Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvordan finne nye investeringsmuligheter (høy risiko)?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Hvordan finne nye investeringsmuligheter (høy risiko)?

Noen som har noen tips til hvordan jeg kan finne små, nyetablerte selskaper som er ute etter investorer? Tenker da på typiske "start-up"-bedrifter eller folk med planer/ønske om å starte virksomhet som trenger kapital og som er åpne for å ta inn flere små investorer i stedet for en eller flere store.

Sett at det f.eks. er ti personer som er villige til å bidra med 100k hver til et selskap som trenger 1 million kroner for å starte opp. Hvordan finner jeg disse selskapene og evt. de ni andre personene som kan være villige til å investere sammen med meg?

Vet at det har blitt arrengert noen slike events hvor folk kan komme og presentere sine idéer og planer for småinvestorer, men lurer altså på hvordan man får vite om slike events og evt. kommer i kontakt med de som arrangerer dem eller folk som søker investorer.

Noen som har forslag til hvor jeg kan begynne å lete?

Fant denne etter litt søking: Angel Challenge

De arrangerer en halv-årlig(?) "konkurranse" der start-ups kan pitche sine prosjekter til en utvalgt gruppe av 20 investorer. Hver investor går inn med 50k og vinneren av konkurransen får en investering på 1 mill.

Syns aboslutte slike ting er av interesse, men det virker som om ventelisten for investorer er ganske lang på det prosjektet der. Desverre er det også slik med Angel Challenge som med veldig mange andre web 2.0-hipster-selskaper at hjemmesiden deres sier omtrent akkurat ingenting om hvordan dette egentlig fungerer i praksis. Sidene inneholder mest "marketing fluff" og "vi er kule"-beskrivelser av dem selv...

Men, uansett, bra at de arrangerer noe for små-investorer.

Comment

Er selv interessert og nysgjerrig på dette. Har gått inn i et lite startup fra NTNU . Men den oppdaget jeg mer tilfeldig gjennom kontakter. Ellers kan det kanskje være lurt å følge med på gruppen "Grunderklubben" på facebook. Der ser jeg stadig at det dukker opp muligheter i ulike former.

Synes også å huske at noen jobbet med å lage en nettside som møteplass for små startup og potensielle investorer, men husker ikke hva dette het desverre...
      [Aksjebloggen] [Målbevisst.no]

Comment

Når det gjelder startups, så kan man jo begynne å lete f.eks på
        Entrepenørskolen NTNU: Startups
        Ellers joine noen aktuelle Meetups eller henge på Mesh i Oslo? Jeg tror det går mye på å kjenne folk eller snakke med folk som kjenner folk.

Comment

Takk for tips. Meet-ups har jeg vurdert, men fortsatt ikke fått somla meg til å dra på. Blir kanskje noen på nyåret. "Henge på Mesh" er litt uaktuelt foreløpig, da jeg (enn så lenge) har en vanlig jobb på dagtid.

Men uansett, generelt å oppsøke start-up-miljøer høres jo ut som en god idé.

Comment

Originally posted by usikker View Post
            Takk for tips. Meet-ups har jeg vurdert, men fortsatt ikke fått somla meg til å dra på. Blir kanskje noen på nyåret. "Henge på Mesh" er litt uaktuelt foreløpig, da jeg (enn så lenge) har en vanlig jobb på dagtid.

Men uansett, generelt å oppsøke start-up-miljøer høres jo ut som en god idé.
            Det kan jo hende noen av gründerspirene jobber utover kvelden og natta også.

Comment

Fant en annen mulighet her: https://www.kameo.no/

Litt samme greia som div. P2P-lån som var populært i USA for noen år siden, men det som virker lovende her er at de er norske/svenske, opererer i Skandianavia og gir utlån til bedrifter. Har ikke investert noe der foreløpig, men det ser absolutt interessant ut.

Comment

Skrev et lengre innlegg om crowdfunding. Det er fire norske crowdfunding-plattformer som er lansert eller blir lansert i løpet av 2017, og jeg går gjennom disse pluss noen flere. Har også investert litt i Kameo selv, så får vi se hvordan det går.

Hvordan begynne med crowdfunding
                Blogger om personlig økonomi på www.eivindberg.no

Comment

Det har dukket opp et par nye aktører på dette markedet som kanskje kan være av interesse for flere:

Crowdfunding/bedriftslån

- Monner (bedriftslån)
                  - FundingPartner (bedriftslån, ikke lansert enda)

Aksjeemisjoner

- Folkeinvest
                  - Innobørs (ikke ny, men verdt å nevne uansett)

Flott at det kommer flere muligheter for denne typen investering, men desverre er fortsatt tilbudet ganske labert. De nye plattformene har foreløpig veldig få investeringsmuligheter. Forhåpentligvis tar det seg opp etter hvert som konspetet og tilbyderne blir bedre kjent.

Comment

Working...
                  X