Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tips til fondsparing for nybegynner

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Tips til fondsparing for nybegynner

Som beskrevet over så trenger jeg litt hjelp angående hva jeg bør spare i. Kort fortalt har jeg alt for lenge hatt rundt 80 000 sittende i et dyrt Nordea fond som jeg endelig har kjøpt meg ut av. Pengene står nå på ASK konto, og til tross for at jeg har undersøkt en del så er jeg fremdeles litt usikker på hva jeg bør plassere pengene i. Jeg har kommet fram til at KLP Aksjeglobal V og DNB Teknologi virker som solide alternativer, dog er jeg litt usikker på om jeg burde spre mellom fond eller ha alt i samme fond.

Kort fortalt ønsker jeg langsiktig sparing og vil nok sette opp månedlig sparing når jeg er ferdig utdannet.

Alt av tips eller anbefalinger mottas gjerne!

Hei og velkommen!

Syns forslagene du selv kommer med er gode. Det vanlige, og litt kjedelige "etter boka"-svaret er vel billige, globale indeksfond, og der passer jo KLP Aksjeglobal passer bra inn. I tillegg går det jo an å krydre litt med bransjefond, hvis det for eksempel er en spesiell bransje du har troen på. Jeg har selv DNB Teknologi, og egentlig syns jeg dette er det eneste aktivt forvaltede fondet som er verdt forvaltningsgebyret. Uansett er vel det å ha majoriteten i globale indeksfond på lang sikt sjelden noen stor feil.
    Sjekk gjerne ut min blogg: www.økonomisksans.no

Comment

Working...
    X