Announcement

Collapse
No announcement yet.

Skal bygge formue. Har jeg forstått hvordan?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Hvis du har en god buffer, så kan alle sparepenger være i aksjer, ja. Det eliminerer muligheten for å kjøpe billige aksjer under et eventuelt krakk, men å ha penger på bok mens man venter på et krakk er slettes ingen sikker strategi. Ofte vil man tape på det sammenlignet med å være i 100% aksjer fra første stund.

Hensikten med å ikke ha 100% er å justere ned risiko. Delvis på grunn av at avkastningen i aksjer ikke er garantert å gi bedre avkastning enn bank, selv over 20-30-40 år. Men mye på grunn av "behavioral risk", altså at man selger seg ut nær bunnen etter å tapt 50-60% og lest nehative finansnyheter i fem år. For media vil skrive om katastrofescenarier i årevis hvis aksjekursene holder seg lave i årevis, og det vil de kanskje en gang i løpet av de neste 20 30 40 årene.

Comment

Ikke garantert bedre avkastning enn bank? Nei men i praksis garatnert fordi sansynligheten er så lav.
      Hvis ting går til helvette, ryker sparepenger i bankene også. Bankenes sikringsfond har bare 30 milliarder.

Comment

2 ting jeg tenkte på når jeg leste. Første er at det er interessant at du vedder på at ingenting kommer til å endre seg i din situasjon i neste 10-15 år. Er jobben din trygg? Er du uføreforsikret? Den andre - har du tatt formueskatt i dine beregninger? Regner med at du vil leve fett etter å ha satt livet ditt på vent i 10 år.
        Det kan fort gå greit!

Comment

UPDATE 2018, CHANGE OF PLANS

Netto formue 850k. Kommer til å passere 1m i 2018. Leier fortsatt billig kollektiv i Oslo.
          Ting går på autopilot og jeg er blitt vandt til å ikke kjøpe masse varer og tjenester.
          Hvorfor gjør jeg dette? Jeg syns det er slitsomt å jobbe full tid. Har ikke energi til overs til å gjøre andre ting i livet mitt. Har sluttet helt å lese bøker fordi jeg orker ikke ^^

Jeg har adoptert minimalisme. Sluttet å følge med på nyheter og andre mainstream aktiviteter.

Ny plan: jobbe deltid istedenfor fulltid!

Det blir for vanskelig å spare opp nok capital til å generere inntekt som dekker levekostader.
          En jobb gir mening og lykke i livet. Å mestre sitt yrke. Og å yte og å gjør jobben sin bra.
          Men da deltid isteden!

Sist jeg gjorde regnestykket så trenger man 3m for en månedlig netto inntekt på 10k.
          I regnestykket inngår formueskatt osv osv.

Comment

Ja tenkte at du kom til å komma til den konklusjonen. Ett friskt menneske må nesten ha noke meiningsfult å gjera på om dagane, slik eg ser da må ein nesten flytta ut i villmarkå viss ein ikkje vil jobba, der kan ein utfolda seg.

Comment

Det finnes tusen meningsfylte ting man kan gjøre om man ikke er i jobb. Jeg skulle ønske jeg slapp å jobbe. Enda jeg jobber ganske lite. Det er så mye man kan leve med i sine hobbier og interesser! Venner kan man fint ha utenfor jobben, også.

Jeg synes planen din høres bra ut, og tenker at du med tiden får effekt av renters renter på sparingen din. Holder du ut, så når du ti millioner før du vet ordet av det.

Comment

Ja viss ein har noken sterke hobbyar så går da vel, viss ein drive ett småbruk så har ein nå alltid nåke å finna på, aberet er berre att alt etter som ein er som person så er da muligens meir arbeid enn da arbeidet som ein hadde, kjeme veldig an på då. Husk på att andre jobbe som regel når dei kjeme tå arbeid så har dei da ofta ganske så travelt, litt etter livsfase og om ein har familie eller ikkje.

Comment

Originally posted by murray View Post
                  UPDATE 2018, CHANGE OF PLANS

Netto formue 850k. Kommer til å passere 1m i 2018. Leier fortsatt billig kollektiv i Oslo.
                  Ting går på autopilot og jeg er blitt vandt til å ikke kjøpe masse varer og tjenester.
                  Hvorfor gjør jeg dette? Jeg syns det er slitsomt å jobbe full tid. Har ikke energi til overs til å gjøre andre ting i livet mitt. Har sluttet helt å lese bøker fordi jeg orker ikke ^^

Jeg har adoptert minimalisme. Sluttet å følge med på nyheter og andre mainstream aktiviteter.

Ny plan: jobbe deltid istedenfor fulltid!

Det blir for vanskelig å spare opp nok capital til å generere inntekt som dekker levekostader.
                  En jobb gir mening og lykke i livet. Å mestre sitt yrke. Og å yte og å gjør jobben sin bra.
                  Men da deltid isteden!

Sist jeg gjorde regnestykket så trenger man 3m for en månedlig netto inntekt på 10k.
                  I regnestykket inngår formueskatt osv osv.
                  Ikke hør på haterne. For mange er det uansett bare et utslag av misunnelse. De er fanget i sine egne jobber, og liker ikke å se at andre har planer om å bryte ut.

Jobb er et slit for meg også, og orker ikke tanken på å være avhengig av en jobb til jeg er bortimot 70 år! Det høres ut som et trasig liv for en som ikke akkurat lever for å jobbe. Du er ikke fri før du disponerer din egen tid som du vil.

Jeg er snart 40 år nå, og tenker mer og mer på hvordan jeg kan unngå å jobbe resten av livet. Lotto med sin tross alt magre avkastning, om vi kan kalle den det, er ikke noe å satse på for meg.

Ikke har jeg noe tro på statlige ytelser heller på sikt, så da må løsningen være en relativt spartansk livsstil og å investere i aksjemarkedet.

Er foreløpig kun i startgropen kan du si i dette prosjektet, men har alltid vært sparsom, og satte alle sparepengene som egenkapital i leiligheten jeg (og banken) eier nå. Utover leiligheten har jeg ikke mye formue å vise til.

Målet må være å ikke være avhengig av å jobbe innen en 15-20 års tid. Det er selvsagt avhengig av utviklingen i aksjemarkedet og verden forøvrig, samt egen sparerate, men tror det er et realistisk mål.

Har også vært inne på tanken om å selge leiligheten og eventuelt leie eller kjøpe noe billigere for å slette boliglånet mitt. Slik kan størsteparten av inntekten min investeres i indeksfond, og veien til økonomisk uavhengighet blir kortere. Opplever det også som en risiko å være eksponert mot det norske boligmarkedet. Da er kanskje et globalt indeksfond tryggere. Mange kommer til å brenne inne med egne boliger dersom den norske økonomien går nedover, og du er bundet til den plassen du har boligen din.

Vi får se hva fremtiden bringer. Selvsagt skulle jeg startet aggressiv sparing og investering når jeg var 20 og ikke 40. Bloggere som f.eks. mrmoneymustache viser at det er mulig.

Målet er ikke å bli rik, men å kunne leve et normalt, men beskjedent liv, på oppsparte midler.
                  Last edited by frihet; 16-06-18, 23:13.

Comment

Working...
                  X