Announcement

Collapse
No announcement yet.

Flytte til aksjesparekonto

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Flytte til aksjesparekonto

Nå er aksjesparekontoen lansert. Her er en av mange som skriver om dette: https://www.dn.no/nyheter/2017/08/23...ksjesparekonto

Kan man flytte aksjer/fond over selv eller må man få banken til å gjøre dette? Hva om man bytter bank på deler av innskuddene?

Leste et eller annet sted om at det er lurt å overføre alt samme dag siden start-saldoen bestemmer skattlegging senere? Tok ikke vare på linken og husker ikke detaljene. Er det noen som evt vet hvorfor?
    Voksen dame uten økonomisk utdannelse.

Jeg åpnet konto i dag og flyttet over fond og enkeltaksjer fra andre steder. Måtte gi en fullmakt til flytting, så¨ordner banken det.

Comment

Originally posted by amalie View Post
      Leste et eller annet sted om at det er lurt å overføre alt samme dag siden start-saldoen bestemmer skattlegging senere? Tok ikke vare på linken og husker ikke detaljene. Er det noen som evt vet hvorfor?
      Fant en podcast fra Nordnet som diskuterer dette - episode 118 her:

https://blogg.nordnet.no/pengepodden/

De mente at i overgangsperioden vil innskudd som blir gjort med omtrent en ukes mellomrom regnes som samtidig og totalsummen blir gjeldende som startbeløp for skjermingsfradraget.

Comment

Skatteetaten har uttalt at de vil utvise noe skjønn i forbindelse med overførelsen til aksjessparekonto
        Ved åpning av aksjesparekonto kan det være en utfordring å overføre fond, aksjer og kontanter samtidig. Her vil det utvises noe skjønn slik at det er rom for å se disse overføringene i sammenheng dersom det er kort tid mellom overføringene og bestillingen av overføringene. For eksempel at man anser de første overføringer innen en 2 ukersperiode som en samlet overføring.
        Får ikke lagt inn link enda, men skattetatens oversikt finner man ved å søke etter ASK på skatteetaten.no

Comment

Takk Mr-Me! To uker er bedre enn en.

Comment

Jeg forstår ikke dette med aksjesparekonto. Jeg har penger i ca ørten forskjellige fond, hvorav et som for øyeblikket er i tap. Jeg har langtidshorisont på sparingen, og har råd til å betale skatten ved eventuelt uttak av gevinst underveis. Hvorfor skal jeg da flytte alle fondene?

Hvorfor bruke penger man ikke har, til å kjøpe ting man ikke trenger, for å imponere folk man ikke liker?

Comment

Originally posted by Dragen View Post
              Jeg har langtidshorisont på sparingen, og har råd til å betale skatten ved eventuelt uttak av gevinst underveis. Hvorfor skal jeg da flytte alle fondene?
              Om du eier et fond i dag som du skal selge om 10-15 år er det ingen vits med aksjesparekonto. Men er du helt sikker på at du aldri skal selge noe eller omfordele noen av fondene dine før du tar ut pengene?

Siden det ikke koster noe å flytte til aksjesparekonto er det vel egentlig ingen grunn til å ikke gjøre det, med mindre du ønsker fradrag for tap.

Selv om du har råd til å betale skatten underveis når du evt. bytter fond er det jo mer gunstig å utsette den, dersom du skal reinvestere gevinsten i nye fond. Du kan selge fondet med tap (om du ønsker), få skattefradrag for tapet, og flytte resten av fondene til aksjesparekonto uten å utløse gevinstskatt på de.

Merk at aksjesparekonto ikke gir utsatt skatt på renteinntekter, utbytte eller gevinst fra fond/aksjer utenfor EU/EØS. Selv beholder jeg holdingselskapet mitt pga. utbytte, men vil nok plassere evt. fremtidige privatplasseringer i fond på aksjesparekonto.
              Last edited by usikker; 10-09-17, 14:23.

Comment

Jeg er litt i lignende situasjon som Dragen. Har noen fond og har ikke planer om å ta ut disse på 15+ år, og har heller ingen planer om å omfordele noe (er ikke snakk om såååå mye penger).

Men hva burde jeg gjøre fremover med fondssparingen? Burde jeg fortsette å spare i fond på investeringskontoen jeg har, eller er det best å starte å spare i aksjesparekonto fremover og la de andre fondene bare stå og godgjøre seg?

Comment

Gankeakar og Dragen: hvorfor vil dere ikke flytte fondene til aksjesparekontoen? Det koster ingenting annet enn litt fikling i nettbanken. Jeg ser ikke noen ulemper, men en fordel dersom man mot formodning har lyst å selge et fond som gjør det dårlig og heller kjøpe et man har bedre tro på.

Comment

Akkurat i tilfellet "Investeringskonto" (Såkalt Unit link konto) så er det ikke mulig å flytte aksjer over til aksjesparekonto, rett og slett fordi man ikke står som juridisk eier av verdipapirene på en slik konto. Den regnes som en forsikringskonto.

Når det er sagt så er det et annet aspekt som kan være greit å ha i tankene. Selvom en har planer om å beholde et fond i 15+ år, så betyr ikke det nødvendigvis at fondet kommer til å vare så lenge. Fondsforvaltere legger ned og oppretter nye fond i hytt og pine og det er ikke mange fond som overlever flere tiår. Her kan det derfor være greit å ha fondene i en aksjesparekonto slik at du ikke blir tvunget til å realisere og skatte hvis fondet du har pengene i legges ned.
                    [Aksjebloggen] [Målbevisst.no]

Comment

virka som viss andre skal arva aksjesparekontoen etter deg så må ein arva alt, da går ikkje ann å dela da opp, litt dumt. Eg har ingen unga men 5 niese og nevøa er vel dei som arve meg når den tid kjeme, kan ikkje gje alt til ein av dei.

Comment

Jeg endte opp med å selge alle fondene det var mer enn 15 % gevinst på, betale ned boliglån for brorparten av pengene, og sløse bort resten. Gikk så fint, så.

Personlig økonomi er jo tross alt personlig. Jeg sparer det opp igjen.
                        Hvorfor bruke penger man ikke har, til å kjøpe ting man ikke trenger, for å imponere folk man ikke liker?

Comment

Originally posted by Mr-Me View Post
                          Skatteetaten har uttalt at de vil utvise noe skjønn i forbindelse med overførelsen til aksjessparekonto
                          Ved åpning av aksjesparekonto kan det være en utfordring å overføre fond, aksjer og kontanter samtidig. Her vil det utvises noe skjønn slik at det er rom for å se disse overføringene i sammenheng dersom det er kort tid mellom overføringene og bestillingen av overføringene. For eksempel at man anser de første overføringer innen en 2 ukersperiode som en samlet overføring.
                          Jeg valgte å bytte bank bort fra DnB. Men de er utrolig treige. Det har nå gått ca to måneder og fondene er ennå ikke overført. I følge kundeservice i den nye banken er det hos DnB problemet. Først var de veldig trege. Og da informasjonen kom var den ufullstendig - bla manglet kjøpskurs - så da er det vel bare å smøre seg med enda mere tålmodighet.

Comment

Tror ikke bransjen var så klar for dette som man skulle tro (og forvente), da det ikke har vært åpent for flytting av fondsandeler mellom tilbydere tidligere (Korriger meg hvis jeg tar feil).

Er nok mange som lurer på hva som skjer nå, spessielt med tanke på beregningen av skjermingsfradrag og oppdaterte innskuddsverdier/kjøpskurs.

Jeg har ingen fasit, og vet heller ikke hvordan bransjen vil forholde seg til - og informere om dette. Men ser Anders Skar i Nordnet har svart på noen spørsmål på shareville, som kanskje kan være av interesse til flere.

Om overføringer til ASK og innskuddsverdier:
                            https://www.shareville.no/medlemmer/...lig-a-12415019
                            https://www.shareville.no/medlemmer/...erfri-11691710

Om beregning av skjermingsfradrag pga forsinkelser:
                            https://www.shareville.no/medlemmer/...ighet-12576043

Tror nok ikke dette bør ses på som noen fasit heller, og at man må, som du sier, smøre seg med tålmodighet og vente og se hva som skjer... Men en pekepinn kan det kanskje være.

Comment

Takk for informative linker, Mr. Me!

Comment

Working...
                              X