Announcement

Collapse
No announcement yet.

Skal bygge formue. Har jeg forstått hvordan?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Skal bygge formue. Har jeg forstått hvordan?

Jeg skal nå legge fram min strategi for å bli finansiell uavhengig.
    Vil ha kritikk. Har 340k i studiegjeld og 350k i banken. Altså 10k net worth.
    Har 450k inntekt. Jobber i helsebransjen. Leier privat hybel til 5k/mnd.
    Har 100k i BSU og skal utnytte den fullt ut hvert år. Jeg er villig til å ta stor risiko. Derfor holder jeg kun 5k i nødpenger til uforutsette utgifter. Blir det stor nød bruker jeg kredittkort og betaler ned før renter og avgift løper såklart.

1.
    Bortsett fra BSU og nødpenger på 5k kjøper jeg fondsandeler i DNB Global Indeks (0.3% årlig honorar) for alle mine resterende penger. Ved hver lønn betaler jeg husleie og studiegjeld avdrag, og noe til mat (dumpster diver resten). Resten kjøper jeg flere andeler for.

Jeg er iskald og vet jeg ikke kommer til å selge selv om verdien svinger nedover med 50%. Jeg står løpet ut. Jeg er også ganske sikker på at jeg ikke trenger å hente ut pengene de neste 5 åra.

2.
    Har kommet inn på et nytt studie så jeg kan låne enda mer penger fra lånekassen. 100k for et år. Så skal jeg dumpe alt inn i DNB Global Indeks. Blir ikke rentefritt nå lenger. Men verdt det likevel i det lange løp. Er ikke interessert i å diskutere det etiske her.

3.
    Be om avdragsfrihet til lånekassen så ofte jeg kan så jeg kan dumpe enda mer i indeksfondet isteden.

4.
    Skal aldri kjøpe bil. Min sykkel er min pengeku. Har sagt ifra til familie at gaver til bursdag og jul er det slutt på. Netflix? Glem det. Jeg laster ned alt av underholdning og bøker gratis.

Sparer såklart aggressivt med sparerate på 62%. Har ikke regnet på det men om ca. 10-15 år kan jeg leve av årlig avkastning om jeg årlig selger 4% av andeler i fondet.

Bolig er jeg veldig usikker på. Det er uttrolig ulønnsomt og er redd for krakk. Men er villig til å leie billig hybel de neste 10 åra. gjerne i kollektiv.
    Men kan vel ikke leie resten av livet.

Hva tenker dere?
    Last edited by murray; 08-08-15, 22:01.

Originally posted by murray View Post
    Jeg skal nå legge fram min strategi for å bli finansiell uavhengig.
    Vil ha kritikk. Har 340k i studiegjeld og 350k i banken. Altså 10k net worth.
    Har 450k inntekt. Jobber i helsebransjen. Leier privat hybel til 5k/mnd.
    Har 100k i BSU og skal utnytte den fullt ut hvert år. Jeg er villig til å ta stor risiko. Derfor holder jeg kun 5k i nødpenger til uforutsette utgifter. Blir det stor nød bruker jeg kredittkort og betaler ned før renter og avgift løper såklart.

1.
    Bortsett fra BSU og nødpenger på 5k kjøper jeg fondsandeler i DNB Global Indeks (0.3% årlig honorar) for alle mine resterende penger. Ved hver lønn betaler jeg husleie og studiegjeld avdrag, og noe til mat (dumpster diver resten). Resten kjøper jeg flere andeler for.

Jeg er iskald og vet jeg ikke kommer til å selge selv om verdien svinger nedover med 50%. Jeg står løpet ut. Jeg er også ganske sikker på at jeg ikke trenger å hente ut pengene de neste 5 åra.

2.
    Har kommet inn på et nytt studie så jeg kan låne enda mer penger fra lånekassen. 100k for et år. Så skal jeg dumpe alt inn i DNB Global Indeks. Blir ikke rentefritt nå lenger. Men verdt det likevel i det lange løp. Er ikke interessert i å diskutere det etiske her.

3.
    Be om avdragsfrihet til lånekassen så ofte jeg kan så jeg kan dumpe enda mer i indeksfondet isteden.

4.
    Skal aldri kjøpe bil. Min sykkel er min pengeku. Har sagt ifra til familie at gaver til bursdag og jul er det slutt på. Netflix? Glem det. Jeg laster ned alt av underholdning og bøker gratis.

Sparer såklart aggressivt med sparerate på 62%. Har ikke regnet på det men om ca. 10-15 år kan jeg leve av årlig avkastning om jeg årlig selger 4% av andeler i fondet.

Bolig er jeg veldig usikker på. Det er uttrolig ulønnsomt og er redd for krakk. Men er villig til å leie billig hybel de neste 10 åra. gjerne i kollektiv.
    Men kan vel ikke leie resten av livet.

Hva tenker dere?
    Jeg tenker at det høres for drøyt ut...
    Husk at du skal leve også. Å være en god venn, være raus med venner og familie, penger er ikke alt....

Punkt 1: Veldig bra at du klarer å spare så mye!
    Men du bør kanskje ha en litt større buffer. En buffer på 10-15 000 gjør at enhver krise ikke blir en krise.
    Det du tjener ekstra på å ha disse 10 000 i fond er marginalt. Effekten av å ha disse som buffer gjør deg godt.

Punkt 2 og 3: Husk at gjeld også skal betales tilbake.

Punkt 4: Å klare seg uten bil er faktisk det mest lønnsomme du kan gjøre!
    Å være gavmild med familie er viktig (uten at det blir tankeløs sløsing av den grunn). Er man raus så får man også mye tilbake.

Hva er motivasjonen din? Vil du slutte å jobbe? Hvorfor vil du leve så stusselig i 10 år som leietaker?
    Å kjøpe en bolig (gjerne leilighet om du ikke ønsker så mye utgifter til vedlikehold) gir deg et bedre sted å bo og du blir med på verdistigningen over tid. Det er ikke en investering, men billigere enn å leie i 10 år for så å kjøpe.

Krakk? Du er ikke redd for krakk i aksjemarkedet sier du, men redd for boligkrakk? Vil anbefale deg å kjøpe en fornuftig og passe stor leilighet som du kan bo i minst 10 år framover.

Jeg anbefaler deg å tenke gjennom hva som er viktig for deg. Hvilket liv ønsker du deg?
    Last edited by snuoperasjon2013; 08-08-15, 22:40.
    Mål for 2016
    Betale ned litt ekstra på boliglån
    Spare minst 100 000 i fond

Done 2013-2015:
    våknet opp og fått pengevett
    betalt av drittgjeld 400 000
    bygd buffer, egenkapital og kjøpt bolig
    betalt ned 200 000 på totalgjeld (bolig og studielån)
    bygd sparekonto på 100 000
    begynt å spare i fond

Comment

Originally posted by snuoperasjon2013 View Post
      J
      Husk at du skal leve også. Å være en god venn, være raus med venner og familie, penger er ikke alt....
      Jeg har tenkt å leve resten av livet uten å jobbe.

J
      Punkt 2 og 3: Husk at gjeld også skal betales tilbake.
      Ja studielån betales ned over 20 år. 2-3k hver måned.

Hva er motivasjonen din? Vil du slutte å jobbe?
      Ja.

Det er ikke en investering, men billigere enn å leie i 10 år for så å kjøpe.
      Er du sikker på dette? Det koster mye penger og kjøpe og å ha en bolig. Renter på det gigantiske lånet, skatter,avgifter og vedlikehold.
      Alle disse pengene tenker jeg at jeg heller dumper inn i indeks fond.

En mulig strategi er å vente på boligkrakk og kjøpe når det skjer. Inntil videre jeg er villig til å leie i mange år. Gjerne så billig som mulig i en liten hybel i et kollektiv.

Comment

Har du planlagt familie? Ønsker du noen å dele livet med?

Ang. bolig. En utregning av leie vs. eie:
        Leie: 5000 kr i 10 år: 600 000 kr (men mest sannsynlig vil prisen stige pga inflasjon med 2,5% hvert år. Da ca 700 000 betalt i leie)

Hvis du kjøper en billig leilighet i stedet for å leie:
        La oss si 1 500 000 for en liten leilighet (i Oslo), evt enda rimeligere i andre byer. 15% egenkapital, lån 1 275 000.

2,5% rente på BSU lån 1 275 000 over 25 år:
        Du betaler 5770 kr pr mnd i renter og avdrag hver måned.

Du bor i leiligheten i 10 år:
        5770 kr pr mnd i 10 år blir 692 400 innbetalt.
        Men pga du betaler tilbake på lånet er restlånet bare 857 825, du har altså spart 417 175 kr ved å betale deg selv, og betalt ca 275 000 i renter.

I tillegg har leiligheten mest sannsynlig steget i verdi (la oss si inflasjonjustert 2,5%) til ca 1 785 000.

Oppsummert:
        Leie i 10 år:
        ca 700 000 i leieutgifter (penger som er borte). Altså 700 000 i minus

Eie i 10 år:
        renter ca 275 000
        boligvedlikehold leilighet 30 000 i året i 10 år: 300 000
        Totalt 575 000

MEN boligen har du betalt tilbake på: Restgjeld 857 825
        Verdi 1 500 000 (uten verdistigning) - restgjeld = 642 175 kr - utgifter 575 000 = 67 175 i pluss!
        Verdi 1 785 000 (med 2,5% verdistigning) - restgjeld = 927 175 kr - utgifter 575 000= 352 175 kr i pluss!
        Last edited by snuoperasjon2013; 09-08-15, 00:13.
        Mål for 2016

Done 2013-2015:
        begynt å spare i fond

Comment

Jeg planlegger å finne partner. Men ikke lage barn før finansiell uavhengighet.

1500000 får man ikke leilighet for. Minst 2 mill ifølge annonsene jeg ser på finn.no.

Jeg forstår ikke alle tallene og regnestykkene du skriver. Men jeg ser du utelater en par ting.

1. dokumentavgiften 2.5% av 1500000 = 37500

2. meglerhonorar ved salg 3% av 1500000 = 45000

3. Forsikringer, som innboforsikring, husforsikring, naturkatastrofeforsikring,

4. fellesutgifter, kommunale avgifter, eiendomsskatt

Hvis jeg selger min første leilighet for å kjøpe noe bedre er jo også prisen på bedre leilighet mye høyere pga inflasjon og eventuell enda høyere priser.

Comment

Hvis jeg selger min første leilighet for å kjøpe noe bedre er jo også prisen på bedre leilighet mye høyere pga inflasjon og eventuell enda høyere priser.
            Nettopp: 10 år med leie sørger i alle fall for at du står utenfor markedet.

Det er klart det kommer endel andre utgifter med å kjøpe og selge slik du kommenterer. Men jeg skal ikke selge deg noen leilighet. Du får finne ut av det selv.

Å leie et år eller to er helt ok, men å leie i 10 år er ingen god "investering".
            Mål for 2016

Done 2013-2015:
            begynt å spare i fond

Comment

1500000 får man ikke leilighet for. Minst 2 mill ifølge annonsene jeg ser på finn.no.
              Mange leiligheter på Finn.no i Oslo mellom 1 mill og 1,5 mill.
              Bolig til salgs - FINN eiendom
              Mål for 2016

Done 2013-2015:
              begynt å spare i fond

Comment

Nettopp: 10 år med leie sørger i alle fall for at
                Å leie et år eller to er helt ok, men å leie i 10 år er ingen god "investering".
                Er du sikker på at du tenker riktig her nå? Husk at ved å leie kan jeg isteden ta all min egenkapital, og kjøpe indeksfond, som har årlig avkastning på 8% over tid.

Og ikke nok med det, istedenfor alle utgifter som kommer med å eie bolig kan jeg isteden dytte enda mer inn i indeksfond.

Comment

Jeg tror den største utfordringen du vil komme ut for er det ekstreme presset fra alle kanter om å "leve et normalt liv", "penger er ikke alt", "husk å leve" osv osv. Ikke hør på hva "vanlige" folk sier. Da blir det vekkerklokke, tidsfrister, møter og pendling til du er 65, slik som alle andre som "husker på å leve". Vær innstilt på kritikk og at folk himler med øynene hvis du forteller om planene dine. Dette må du gjøre stort sett på egenhånd, sikkert som en av kanskje de 10-20 første i Norge.

Regner med du allerede har lest Early Retirement Extreme og bloggen til MMM?

Ellers vil jeg tro det kan lønne seg å leie for en billig penge og investere pengene du ellers ville brukt på bolig. Aksjemarkedet bør slå boligprisstigningen på sikt. Men låner man 2M, så vil jo giringen potensielt(!) gi en avkastning man ikke klarer å matche uten giring. Selvsagt avhengig av utviklingen, og det kan jo slå begge veier.

Comment

Boligtips: Hva med Tiny House, campingvogn, RV, båt eller lignende?

Ellers er nok kollektiv det billigste og mest normale, og kan bli en kjempesuksess hvis du er heldig med hvem du bor med.

Comment

Det jeg mistenker er at livet ditt kan forandre seg mye på årene fremover, og at det fort kan ta lenger tid å komme i mål enn du tror nå. Plutselig treffer du den rette, den rette ønsker (eller kan ikke pga alder) vente med barn i 10 år til du er finansielt uavhengig. Du oppdager at det er hyggelig å ha den rette i ditt liv og at andre verdier er viktig i tillegg til økonomisk uavhengighet Den rette kan fort ønske stabil boligsituasjon også (fordelen med å eie er også at du selv har kontroll på boligsituasjonen, for noen føles leie som en for utrygg løsning når man begynner å snakke om å få barn f.eks).

Men, i mål kommer du med planen din, jeg håper nesten for din del at det vil ta lenger tid Men samtidig vil jo lønna di øke, kanskje blir du kreativ og skaper andre ekstrainntekter som gjør at investeringen kan økes betraktelig. Da kan du få til alt sammen. Bare stå på du, men ikke regn med at livet ditt forblir slik du skisserer i 10-15 år fremover. Mye kan skje
                      Mål 2017:
                      Klare boliglånsbetaling som gir 15 års nedbetalingstid. 15500 kr pr mnd.

-- Normal is broke. Be weird! --

Besøk min blogg: Pengebingen

Comment

For liten buffer. Om du har 20-30k i buffer på høyrentekonto er det ikke mange kronene du taper i forhold til avkastning. Så slipper du å bruke kredittkort om noe skjer.

Comment

Originally posted by Banjosnorkel View Post
                          Jeg tror den største utfordringen du vil komme ut for er det ekstreme presset fra alle kanter om å "leve et normalt liv", "penger er ikke alt", "husk å leve" osv osv.
                          Det vil ikke bli noe problem. Jeg er ikke sosiopat, men høy selvtillitt og veldig logisk. F.eks. å stå imot det sosiale presset om å kjøpe drikke ute på byen er piece of cake. Jeg henter vann i baren hver eneste gang.

Regner med du allerede har lest Early Retirement Extreme og bloggen til MMM?
                          .
                          Ja.

Ellers vil jeg tro det kan lønne seg å leie for en billig penge og investere pengene du ellers ville brukt på bolig.
                          Yess da tenker vi likt. Men jeg er fortsatt usikker fordi jeg har ikke mye kunnskap enda om økonomi og aksjefond. Har nylig blitt interessert.

Bør jeg gradvis over flere måneder kjøpe andeler i indeksfond?

Comment

Originally posted by SirWinston View Post
                            For liten buffer. Om du har 20-30k i buffer på høyrentekonto er det ikke mange kronene du taper i forhold til avkastning. Så slipper du å bruke kredittkort om noe skjer.
                            Du har kanskje rett at risikoen ikke er verdt de få kronene. Skal tenke på det.

Comment

Hei, måtte registrere meg da jeg så denne tråden. Enig med OP at du har en god plan som gjør at du ikke behøver jobbe ræva av deg og være eid av banken til du er pensjonist.

Bolig er som du selv skriver en dyr affære, dyrt og tidkrevende å omsette. Værste er presset fra familie, venner, kollegaer, media om å skaffe seg bolig. Kudos til deg som klarer å stå imot det.

Hadde jeg visst det jeg visste i dag om investering og økonomi (lese bøker, blogger) så hadde jeg aldri kjøpt boligen jeg gjorde i fjor. Den gikk 350k over takst som alt annet i Oslo gjør og jeg ble revet med av den halleluja stemningen som råder. Dyreste og dummeste kjøpet jeg har gjort. Heldigvis hadde jeg spart 500k gjennom studietiden og 3 år med jobb. Kjøpte alene uten hjelp fra foreldre, hadde jeg brukt mine foreldres penger eller hatt de som medlåntaker så tror jeg ikke kunne møtt de igjen av skam.

Står du løpet ut OP, så blir du belønnet med å ikke være avhengig av noen andre og selv bestemme over ditt eget liv. Norge kommer til å bli som Hellas om et par tiår og du kommer til å leve godt mens de fleste andre kommer til å leve under banken og sin sjefs godvilje

Comment

Working...
                              X