Announcement

Collapse
No announcement yet.

Min spare og nedbetale gjeld reise

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Min spare og nedbetale gjeld reise

Hei folkens.

Tenkte jeg skulle opprette en tråd her inne for å holde meg selv litt ansvarlig mtp egen sparing, hvor jeg sparer og generelt for å kunne ta et tilbakeblikk selv seinere på det økonomiske. Jeg elsker selv å lese om andre sin ferd, så kanskje noen finner noe underholdnings verdi i min. Jeg har flere ganger vurdert å starte en blogg, men jeg vet innerst inne at jeg ikke kommer til å være kreativ og ikke minst kontinuerlig nok på innholdsfronten til at dette vil holde i lengden. Da er det mye lettere å legge inn en oppdatering her på tråden i begynnelsen av hver mnd og generelt svare på evt spørsmål som skulle komme underveis.

Litt om meg selv:

31 år gammel, samboer for 5 året på rad, ingen barn. Jeg jobber i helsevesenet og har igrunn ikke jobbet noe annet sted enn der, med mindre man inkluderer det å selge aviser hver søndag fra 13 års alderen, noen sommerjobber der jeg sto i silo og lempet høy og et latterlig forsøk på å selge boligalarmer i 3 mnd høsten 2007.

Jeg har alltid hatt stor interesse for personlig økonomi, men det er først de siste par årene det har fått hovedfokus. Jeg leser utelukkende blogger om økonomi, early retirement blogger og om investering. I retrospekt skulle jeg kanskje tatt en utdannelse i den retningen, men det ble helsevesenet etter et mislykket år på mekanisk vgs da jeg følte det var en lettere vei for meg å gå. Angrer igrunn ikke på valget, men lønnen kunne såklart vært bedre (alle synes vel det om egen jobb, hehe ) Fordelen er jo at vi offentlig ansatte skulle ha så god pensjon, men den regner jeg med kommer til å rakne mer og mer etterhvert som årene går. Samme tror jeg kommer til å skje med folketrygden. Skulle jeg ta feil er det bedre å sitte godt i det når alderdommen kommer og heller se på egen sparing som krem i kakaoen :-)

Kommer snart tilbake med mer

Hilsen Ogellers
    Last edited by ogellers; 23-02-18, 01:21. Reason: skrivefeil

Er du mann eller dama?

Comment

Hehe, glemte visst å nevne det. Mann er korrekte svaret

Comment

Spennende Kommer til å følge tråden!
        [Aksjebloggen] [Målbevisst.no]

Comment

Hyggelig å følge! Kan vi få vite hvordan du står økonomisk nå? Hva du fokuserer på, osv?

Comment

Økonomisk står det ganske greit til. Ingen forbruksgjeld, bare boliglån og et lite billån delt med samboeren.

Fokuset mitt er kort fortalt å øke netto formue. Men jeg er litt sånn ubestemt på hvilken vei jeg skal gå. Betale minstesatsen på boliglån og kaste alt inn i fond og aksjer? Droppe aksjer og fond totalt og kun betale ned gjeld? Det er her jeg ofte har litt problemer med å bli enig med meg selv, så til nå har jeg gått for en blanding av de to.

Comment

Trur eg ville betalt ned gjeldå fyrst.

Comment

Og jeg ville investert så mye som mulig i fond.

Det betyr ikke at det ene er riktig og det andre er feil, bare at vi har ulike risikotoleranser og prioriteringer. Så du må nesten veie alternativene opp mot hverandre
                “No man ever stood the lower in my estimation for having a patch in his clothes: yet I am sure that there is greater anxiety, commonly, to have fashionable, or at least clean and unpatched clothes, than to have a sound conscience.”

Veien mot økonomisk frihet

Comment

Jeg betaler de vanlige avdrag på hus, og resten i fond.

Comment

Originally posted by Tulla View Post
                    Jeg betaler de vanlige avdrag på hus, og resten i fond.
                    Men hva er et "vanlig" avdrag? Lån med 25 års løpetid?
                    “No man ever stood the lower in my estimation for having a patch in his clothes: yet I am sure that there is greater anxiety, commonly, to have fashionable, or at least clean and unpatched clothes, than to have a sound conscience.”

Veien mot økonomisk frihet

Comment

Vi har bare 30% lån av verdien, og 15 år.

Comment

Vi er rimelig fullbelånt på primær boligen. Om du bare skylder 30% kan jeg godt forstå at du/dere hiver alt i fond.

Jeg har også en leilighet som jeg leier ut som er på ca 60% belåningsgrad. Den er bare i mitt navn og samboer har ingenting med den å gjøre.

Jeg har en ubrukt BSU konto med 285 000 kr på som vil bli betalt inn på utleieboligen om noen år når jeg har fått plassert inn 25 000kr nå i 2018 og i 2019. Så regner med det vil stå ca 360 000 kr der ved begynnelsen av 2020.

Forøvrig kan det nevnes at alle tall jeg kommer til å nevne i denne tråden bare gjelder meg og at samboers økonomi blir utelatt. Vi har felles lån på bolig og bil
                        og spleiser såklart på generelle utgifter, men ellers er økonomien for det meste separat. Det vil sikkert endre seg den dagen vi blir gift, men pr i dag er vi no ikke det :-)
                        Last edited by ogellers; 24-02-18, 23:26.

Comment

Høres fornuftig ut! (og legge til at vi ikke putter alt i fond, men betaler de vanlige avdragene). Det er uansett lurt å betale på lån, uansett hvilken måte man ser på det. Men jeg synes det er greit å ha litt i fond, også. BSUen er vi for gamle til, men har litt i IPS

Comment

Tenkte jeg skulle lage en oversikt over gjeld og verdier:

Utleie leilighet: Gjeld-1 575 000 kr, Takst- 2 500 000 kr.

Min 50% andel av
                            Primær bolig : Gjeld- 1 656 000 kr, Takst 1 900 000 kr

BSU konto : 285 000 kr
                            Fond : 59 794 kr
                            Aksjer : 95 340 kr
                            Utlånt : 91 500 kr

Summert opp:

Gjeld- 3 231 000 kr.

Finanskapital- 531 000 kr.

Egenkap i bolig- 1 169 000 kr.

Netto formue blir da etter min beregning 1 700 000 kr. Komisk at det tallet skulle være så rundt, men det gjør det jo heldigvis lett å regne ut økninger eller fall seinere

Comment

Februar inntekter og sparing

Februar inntekt

Lønn: 36 944 kr
                              utleie: 6337 kr

Totalt: 43 281 kr i inntekt.

Lønn var inkludert en del ekstravakter fra julen med 133% tillegg.
                              Jeg har trukket fra skatt, husleie og kommunale avgifter på utleie inntekten.

Sparing i Fond : 2500 kr
                              avdrag på boliglån: 8549 kr
                              bank sparing : 900 kr

totalt: 11 949 kr spart.

Jeg er ikke fornøyd med denne summen spart. Dette tilsvarer kun 27,5% spare rate. Ikke godkjent. Jeg lover bedring nå i mars

Jeg inkluderer ikke billån som sparing da det i sin enkelhet kun er en utgift slik jeg ser det. Vi har planer om å betale en del mer inn på billånet slik at vi blir kvitt det kjappere. Etter det vil denne summen kunne plasseres i fond og boligavdrag.

Comment

Working...
                              X