Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvordan ser porteføljene deres ut?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Hvordan ser porteføljene deres ut?

Siden jeg er relativt fersk i fonds- og aksjespareverdenen, tenkte jeg det kunne være interessant å se hvordan de av dere som sparer i aksjer, aksjefond, rentefond osv. har lagt opp deres aktivaallokering.

Min portefølje (ikke inkludert egen pensjonssparing) ser pr. dags dato slik ut (jeg har planer om å bytte ut AksjeVerden med AksjeGlobal og heller styre prosentandelen fremvoksende markeder helt selv, heller enn den litt merkelige måten den nå er fordelt innad i AksjeVerden + KLP Aksje fremv.mark.):

KLP AksjeVerden Indeks: 55,9 %
    DNB Teknologi: 17,8 %
    KLP AksjeNorden Indeks: 13 %
    Nordnet Superfondet Norge: 8,1 %
    KLP Aksje Fremvoksende markeder: 5,1 %

Ved (første) årlige rebalansering ser jeg for meg å rydde opp i rekkene så jeg får en større andel – rundt 60–65 % – i KLP AksjeGlobal Indeks, 10–15 % KLP Fremv.mark. og fordele de resterende prosentene på de andre fondene, samt muligens selge meg helt ut av AksjeNorden, da jeg helst vil ha en så enkel portefølje som mulig uten at det bare blir det globale indeksfondet.

I tillegg har jeg kjøpt noen enkeltaksjer for det som tilsvarer 10 % av fondsverdiene. Dette er mer spekulasjoner enn investeringer, men jeg tenkte det var greit å få det ut av systemet med det samme heller enn å dumme meg ut med store beløp i fremtiden. Dette er også penger jeg tåler å miste om det skulle gå rett vest med alle aksjene samtidig.

Ser frem til å se andres sammensetninger!

(Jeg tar forresten gjerne imot kommentarer på min egen sammensetning også)

oversikt.png
    Attached Files
    Last edited by Østkantøkonomi; 18-06-18, 13:59.
    økonomiportalen.no

For min del handler det om å gjøre det så enkelt som mulig. Kan godt hende jeg hadde fått en litt bedre avkastning med en mer komplisert portefølje, men føler ikke at jeg er kompetent nok til å gjøre den vurderingen.

Er ikke så lenge siden jeg starta med seriøs sparing, så kjøper rett og slett KLP AksjeGlobal indeks V.

Mulig jeg velger å laste opp med et fond for framvoksende markeder på sikt.

Målet er i eie "hele verden".

Jeg bryr meg ikke om de nasjonale eller regionale markedene. Oslo Børs er svært råvareavhengig og volatil, så ser ikke helt poenget når man likegodt kan kjøpe et globalt fond.

Er jo også noe med at jeg allerede er eksponert mot den norske økonomien via arbeidsmarkedet og boligmarkedet, så et norsk fond vil gjøre meg overeksponert mot den norske økonomien.

Med et globalt fond notert i USD som ikke er valutasikret har jeg også den fordelen at verdien går opp dersom krona svekker seg mot USD.

Tar gjerne mot kritikk av mine investeringsvalg.

Comment

Holder meg til ca. 90-95% i indeksfond, resten til "morsomme" investeringer.
      “No man ever stood the lower in my estimation for having a patch in his clothes: yet I am sure that there is greater anxiety, commonly, to have fashionable, or at least clean and unpatched clothes, than to have a sound conscience.”

Veien mot økonomisk frihet

Comment

Hei Østkantøkonomi,

Interessant nok så ser jeg at vi har ganske lik fondportefølje faktisk. Jeg har dog ikke så mange fond i porteføljen min som deg

Jeg sparer selv i DNB Teknologi, KLP AkjseNorden Indeks og KLP AksjeVerden Indeks. Litt av bakgrunnen min er som følger:

DNB Teknologi (~25%): Det beste fondet i sin bransje de siste 10 årene og blant de beste totalt sett. Selv om dette er et fond som er aktivt forvaltet, så er det såpass godt forvaltet at jeg betaler heller den ekstra kostnaden dette medfører. Samtidig så får jeg eksponert porteføljen min mot teknologi bransjen som jeg ser som en nokså viktig bransje i tiden fremover.

KLP AksjeNorden Indeks (~25%): Siden jeg ikke har fondporteføljen min hos Nordnet, så har jeg ikke mulighet til å kjøpe superfondene deres. Jeg ønsker å ha en eksponering mot Norden, da jeg mener at vi har en besittelse av selskaper som har en fremtid foran seg (Olje, Oppdrett, Medisin, Stål etc.). Ved å heller ha et Nordisk fond i stede for et Norsk fond så får jeg en større eksponering mot flere bransjer enn kun olje og oppdrett som har de største verdiene på Oslo Børs.

KLP AkjseVerden Indeks (~50%): Å ha et globalt fond i porteføljen er noe som jeg ser på som et must. Selv om USA er blant det landet som en er mest eksponert mot, så er en forsatt såpass mye eksponert mot hele verden at en vil "få litt av alt". Hovedgrunnen til at jeg valgte KLP AkjseVerden Indeks og ikke KLP AkjseGlobal V Indeks er rett og slett fordi jeg syns en 10-15% eksponering mot Fremvoksende Markeder er ok for min del. Så i stede for å rebalansere porteføljen min selv med Fremvoksende Markeder, så syns jeg det er like greit å ha KLP AkjseVerden Indeks. Jeg tar heller den lille ekstra kostnaden med dette fondet, i stede for KLP AkjseGlobal V Indeks og Fremvoksende Markeder. Jeg ønsker også et globalt fond notert i USD som ikke er valutasikret, da jeg mener den ekstra kostnaden som fondtilbyderne tar med valutasikring ikke er verdt det, så sant en ikke er redd for litt svingninger i kronekursen.

Portofølge 31.05.2018 Sektor %.png
        Attached Files
        Ta gjerne en liten tur innom bloggen min

www.minokonomi.com

Comment

Min portefølje består av eit større antall aksjer og fond, eg lika diversifisering då eg meina dette er ein god måte for å ta ned risikonivået. For å ta ned risikoen endå meir er målet å ha ca 50-50 mellom aksjer og fond, eg dela inn investeringane mine i forskjellige kontoar, der konto nr1 er utanlandske utbytteaksjar, konto nr2 har eg ETF'ar, konto nr3 risikoaksjar, konto nr4 fond, og konto nr 5 norske utbytteaksjar. Eg set av eit fast beløp kvar månad som eg investerar i ein utbytteaksje og eit fond/ETF. I risikoporteføljen har eg til ei kvar tid max 2 aksjar, alt etter kva aksje eg kjøper sette eg meg eit kursmål der aksjen blir solgt på, brukar også stoploss som hjelpemiddel for å sette ei grense på kor langt ned eg er villig til å gå, brukar ikkje spareavtale på denne porteføljen, her går eg inn med eit engangsbeløp.

Comment

Originally posted by Heli View Post
            Min portefølje består av eit større antall aksjer og fond, eg lika diversifisering då eg meina dette er ein god måte for å ta ned risikonivået. For å ta ned risikoen endå meir er målet å ha ca 50-50 mellom aksjer og fond, eg dela inn investeringane mine i forskjellige kontoar, der konto nr1 er utanlandske utbytteaksjar, konto nr2 har eg ETF'ar, konto nr3 risikoaksjar, konto nr4 fond, og konto nr 5 norske utbytteaksjar. Eg set av eit fast beløp kvar månad som eg investerar i ein utbytteaksje og eit fond/ETF. I risikoporteføljen har eg til ei kvar tid max 2 aksjar, alt etter kva aksje eg kjøper sette eg meg eit kursmål der aksjen blir solgt på, brukar også stoploss som hjelpemiddel for å sette ei grense på kor langt ned eg er villig til å gå, brukar ikkje spareavtale på denne porteføljen, her går eg inn med eit engangsbeløp.
            Det høres omfattende (og spennende) ut! Hvor mye tid bruker du månedlig/ukentlig på dette?
            økonomiportalen.no

Comment

Bra tråd! Fint å få lagd visualisering

Min ser slik ut:

Det slår meg at jeg antageligvis burde slutte med de aktivt forvaltede fondene fra skagen? De er såpass stor del av porteføljen fordi jeg har hatt dem fra konfirmasjonen av.

Posten "Privataksjer" er aksjer i firmaet der min samboer jobber. Disse gir meget godt utbytte, så den er jeg fornøyd med. Sbanken tenker jeg selge dersom de når kursmålet på 94, i så fall vil de ha litt mer enn doblet seg siden jeg kjøpte dem.

Comment

Hvis vi ser bort fra boligformue og kontantbuffer har jeg nå 10% i kontanter, 10% i unoterte aksjer og 80% i børsnoterte aksjer.

Har ingen fond, men aksjepostene er fordelt på et titalls selskaper der alle noterte aksjer er utbytteaksjer i "kjedelige" selskaper.

Comment

Originally posted by Østkantøkonomi View Post

Det høres omfattende (og spennende) ut! Hvor mye tid bruker du månedlig/ukentlig på dette?
                  Brukar egentlig ikkje noke spesielt mykje tid på dette, kan være eg brukar litt ekstra tid på risikoporteføljen, resten lar eg få gå av seg sjølv, målet er å kunne få ei grei inntekt av dividenden.

Comment

Kva meina de om 50/50 fordeling mellom indeksfond og banksparing? Eit anna alternativ er å spara opp ett vist beløp i indeksfond når ein er ung for å la detta veksa øve tid i mellomtida spare ein mesteparten i banken men spare ein liten del i indeks då og. Eg har foreløpig den fyrste strategien men lure felt på å gå øve til den andre. Har ca 1 mill i aksjefond og 0,9 i bank ingen gjeld, har bolig 40 år gammal. Har bestemt og ombestemt meg ein del gonga.

Comment

Originally posted by can View Post
                      Kva meina de om 50/50 fordeling mellom indeksfond og banksparing? Eit anna alternativ er å spara opp ett vist beløp i indeksfond når ein er ung for å la detta veksa øve tid i mellomtida spare ein mesteparten i banken men spare ein liten del i indeks då og. Eg har foreløpig den fyrste strategien men lure felt på å gå øve til den andre. Har ca 1 mill i aksjefond og 0,9 i bank ingen gjeld, har bolig 40 år gammal. Har bestemt og ombestemt meg ein del gonga.
                      Kva tidshorisont ser du føre deg du skal få bruk for desse pengane? Om du er 40 år og sparinga er til pensjon, så hadde vertfall eg tatt mykje større risiko enn å ha 50% i banken.

Comment

Working...
                      X