Announcement

Collapse
No announcement yet.

Min spare og nedbetale gjeld reise

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Billån er til en viss grad sparing - men da en investering i en forgjengelig (og lett bedervelig) gjenstand, og egentlig i en tilgjengelighet til en tjeneste (transport).

Hva spareraten angår - så er de to tingene som er av interesse, egentlig summen av inntekt, og spørsmålet om utgiftsdisiplin. Har man brukbar inntekt og god disiplin, kan man spare meget - mangler en av faktorene (eller begge), så, ja, da kan man ikke spare særlig (eller noe i det hele tatt).

Comment

Det kan diskuteres om bil er investering. Jeg vil kalle det forbruk.

Comment

Jeg ser billån som en utgift og ikke sparing av den enkle grunn at den taper seg i verdi og at det er kontinuerlige kostnader ved å ha en bil. Ved salg av nedbetalt bil kan jeg heller kalle det for inntekt, men som regel vil jo det gå til kjøp av ny bil uansett så det er jo penger man aldri ser igjen. Neste gang vi skal kjøpe ny bil, som forhåpentligvis er mange år til er planen å ha en solid egenkapital å bruke og ha minimalt med lån på den.

Comment

Strengt tatt ER bilen et driftsmiddel (tilsvarende en maskin), så investering er i området for hva man kan kalle det. Derimot er det naturligvis et driftsmiddel med en aktivt høy nedskrivningsrate, og en viss risiko for plutselig total avskrivning (les: trafikkuhell). (De konstante utgiftene har mye mer med bruken av bilen å gjøre, enn med bilen selv - noen av oss er i stand til å skille mellom vedlikehold og driftsutgifter...)

Når det er sagt, så er selvfølgelig de aktuelle økonomiene husholdningsrelatert og derfor ikke underlagt regnskapsloven, så det er selvfølgelig fritt frem for hva man lokalt vil klassifisere det som. Jeg bare minner folk på at bil ikke er så direkte utgift som (f.eks) melk og brød...

Comment

Jeg tenker på det som en utgift, men så kjøper jeg ikke vil på lån, heller.

Comment

Interessant å lese, kommer til å følge med da vi er i omtrentlig samme båt. Du har kommet litt lenger enn meg ser jeg. Sikkert kult å ha utleiebolig, det ser gunstig ut, men det er kanskje noe prakk også til tider?

Vurderer å lage en egen tråd for å holde nesa pekt i riktig retning og ha noe å se tilbake på senere.

Angående sparing, og hvordan andre anbefaler å gå frem.. Jeg har tenkt og undersøkt mye rundt dette selv, og de andre i tråden har jo selvfølgelig gode råd, men det er kanskje verdt å minne om at fond generelt er en langtidsinvestering og bør vurderes deretter.

Selv har jeg vesentlig mindre kapital enn deg. Prioriteringen min ifb. sparing er basert på mål og ønsker fremover, også kortsiktige. Vi trenger f.eks å oppgradere kjøkkenet om en stund, tenker kanskje 1-2 år. Dette sparer jeg til i vanlig sparekonto med høy rente slik at jeg kan betale direkte. Det samme ville gjelde for bil - skal jeg kjøpe bil om 5 år sparer jeg i høyrentekonto, da fond er alt for risikabelt for en slik periode. Tilsvarende til vi skal oppgradere bolig om kanskje 5-6 år, men da er en annen mulighet å betale ned mer på boliglånet.

Dette vet du kanskje godt, men uansett. Sier ikke at det er feil å spare i fond ved siden av disse eksemplene, men man må ha en plan for at de mer kortsiktige sparemålene skal nås til angitt tid.

Comment

Ser at det har forsvunnet en del poster fra meg her ifbm oppdateringen av forumet. Kan nevnes at i mars ble spareraten 65%. Veldig godt forn

Comment

Hvordan har det gått siden april, ogellers? :-)

Comment

Originally posted by Las View Post
                    Hvordan har det gått siden april, ogellers? :-)
                    Det har gått temmelig utmerket. Fikk bl.a full bsu for 2018 Skulle egentlig komme med en update no i begynnelsen av mai, men det har blitt utsatt pga oppdateringene her på forumet. Regner med jeg kommer med en utregning av april nå i løpet av seinest mandag. Og såklart kommer en ny for mai nå i begynnelsen av juni.
                    Last edited by ogellers; 26-05-18, 06:44.

Comment

Herlig! Gleder meg til å lese, er inspirerende å følge med

Comment

Originally posted by Las View Post
                        Herlig! Gleder meg til å lese, er inspirerende å følge med
                        Takk for det. At noen gidder å lese og finner det hele interresant er god motivasjon til å fortsette

Comment

April inntekter og sparing- noe forsinket

Lønn: 38 403 kr
                          utleie: 6337 kr

Totalt: 44 740 kr i inntekt.

Jeg har trukket fra skatt, husleie og kommunale avgifter på utleie inntekten.

Sparing i Fond : 3000 kr
                          avdrag på boliglån: 9510 kr
                          bank (bsu) sparing : 21 162 kr

totalt: 33 672 kr spart.

Jeg er meget fornøyd med denne summen spart. Dette tilsvarer 75,5% spare rate om jeg har kalkulert korrekt. Absolutt godkjent vil jeg påstå og sannsynligvis uvanlig høy. Men for å få et bra snitt må noen mnd være høyere enn andre. April, mai og juni er den perioden jeg får utbetalt mest. I februar hadde jeg f.eks bare 27,5% sparerate om jeg husker rett. Mars var rundt 65%

Jeg inkluderer ikke billån som sparing da det i sin enkelhet kun er en utgift slik jeg ser det.

Jeg blir (som mange andre) trukket for pensjonsparing fra arbeidsgiver. Dette har jeg til nå ikke inkludert da det ikke er aktiv sparing utført av meg og det blir trukket rett fra bruttoen og blir aldri utbetalt. Uvisst om jeg kommer til å inkludere det i fremtiden. Hva synes dere om det? Er det "sparing" når andre gjør det for deg?

Oppdatering for mai kommer snart.
                          Last edited by ogellers; 07-06-18, 03:33.

Comment

Originally posted by ogellers View Post
                            April inntekter og sparing- noe forsinket

Lønn: 38 403 kr
                            utleie: 6337 kr

Totalt: 44 740 kr i inntekt.

Jeg har trukket fra skatt, husleie og kommunale avgifter på utleie inntekten.

Sparing i Fond : 3000 kr
                            avdrag på boliglån: 9510 kr
                            bank (bsu) sparing : 21 162 kr

totalt: 33 672 kr spart.

Jeg er meget fornøyd med denne summen spart. Dette tilsvarer 75,5% spare rate om jeg har kalkulert korrekt. Absolutt godkjent vil jeg påstå og sannsynligvis uvanlig høy. Men for å få et bra snitt må noen mnd være høyere enn andre. April, mai og juni er den perioden jeg får utbetalt mest. I februar hadde jeg f.eks bare 27,5% sparerate om jeg husker rett. Mars var rundt 65%

Jeg inkluderer ikke billån som sparing da det i sin enkelhet kun er en utgift slik jeg ser det.
                            Dette høres bra ut. Hvordan fikk du råd til utleieleilighet?

Hvilke fond investerer du i?

Jeg blir (som mange andre) trukket for pensjonsparing fra arbeidsgiver. Dette har jeg til nå ikke inkludert da det ikke er aktiv sparing utført av meg og det blir trukket rett fra bruttoen og blir aldri utbetalt. Uvisst om jeg kommer til å inkludere det i fremtiden. Hva synes dere om det? Er det "sparing" når andre gjør det for deg?

Oppdatering for mai kommer snart.
                            Strengt tatt "sparer" jo også staten, og i tilfellet OTP, jobben din, for deg.

Jeg har valgt å se bort fra statens ytelser i min pensjonssparing. Hvis det er noen penger til overs om 30-40 års tid så er det nice, men slik staten holder på og bruker penger som en full sjømann er det best å ta personlig ansvar for egen økonomi synes jeg.

OTP konverteres jo til et pensjonskapitalbevis når du slutter i jobben, og disse pengene kan investeres på f.eks. Nordnet i de fondene du ønsker, men du kan selvsagt ikke ta ut pengene før du når pensjonsalder.

Det er jo en form for sparing, men med liten personlig kontroll fra din side.

Comment

Originally posted by frihet View Post

Dette høres bra ut. Hvordan fikk du råd til utleieleilighet?

Hvilke fond investerer du i?

Strengt tatt "sparer" jo også staten, og i tilfellet OTP, jobben din, for deg.

Jeg har valgt å se bort fra statens ytelser i min pensjonssparing. Hvis det er noen penger til overs om 30-40 års tid så er det nice, men slik staten holder på og bruker penger som en full sjømann er det best å ta personlig ansvar for egen økonomi synes jeg.

OTP konverteres jo til et pensjonskapitalbevis når du slutter i jobben, og disse pengene kan investeres på f.eks. Nordnet i de fondene du ønsker, men du kan selvsagt ikke ta ut pengene før du når pensjonsalder.

Det er jo en form for sparing, men med liten personlig kontroll fra din side.
                              Hei, og takk for kommentaren

Leiligheten jeg leier ut var min førstegangsbolig, men jeg kjøpte den spesifikt mtp at den skulle leies ut en gang i fremtiden. Det var i et prosjekt, så jeg måtte vente i 18 mnd før jeg kunne flytte inn. Overtok høsten 2012. Jeg slapp å bruke min BSU etter å ha snakket med banken og de ga meg et lån på 181 000kr jeg måtte betale ned til jeg flyttet inn (10%av kjøpesummen)

Pr i dag har jeg følgende fond: Nordnet superfond Norge,Sverige og Danmark og i tillegg har jeg DNB Healthcare og SEB eastern europe small cap. Jeg har også en ca like stor sum i enkeltaksjer, som i fond.

Jeg jobber i offentlig sektor og der har vi ikke innskuddspensjon slik som i det private. Jeg har et pensjonskapital bevis fra tidligere privat arbeidsgiver som står i storebrand med 105 000kr i verdi pr dags dato. Så denne vil jo vokse seg stor og fin forhåpentligvis til jeg etter "planen" pensjonerer meg om 35 år. Blir et fint tillegg til livslang tjenestepensjon. Men for å være ærlig tror jeg vi i dette landet vil få problemer i fremtiden mtp økonomiske forpliktelser som folketrygden så jeg nekter å stole på at det vil være tilstede like bra for meg som for mine besteforeldre. Om det gjør det er det jo såklart en flott bonus, men jeg velger å ta litt mer personlig ansvar for egen pensjon enn det jeg opplever som normen blant en del av mine venner. Så der ser det ut som vi har en del likhetstrekk

Comment

Originally posted by webface View Post
                                Interessant å lese, kommer til å følge med da vi er i omtrentlig samme båt. Du har kommet litt lenger enn meg ser jeg. Sikkert kult å ha utleiebolig, det ser gunstig ut, men det er kanskje noe prakk også til tider?

Vurderer å lage en egen tråd for å holde nesa pekt i riktig retning og ha noe å se tilbake på senere.

Angående sparing, og hvordan andre anbefaler å gå frem.. Jeg har tenkt og undersøkt mye rundt dette selv, og de andre i tråden har jo selvfølgelig gode råd, men det er kanskje verdt å minne om at fond generelt er en langtidsinvestering og bør vurderes deretter.

Selv har jeg vesentlig mindre kapital enn deg. Prioriteringen min ifb. sparing er basert på mål og ønsker fremover, også kortsiktige. Vi trenger f.eks å oppgradere kjøkkenet om en stund, tenker kanskje 1-2 år. Dette sparer jeg til i vanlig sparekonto med høy rente slik at jeg kan betale direkte. Det samme ville gjelde for bil - skal jeg kjøpe bil om 5 år sparer jeg i høyrentekonto, da fond er alt for risikabelt for en slik periode. Tilsvarende til vi skal oppgradere bolig om kanskje 5-6 år, men da er en annen mulighet å betale ned mer på boliglånet.

Dette vet du kanskje godt, men uansett. Sier ikke at det er feil å spare i fond ved siden av disse eksemplene, men man må ha en plan for at de mer kortsiktige sparemålene skal nås til angitt tid.
                                Det har vært ganske lite stress til nå mtp utleie. Eneste "tullet" jeg har opplevd har vært å måte kjøpe en ny oppvaskemaskin da den jeg hadde røk 6 mnd etter reklamasjonstiden gikk ut. Irriterende. Trodde whirlpool var bra greier jeg :-P Heldigvis kan det skrives fra på skatten.

Ser frem til du starter en egen tråd her inne. Jeg hadde vært ivrig leser og kommentator garantert

Comment

Working...
                                X