesseorganisasjon).
    Benyttet likegodt muligheten for å betale inn ekstra på lånet.

Er veldig glad i kalkulatoren til Smarte penger, "Så mye kortere blir nedbetalingstiden"
    https://www.smartepenger.no/105-kalk...betalingstiden
    Her kan man enkelt leke seg med tallene, og skal ikke mange ekstra kroner til for å korte ned lånet betydelig.

Status:
    Boliglån: 3.550.000 kr
    Terminbeløp: 22.000kr
    Resterende løpetid(sett bort i fra BSU): rett i overkant av 16 år
    BSU/BSU2: 350.000kr
    Buffer: 150.000kr
    Kalkulatoren viser hvor mye kortere tilbakebetalingstiden blir ved å øke terminbeløpet, eller innbetale ekstra på lånet. Les mer om kalkulatoren under.

Comment

Det virker jo som du har mye på plass her. Tenker at de fleste kan ha godt av å gjennomgå eget forbruk fra tid til annen, for å se om det er noe man kan spare der. Du kan jo begynne med det. Lag et regnskap for en periode, og sett det skikkelig i system, for så å analysere tallene.

Comment

Takk for tipet! Har en slik funksjon; "min økonomi" i nettbanken.. Synes den er veldig uoversiktelig da jeg har flere beløp som går ut og inn av konto pga investeringer osv..
        Men er helt enig der, ser ofte hvor jeg kan kutte unødvendige kostnader, som foreks støttemedlemskap, strømmetjenester man ikke bruker, sløse penger på fastfood osv.

En ting som jeg sliter veldig med er å få et stabilt matbudsjett, ikke fordi jeg sløser, men fordi jeg er dårlig på riktige innkjøp og planlegging.
        Noen som har tips til hvordan man kan bli flinkere på den posten?

Comment

IngenHeftelser Samboeren min og jeg slet også med dette, så for tre uker siden bestilte vi Adams Matkasse for første gang. Vi bestilte da "Ekspress Inspirasjon" til to voksne. Denne koster 1000 kroner per uke og inneholder fem middager. Rettene var gode og det var utrolig deilig å slippe og tenke på hva man skulle lage.

Denne uken har vi valgt "Ekspress Familie" for fire personer, to voksne og to barn. De to middagene vi har laget til nå holder i to dager for oss, og med kostnaden på 1149 kroner i uken dette en kostnad på kun 57,45 kroner per person per middag.

Jeg ser absolutt at dette ikke er den beste måten å redusere matkostnadene. Utenom dette kan jeg tenke meg at vi bruker 250 kroner i uken i matbutikken til innkjøp av frokost, kveldsmat og andre nødvendige ting. Dersom du har lyst til å prøve en uke, så er det bare å sende meg en PM så kan du få en rabattkode med 50% rabatt.
          Besøk gjerne Aksjeinvest for oppdateringer om aksjer og investering.

Comment

Originally posted by FinansMannen View Post
            IngenHeftelser Samboeren min og jeg slet også med dette, så for tre uker siden bestilte vi Adams Matkasse for første gang. Vi bestilte da "Ekspress Inspirasjon" til to voksne. Denne koster 1000 kroner per uke og inneholder fem middager. Rettene var gode og det var utrolig deilig å slippe og tenke på hva man skulle lage.

Denne uken har vi valgt "Ekspress Familie" for fire personer, to voksne og to barn. De to middagene vi har laget til nå holder i to dager for oss, og med kostnaden på 1149 kroner i uken dette en kostnad på kun 57,45 kroner per person per middag.

Jeg ser absolutt at dette ikke er den beste måten å redusere matkostnadene. Utenom dette kan jeg tenke meg at vi bruker 250 kroner i uken i matbutikken til innkjøp av frokost, kveldsmat og andre nødvendige ting. Dersom du har lyst til å prøve en uke, så er det bare å sende meg en PM så kan du få en rabattkode med 50% rabatt.
            Interessant. Vil vurdere å ta i bruk en slik tjeneste selv i nærmeste fremtid. Forøvrig synes jeg det er utrolig at de klarer å klemme en profitt ut av dette. Du nevner en pris på ca. 57 kr per middag, som er meget billig spør du meg. Jeg vil anta at denne maten ikke er spesielt proteinrik, med innhold av kjøtt fra storfe eller fjærkre. Finnes knapt noe som er mer kjedelig enn å sette i gang med matlaging etter en lang dag på jobb.

Comment

Originally posted by JBR10 View Post

Interessant. Vil vurdere å ta i bruk en slik tjeneste selv i nærmeste fremtid. Forøvrig synes jeg det er utrolig at de klarer å klemme en profitt ut av dette. Du nevner en pris på ca. 57 kr per middag, som er meget billig spør du meg. Jeg vil anta at denne maten ikke er spesielt proteinrik, med innhold av kjøtt fra storfe eller fjærkre. Finnes knapt noe som er mer kjedelig enn å sette i gang med matlaging etter en lang dag på jobb.
              Dessverre er det lite storfe og fjærkre. Jeg tror faktisk jeg har tilgode å se storfekjøtt i rettene, men for vår del veies dette opp i helgene. Det er også en luksus vi unner oss, at det tar rundt 20-25 minutter å lage middag etter jobb.

For menyen i uke 6 fikk vi eksempelvis levert fiskegrateng (man kan visstnok også bytte ut enkelte retter) på 1,2 kilo. Dette er godt og vel to middager for oss, særlig om det suppleres med litt ekstra grønnsaker.
              Besøk gjerne Aksjeinvest for oppdateringer om aksjer og investering.

Comment

Takk for tips og tilbakemelding. Har sett på Adams Matkasse og flere av konkurrentene tidligere. Da jeg er en person i husholdningen synes jeg det blir for dyrt, og føler meg tvingt til å spise hjemme hver dag. Bra med variert kosthold, men må si det kanskje er en del av de rettene der jeg aldri kunne ha spist, så kresen som jeg er :-(

Har brukt denne Matprat-appen en del tidligere da, den er ikke så dum for inspirasjon, står jo også steg for steg hvordan man tilbreder retten, og man kan velge mellom kategorier som "raskt og enkelt", "helgekos" osv.

Det største problemet er vel kanskje at man er en person i husholdningen og de fleste varer i butikken er tilpasset flere. Ja, jeg kunne fryst ned, men da kommer vi til det punktet med dårlig planlegging igjen. Kanskje jeg burde bli flinkere til det.

Comment

Working...
                X