Announcement

Collapse
No announcement yet.

Min spare og nedbetale gjeld reise

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Mai inntekter og sparing.

Lønn: 41 402 kr
    utleie: 6337 kr
    utbytte: 2590 kr

Totalt: 50 329 kr i inntekt.

Jeg har trukket fra skatt, husleie og kommunale avgifter på utleie inntekten.

Sparing i Fond : 3500 kr
    avdrag på boliglån: 9583 kr
    bank (bsu) sparing : 3375 kr

totalt: 16 458 kr spart.

Dette tilsvarer 33% sparerate av utbetalt. Ikke så bra som jeg hadde håpet på, men noen måneder blir det mer og noen ganger mindre. Mars og April var veldig bra, så jeg fikk et relativt stort forbruk på kredittkortene mine og dette måtte betales inn i Mai. Måtte bl.a kjøpe en ny oppvaskemaskin til utleie leiligheten min. Jeg betaler alltid ned kredittkort før jeg setter av penger til sparing. Å betale renter på noe annet enn bolig, studie og billån er uaktuelt. Billån er ikke bra det heller, men føler det til dels kan forsvares, men ideelt sett bør det fjernes. Vi har nylig refinansiert lånet på bilen så der sparer vi 150kr pr med i renter. BSU kontoen er nå full for 2018. I 2019 blir jeg 33 så da er det vel siste året jeg kan fylle på den. Pr i dag har den en verdi på 314 026 kr inkl renter hittil i år.

Juni ser som forventet ut til å bli en veldig bra mnd
    Last edited by ogellers; 27-06-18, 04:29. Reason: glemte å legge til utbetaling av utbytte fra aksjer

Comment

Juni inntekter og sparing.

Lønn: 93 774 kr
      utbytte: 128 kr
      skatt: 8264 kr

Totalt: 108 503 kr i inntekt.

Sparing i Fond : 12 500 kr
      avdrag på boliglån: 43 581 kr
      utlånt på monner : 20 000 kr

totalt: 76 081 kr spart.

Dette tilsvarer 70% sparerate for juni mnd. Vil si det er innenfor grensen av hva som er akseptabelt Grunnen til det store avdraget på boliglånet var at jeg hadde et topplån på leiligheten jeg leier ut og fristelsen var for stor for å få dette vekk. "ulempen" med dette er at jeg frem til mai neste år ikke får betalt inn noen avdrag her grunnet et avdragsfritt fastrentelån. Jeg vil derfor øke mine innskudd i aksjer og fond en god del fremover. Pengene må jo gå et sted. De 20 000kr jeg lånte ut på monner.no får jeg 8% rente på etter at de har tatt sine 1%. Pengene lånes til et hytteprosjekt på Geilo og det er sikret med pant, så jeg anser det som en relativt sikker investering. Jeg vil få renteinntekter hver mnd det neste året før lånet betales tilbake i sin helhet.Jeg kunne jo også ha plassert disse pengene i fond, men jeg klarte ikke å få meg til å gjøre det. Når pengene blir tilbakebetalt om 1 års tid er den foreløpige tanken å sette disse inn på lånet i utleieleiligheten. Om det skulle være billig å handle indeksfond evt da kan det være de går til det. Time will show

Hvordan gikk det med sparing for dere andre? Juni er jo ofte en mnd der mange sparer en god del. Dette er første gang siden 2014 at jeg har fått tilbake på skatten. Deilig å være på rett side av gjerdet igjen!

Håper alle får en flott ferie og koser seg maks :-D

Comment

Juli inntekter og sparing.

Lønn: 36 448 kr

Totalt: 42 785 kr i inntekt.

Sparing i Fond : 10 000 kr
        avdrag på boliglån: 4596 kr

totalt: 14 596 kr spart.

Ser ut som juli endte opp på 34% sparerate. Skulle gjerne vært litt høyere, men det er igrunn godkjent mtp at jeg har vært på ferie i 3 uker.
        I år ble det Lofoten og nordland samt noen dager på hytten til min tante i trysil. Vi hadde også 4 dager i Budapest før det var tilbake igjen på jobb 6 august.

Comment

Bra jobba med å ha spart mye, også av feriepengene. Det monner godt! Har spart en del selv, og det er fint mulig å ha en flott ferie uten å bruke så mye.

Siden sist jeg postet her har jeg både solgt min dyre (men flotte..), private bil, gått over til firmabil og satt opp en enkel spare- og budsjettprognose. I tillegg har jeg forhandlet meg til vesentlig bedre lønn. Dette har hjulpet stort på sparingen for min del, og hvis jeg ikke øker forbruket mitt spesielt mye kan jeg fint ha 50% sparerate, frem til evt barn eller oppgradering av bolig. Har dog fortsatt litt mindre inntekt enn deg.

Foreløpig har jeg en fordeling av sparepengene; 60% til"høy"rentekonto og 40% i indeksfond. Om jeg når sparemålene mine for planlagte kostnader/investeringer som kommer innen ca 6-7 års tid, kommer alt utover dette til å settes i fond tenker jeg.

Spennende opplegg monner.no. Vil gjerne høre hvordan det går. Er i utgangspunktet skeptisk etter å ha lest litt, mest pga at det virker litt tungvint med sikkerhet i pant om noe skulle skje, men dette har jeg lite kunnskap om.

Stusser litt over hvor lite diversifisert fondsamling du har. Tung investering i skandinavia. Superfondene er jo kjempebra mtp 0% kostnad, men samtidig har du to aktivt forvaltede fond med høye kostnader. Tanker rundt dette? Har vurdert enkeltaksjer selv, men har lagt av meg tanken pga risiko.

Leser for tiden boka "Economics in one lesson" av Henry Hazlitt. Veldig interessant og anbefales. Liten bok og med tanke på tittelen høres den kanskje litt enkel ut, men tror forfatterne forventet litt mer av leserne da denne boka ble skrevet rundt midten av 1900-tallet.

Comment

Originally posted by webface View Post
            Bra jobba med å ha spart mye, også av feriepengene. Det monner godt! Har spart en del selv, og det er fint mulig å ha en flott ferie uten å bruke så mye.

Siden sist jeg postet her har jeg både solgt min dyre (men flotte..), private bil, gått over til firmabil og satt opp en enkel spare- og budsjettprognose. I tillegg har jeg forhandlet meg til vesentlig bedre lønn. Dette har hjulpet stort på sparingen for min del, og hvis jeg ikke øker forbruket mitt spesielt mye kan jeg fint ha 50% sparerate, frem til evt barn eller oppgradering av bolig. Har dog fortsatt litt mindre inntekt enn deg.

Foreløpig har jeg en fordeling av sparepengene; 60% til"høy"rentekonto og 40% i indeksfond. Om jeg når sparemålene mine for planlagte kostnader/investeringer som kommer innen ca 6-7 års tid, kommer alt utover dette til å settes i fond tenker jeg.

Spennende opplegg monner.no. Vil gjerne høre hvordan det går. Er i utgangspunktet skeptisk etter å ha lest litt, mest pga at det virker litt tungvint med sikkerhet i pant om noe skulle skje, men dette har jeg lite kunnskap om.

Stusser litt over hvor lite diversifisert fondsamling du har. Tung investering i skandinavia. Superfondene er jo kjempebra mtp 0% kostnad, men samtidig har du to aktivt forvaltede fond med høye kostnader. Tanker rundt dette? Har vurdert enkeltaksjer selv, men har lagt av meg tanken pga risiko.

Leser for tiden boka "Economics in one lesson" av Henry Hazlitt. Veldig interessant og anbefales. Liten bok og med tanke på tittelen høres den kanskje litt enkel ut, men tror forfatterne forventet litt mer av leserne da denne boka ble skrevet rundt midten av 1900-tallet.
            Hei webface.

Takk for det. Hyggelig at du kommenterer

Grattis med høyere lønn og firmabil! Hvordan slår denne firmabilen ut på skatten? Jeg har sett noen regnestykker som ikke alltid er så fordelaktige.

På monner.no har jeg til nå lånt ut 37 000kr i tre forskjellige lån. Begynte med dette såvidt i januar/februar i år. Hittil har jeg blitt tilbakebetalt som planlagt. Litt risiko er det såklart, men det er jo også i aksjemarkedene. Så sånn sett kan du si at det hjelper meg mtp diversifisering. Jeg vil også nevne at min innskuddspensjon er plassert 80% globalt og 20% i norge, så jeg er ikke så tungt investert i skandinavia sånn sett. Jeg kan også nevne at jeg i sommer startet opp en ny spareavtale i følgende fond, som vil øke min eksponering globalt sett. 3 av de er sektorfond med litt kostnader, men jeg personlig har tro på disse sektorene og godtar at det er litt kostnader, i bytte mot forhåpentligvis avkastning som slår indeks.

DNB Teknologi 20%
            DNB Healtcare 20%
            Holberg Triton A 20%
            KLP Aksje fremvoksende markeder indeks II 20%
            Storebrand Global multifactor 20%

Enkeltaksjer hadde jeg sannsynligvis hatt godt av å bare droppe, men det er veldig spennende å følge med på. Samtidig har jeg en del aksjer som har gjort det veldig bra, og såklart noen som har gjort det veldig dårlig. Jeg er ganske interessert i utbytteaksjer og har endret fokus de siste årene fra random veddemål på ting jeg ikke forstår til selskaper som gir mening for meg. Går mer for bluechip verdiaksjer nå. Det er en ubeskrivelig god følelse når du ser utbyttet kommer på konto.

Ser at boken du nevner ligger ute som lydbok på youtube, så det er ikke utenkelig at jeg lytter på den når jeg har ledig tid etterhvert
            Last edited by ogellers; 20-09-18, 03:15.

Comment

Hei!

Ser ut som du har vurdert investeringene med fornuft. Ser faktisk flere som spår finanskrise om ikke så lenge - for min del kan denne heller komme før enn senere. Kanskje ikke så mange i mainstream media som spår dette, der det kan virke som at økonomien blomstrer og vil fortsette med det.

Angående skatt på firmabil, for meg er dette cirka 1/5 kostnad av å ha vanlig bil. Hadde dyr forsikring blant annet. Litt kjedelig valg men veldig lønnsomt. Får prøve å forhandle meg til en annen bil i fremtiden om mulig tenker jeg!

Comment

August inntekter og sparing.

Lønn: 29 473 kr

Totalt: 35 810 kr i inntekt.

Sparing i Fond : 11000 kr
                Utlånt via monner : 2500 kr

totalt: 18 096 kr spart.

Dette tilsvarer en sparerate på rett i overkant av 50%. Ganske fornøyd med den igrunn

Comment

Originally posted by webface View Post
                  Hei!

Ser ut som du har vurdert investeringene med fornuft. Ser faktisk flere som spår finanskrise om ikke så lenge - for min del kan denne heller komme før enn senere. Kanskje ikke så mange i mainstream media som spår dette, der det kan virke som at økonomien blomstrer og vil fortsette med det.

Angående skatt på firmabil, for meg er dette cirka 1/5 kostnad av å ha vanlig bil. Hadde dyr forsikring blant annet. Litt kjedelig valg men veldig lønnsomt. Får prøve å forhandle meg til en annen bil i fremtiden om mulig tenker jeg!
                  Det overasket meg med så store besparinger på bilrelaterte utgifter når skatten er hensynstatt. Meget nice

Ja der er jeg helt enig med deg. Om alt hadde kommet på supersalg fremover iform av en finanskrise hadde det ikke plaget meg. Ville ikke vært kjekt å se ting stå i rødt på diverse fondskontoer, men det skal jo opp igjen tross alt. Ikke noe kjekt med folk som mister jobbene sine osv såklart, men det er jo lite vi som enkeltstående personer kan gjøre med det. Det hadde vært veldig behagelig med konstante 8% avkastning, men det hadde jo også gjort det hele litt mindre spennende.

Comment

Fryktelig spennende lesning! Gleder meg masse til å følge med videre!
                    Har også vurdert å begynne med Monner, virker veldig spennende, men jeg har også lest at flere tilsvarende "tjenester" gikk konk, så hvorfor skal ikke Monner også gå konk, så jeg sitter fortsatt litt på gjerdet og venter. Hvis jeg ser de har et prosjekt jeg har tro på, så tenker jeg nok at jeg putter inn noen såkalte tusenlapper!

Har også hørt at firmabil kan være et skattesluk uten like, men det kan også være en fantastisk billig deal som det virker som at webface har! Jeg har ikke lest meg opp på lovene og reglene, men hvis både bedriften og ansatte nøye kan man nok spare inn mange tusen for begge parter!

Det er ganske lenge siden du har laget en oversikt over økonomien, hadde vært spennende å se en sammenligning fra du startet, men det er kanskje best å vente med det til det har gått ett år, så man kan se den totale framgangen! Gleder meg!
                    Mål for 2018 (Satt i august 18):
                    Ikke gjøre store kjøp ut av det blå (les: MC)
                    Ferdig! Gjenstående 2'200'000kr i boliglån.
                    Ferdig! Spare 25'000kr på vanlig sparekonto for bruk til nedbetaling av lån.
                    Ferdig! Treffe 65'000kr i investeringer.

Mål for 2019:
                    Gjenstående 2'100'000kr i boliglån
                    Betale ferdig boliglånet til foreldrene 68'000kr
                    Treffe 100'000kr i investeringer.

Comment

Originally posted by Jojo View Post
                      Fryktelig spennende lesning! Gleder meg masse til å følge med videre!
                      Har også vurdert å begynne med Monner, virker veldig spennende, men jeg har også lest at flere tilsvarende "tjenester" gikk konk, så hvorfor skal ikke Monner også gå konk, så jeg sitter fortsatt litt på gjerdet og venter. Hvis jeg ser de har et prosjekt jeg har tro på, så tenker jeg nok at jeg putter inn noen såkalte tusenlapper!

Har også hørt at firmabil kan være et skattesluk uten like, men det kan også være en fantastisk billig deal som det virker som at webface har! Jeg har ikke lest meg opp på lovene og reglene, men hvis både bedriften og ansatte nøye kan man nok spare inn mange tusen for begge parter!

Det er ganske lenge siden du har laget en oversikt over økonomien, hadde vært spennende å se en sammenligning fra du startet, men det er kanskje best å vente med det til det har gått ett år, så man kan se den totale framgangen! Gleder meg!
                      Kjekt å høre

Jeg er en optimist av natur, så jeg satser på at monner skal klare seg bra. Ser ut som de har en økende oppdragsmengde og mange lån blir fort fyllt opp. I tillegg sjekker de nå muligheten for å tilby investering i unoterte vekstselskaper. Det kan bli veldig spennende, men også ganske risky. Skulle jeg investert noe i slike bedrifter som jeg har tro på ville jeg gått inn med relativt små summer. My guess er at en av de større bankene kommer til å kjøpe monner og/eller liknende tjenester ila noen år når markedet for dette er blitt større.Men det blir bare spekulasjoner fra min side :-P I tillegg er det jo slik at den gjelden som er utestående har som regel en form for sikkerhet. Så selv om monner går konk, er jeg rimelig sikker på at jeg vil få hvertfall deler av pengene tilbake etterhvert. Og jeg har godt under 10% av pengene mine plassert der. Som sagt, jeg er optimist

Jeg går selv rundt å gleder meg til nyttår for da kan jeg lage en oppdatering for 2018 som helhet og regne ut spareraten for hele året.
                      Det aller beste med å ha denne tråden her er oversikten jeg gir meg selv og det fyrer oppunder spareviljen. Vil jo gjerne presentere gode resultater tross alt, hehe.

Comment

Hvis dere vurderer monner.no og andre folkefinanserings-tjenester så er det et par ting man må tenke på med tanke på risiko.

De man låner til må kunne betale tilbake lånet i sin helhet. De som eier gjelden risikerer alltid at skyldner ikke kan betale hverken renten eller hovedstolen. Rentene man får skal dekke opp for risikoen.

Jeg har sett på kampanjene der og det er et par fellestrekk:
                        * Mye hytteutbygging. Hyttemarkedet har blitt stort på kreditt, både for utbyggere og kjøpere. Risiko er at billig kreditt skrumper inn og hytter forblir usolgt eller solgt lavere enn forventet. De som har pant i formuesobjektet kommer først i køen ved eventuell konkurs. Usikrede lån fra monner obligasjonseiere får smulene.
                        * Mange illikvide firmaer som har mye gjeld. Hvorfor går disse firmaene til monner.no for folkefinansiering? Jo fordi de ikke får lån i banken til en god rente. Siden banken ikke har lyst til å tape pengene sine.
                        * Noe retail, restaurant og hotell. Dette er bransjer med tynne marginer. Disse er veldig sårbare når billig kreditt forsvinner.

Slik jeg ser det er mange av disse lånekampanjene "non-investment grade" og "high yield". De har en karakter av spekulasjon. For de 10% så bærer man altså svært høy risiko for at hovedstolen kan gå tapt. Det er noe man må være fullstendig klar over.
                        Last edited by J-dawg; 01-10-18, 08:17.

Comment

Originally posted by J-dawg View Post
                          Hvis dere vurderer monner.no og andre folkefinanserings-tjenester så er det et par ting man må tenke på med tanke på risiko.

De man låner til må kunne betale tilbake lånet i sin helhet. De som eier gjelden risikerer alltid at skyldner ikke kan betale hverken renten eller hovedstolen. Rentene man får skal dekke opp for risikoen.

Jeg har sett på kampanjene der og det er et par fellestrekk:
                          * Mye hytteutbygging. Hyttemarkedet har blitt stort på kreditt, både for utbyggere og kjøpere. Risiko er at billig kreditt skrumper inn og hytter forblir usolgt eller solgt lavere enn forventet. De som har pant i formuesobjektet kommer først i køen ved eventuell konkurs. Usikrede lån fra monner obligasjonseiere får smulene.
                          * Mange illikvide firmaer som har mye gjeld. Hvorfor går disse firmaene til monner.no for folkefinansiering? Jo fordi de ikke får lån i banken til en god rente. Siden banken ikke har lyst til å tape pengene sine.
                          * Noe retail, restaurant og hotell. Dette er bransjer med tynne marginer. Disse er veldig sårbare når billig kreditt forsvinner.

Slik jeg ser det er mange av disse lånekampanjene "non-investment grade" og "high yield". De har en karakter av spekulasjon. For de 10% så bærer man altså svært høy risiko for at hovedstolen kan gå tapt. Det er noe man må være fullstendig klar over.
                          Jeg er enig med deg at det nok er litt risiko i disse lånene. Men de lånene jeg har er ikke usikret. Mitt største utlån på 20 000kr har sidestilt 1. prioritet pant i eiendommen. Definitivt bedre enn usikrede lån tør jeg påstå. Om utbygger må senke prisen sin for å få solgt er det første som ryker deres profitt. Jeg synes risikoen er akseptabelt liten, selvom den er tilstede. Jeg låner heller ut pengene mine her enn til Argentina og Hellas for å si det sånn.

Jeg ville aldri plassert hele formuen min i slike lån, men som en del av diversifisert portefølje investeringer tenker jeg det kan passe for en del. I dagens rentemiljø må man ta noe risiko for å komme i pluss

Comment

Så lenge man går inn i ting med åpne øyne, og ikke tar høyere risiko enn man har råd til, eller mage til, så er dette en ærlig investering. Men jeg syns J-dawg har gode og viktige innspill.

Jeg ville ikke investert/satset penger gjennom monner eller tilsvarende folkefinansieringstjenester. Man kan få like god "rente" i index-fond, uten tilsvarende risiko. Det eneste unntaket jeg vurderer er Trine (https://www.jointrine.com/), hvor man bidrar til å finansiere solenergi i fattige land. I mitt hode ville det gått av bistandsbudsjettet, og det ville være helt greit å tape pengene.

-men min risikovilje er nok godt under gjennomsnittet. Jeg definerer alle mine enkeltaksje-kjøp som "lekepenger", selv når det er i sparebanker eller statlig eide selskaper.
                            Reiseskildringer med elektrisk campervan: http://travelelectric.blogspot.no/

Ikke oppdatert på ei stund, men ikke helt utdatert:
                            http://gajasworld.blogspot.com/

Comment

September inntekter og sparing.

Lønn: 29 703 kr
                              utbytte: 1225 kr

Totalt: 37 265 kr i inntekt.

Sparing i Fond : 12090 kr
                              Høyrente konto/buffer : 4500 kr

totalt: 21 321 kr spart.

Dette tilsvarer en sparerate på 57% :-) Kan ikke annet enn å si meg fornøyd med det.

Statsbudsjettet kom i går og der var det noen fordeler og noen ulemper. Positivt at man nå kan få utsatt skatt også på utbytte i ASK. Og mtp at jeg leier ut en leilighet var det kjekt å se at skatt på allminnelig inntekt går ned til 22% fra 23%. Ikke like kjekt er det at rentefradraget også dermed går ned til 22%. Men man må ta det gode med det dårlige. Totalt sett pr i dag taper jeg på dette grunnet større renteutgifter enn inntekter. Men jeg skal ikke klage. Livet er generelt ganske bra!

Comment

Oktober inntekter og sparing.

Lønn: 33 717 kr

Totalt: 40 054 kr i inntekt.

Sparing i Fond : 10 000 kr
                                Høyrente konto/buffer : 2000 kr

totalt: 16 596 kr spart.

Dette tilsvarer en sparerate på rett under 42%. Skal ikke klage på at det er under 50% iblant så lenge snitt ligger på 50 eller mer når jeg gjør opp årsregnskap.

Comment

Working...
                                X