Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hva tenker dere om disse fondene?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Hva tenker dere om disse fondene?

Jeg sparer i fond, og har nå ca 100 000 på aksjesparekonto og IPS. Jeg har latt banken bestemme hva jeg har, men har også kjøpt noe som ikke de har bestemt. Jeg vet ikke noe om dette, så lurer litt på om noen kunne tenke seg å se på om dette er ting som lønner seg.

35 000 har jeg på IPS, og de er ikke tatt med her.

Alfred Berg Gambak (430kr)
    Delphi Nordic (420kr)
    Odin Emerging Markeds (1035)
    Skagen Global A (1002)

Grunnen til de lave beløpene er at jeg startet en ny spareavtale, og da valgte banken de fondene.

Her er resten:

Delphi Global (19 165kr)
    DNB Norge Index (4000kr)
    KLP AksjeNorden Indeks (4924)
    Nordea Småbolag Norden (4506kr)
    KLP AksjeNorge index II Acc (14965kr)
    Skagen KON-Tiki A (7847kr)

Resten står alstå på IPS med andre fond.
    Det jeg har kjøpt selv Er DNB Norge Index

Jeg lurer altså på om dette er en bra fordeling. Er det mange nok fond? For mange? Burde jeg velge andre? Dette er for langsiktig sparing, så jeg tåler litt risiko, også.
    Det andre jeg lurer på er dette: Jeg vil snart få ca 200 000kr tilbake på momsen, og hvordan bør jeg fordele disse?

Taknemlig for alle innspill. hilsen en som ikke har peiling.

Hei. Ser du har endel dobbelt opp med fond fra samme type markeder, samt fond med høye gebyrer i forhold til andre fond i samme kategori, ville kanskje ha forenklet det litt, så jeg har satt opp ei liste med hvordan jeg ville ha gjort det, men det er kun min mening så det er ingen fasit. kan anbefalle å bruke dinepenger sin fondsoversikt, her rater de alle fondene ifh til prestasjon og gebyr.

Ville ha solgt meg ut fra Delphi global da det har ganske høyt gebyr 2 % og Skagen Global A med ett gebyr på 1.60 % mot KLP AksjeGlobal Indeks V, dette fondet har kun 0,20 % gebyr.

Ville også ha solgt DNB norge index og puttet pengene i KLP AksjeNorge index II, siden begge 2 er norske indeksfond, holder med 1.

Anbefaler også å bytte Skagen KON-tiki A og Odin Emerging Markeds med KLP Aksje Fremvoksende Marked Indeks II, dette fondet har mye mindre gebyr enn skagen og odin sitt og har prestert på linje med Odin sitt fond.

Comment

Eg og såg litt på klp aksjeglobal med 0,2 i kostnada, men fann ut at dei tok litt for kjøp og salg. Veit ikkje kva som svara seg her klp aksjeverdenindeks med 0,3 i kostnada og gratis kjøp og salg eller da med 0,2 som du andbefale. 0,1 er jo ein tusenlapp på millionen.

Comment

ifølge morningstar er det kjøpsavgift på verdenindeks også på 0,12 %, maks kjøpsavgift på aksjeglobal er 0,10%, Ikke rare forskjellen.

Comment

Det er ingen kjøps- eller salgsavgift på disse fondene fra KLP før du bikker 1 000 000.

Ellers helt enig med det Heli skrev.
          Du kan også lese denne hvis du er i tvil: https://e24.no/privat/penger/forbruk...llige/24260148
          Last edited by SeaLion; 15-02-18, 21:31.
          “No man ever stood the lower in my estimation for having a patch in his clothes: yet I am sure that there is greater anxiety, commonly, to have fashionable, or at least clean and unpatched clothes, than to have a sound conscience.”

Veien mot økonomisk frihet

Comment

Tusen takk for alle innspill! Helt perfekt, og akkurat sånne råd jeg trengte! Takk, takk

Comment

Nei at dyre aksjefond skulle vera bedre har eg aldri tenkt. Men viss da er som du seie så er da ikkje noke problem. Har sjølv berre globale indeksfond.

Comment

Vis detta klp fondet er lika bra som aksjeverdenindeks så har da jo ikkje noken hensikt å spara i sistnevnte, når ein kan få lavare kostnada i da som du nevne. Sjølv har eg som før nevnt aksjeverdenindeks, dnb sitt globale indeksfond samt storebrand sitt globale indeksfond. Huska ikkje heilt i farten kva dnb og storebrand sine heite. Meina alle 3 har 0.3 prosent i kostnada. Meine eit eller to er valutasikra og eit eller to er ikkje. Har omtrent lika mykje peeeng som (sigbjørn jhonsen sa ) i alle 3 men er kanskje litt overkill å ha 3 globale indeksfond.

Comment

Har ikke så stor peil(og interesse) for fond, så gjør det enkelt. Kun indexfond.

Comment

Working...
                  X