Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bytte ut skagenfondene mine til indeksfond, men hvilke?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Bytte ut skagenfondene mine til indeksfond, men hvilke?

Hei

Har hatt skagenfond i mange år, men har nå innsett at de begynner å prestere dårlig og er dyre i forvaltning. Er ganske flink til å spare, men har aldri skiftet fondslevrandør, bare lagt til nye fond fra skagen for at det har vært litt spennende. Startet med Global og skulle nokk egentlig holdt meg der Kort sagt ser min aksesparekonto slik ut idag:
    Andeler Investert Verdi Avkastning
    Totalsum 487 700,81 631 977,94 144 277,13 + 29,58%
    SKAGEN Kon-Tiki A 258,9932 180 193,00 201 635,27 21 442,27 + 11,90%
    SKAGEN Global A 174,7292 203 007,81 307 702,63 104 694,82 + 51,57%
    SKAGEN m2 A 612,8377 104 500,00 122 640,04 18 140,04 + 17,36%
    Kommer litt dårlig frem i tabell (klipp/lim), men er totalt ca. 630.000 markedsverdi fordelt på disse fondene

Men nå har jeg bestemt meg for å flytte over i indeksfond. Jeg tar vel Skagen Global og m2 først som har oppført seg greit, men under referanse. Kon-tiki hadde jeg håpet hadde kommet seg litt opp igjen før jeg skiftet ut, disse ligger litt for mye etter referanse syns jeg, om det kan være et argument? Eller er det bare å flytte først som sist?

Men hovedspørsmålet er jo hva jeg skal kjøpe i stedet? Har kikket på KLP Aksjeglobal indeks IV og DNB Global indeks som jeg forstår er noen kjente som banken min (Sparebank1) tilbyr. De har ikke KLP Aksjeglobal indeks V som jeg egentlig like gjerne kunne hatt, så da kommer mitt neste spørsmål som er om jeg burde bruke en annen leverandør for å kunne få det jeg ønsker, ulemper/fordeler?
    Å til sist, bør jeg spre det på flere ulike indeksfond? Eller bare gå all-inn på et globalt?
    Som sagt dette er noe jeg sjelden skifter på og sparingen er langsiktig. Minst 5-10 år og kanskje helt til pensjon (over 30år).

Takker for alle svar.
    Last edited by Oppusser; 24-09-18, 22:18.

Hei,

hvis planen er å holde de såpass langsiktig, ville jeg kommet meg over i et globalt indeksfond så fort som mulig. Det har ikke så mye å si akkurat hvilket du velger, da avkastningene vil være temmelig lik. Det eneste er vel forvaltningsavgiften, DNB global indeks har 0,30%, KLP Aksjeglobal indeks V har 0,20% om jeg ikke husker feil.

Ser at fondene du sitter på nå har mellom 1-2% i årlig forvaltningsavgift, og dette utgjør skremmende mye over lang tid (det finnes mye stoff rundt om på nettet som viser regnestykker rundt aktiv vs. indeksfond over lang tid). Nå kjenner jeg ikke til banken du handler gjennom, men det skulle ikke forundre meg om de også tar en liten del av kaken bare for at du kjøper fondet gjennom dem i form av forvaltningsgebyr eller kjøpsavgift. Dette kan du selvfølgelig sjekke opp i selv, men min erfaring er at banker er mye dyrere på kjøp av både aksjer og fond enn andre aktører, som for eksempel Nordnet.

Du kan gjerne spre indeksfondene litt utover på for eksempel norske, globale og fremvoksende markeder, men hvis du ikke har tenkt å følge med så mye, kan det være greit å sette majoriteten på globalt. Da får du spredd risikoen mest.

Comment

Jeg har laget kontoer i KLP for å oppbevare deler av krisekontoen et annet sted enn den vanlige banken, og da var det like enkelt å lage en aksjesparekonto og kjøpe fond direkte derfra også. Bonusen er at på nettsidene deres får jeg oversikt over alle aksjer og fond, og all historikk. Ikke bare KLP-fondene.
      Reiseskildringer med elektrisk campervan: http://travelelectric.blogspot.no/

Ikke oppdatert på ei stund, men ikke helt utdatert:
      http://gajasworld.blogspot.com/

Comment

Hei

Jeg liker å bruke Nordnet, det fungerer fint og det er godt utvalg. Anbefaler å se litt på forskjellige fond mtp forvaltningskostnader som nevnt, men også på hvor aksjene faktisk er plassert i verden. Mange "globale" indeksfond har eksempelvis 50% av aksjene i selskaper i USA. For min del bruker jeg 4 forskjellige indeksfond for å få en litt bredere global spredning.

Nordnet har også egne såkalte superfond som følger indeks i skandinaviske børser med 0 i forvaltningskostnad. Dette er jo meget bra valg for investeringer i disse landene.

Comment

Working...
        X