Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fradrag ved møblert utleie

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Fradrag ved møblert utleie

Hei

Jeg er pendler og leier ut ene soverommet, har ikke forsøkt å kreve noe fradrag for møblert utleie selv om det er en del møbler i leiligheten.
    Hva skal til for at jeg kan kreve 15%?

I dag er dette på plass:

- Gardiner
    - Kjøkkenbord og stoler. En del kjøkkenutstyr.
    - Sofa, bord, tv, bokhyller, lamper i stua
    - Garderobeskap (fastmontert) med løse trådkurver i stativ på soverommet som
    leies ut, Gardiner på rommet.
    - Vaskemaskin på badet og tørkestativ for klær

Jeg er en periode i permisjon og ønsker da å leie ut det andre soverommet som jeg vanligvis bruker. Vil jeg kunne trekke 15% av brutto leiepris ved å leie ut med:

- Gardiner
    - Seng
    - Skrivebord og 1 stol
    - Garderobeskap

Vil jeg kunne kreve 15% fradrag år etter år ved å møblere opp litt, eller vil dette måtte reduseres etter hvert hvis ikke noe nytt kjøpes inn?
    Jeg sparer selvfølgelig alle kvitteringer for utgifter, men må det ellers til noe dokumentasjon?

Hilsen spareren

Hei

Betaler du skatt av leieinntekt (siden det er en bolig du bor også bor i selv?). Det er først når du betaler skatt av leieinntekt at du kan få fradrag (i denne) for møblert utleie.

Når du leier ut begge soverom, så blir det annerledes, dersom du ikke vil bo der selv. Seng, skrivebord og skap vil jeg tro er nok på soverom. I stue/kjøkken er det også nok møbler, tenker jeg. Det er ganske standard standard etter min erfaring - har leid møblert flere plasser tidligere.

Comment

Ja jeg må betale skatt på utleie siden dette ikke er primærbolig.
      Dette var i alle fall svaret jeg fikk hos skattebetalerforeningen.

Da vil jeg møblere opp litt og trekke fra 15 % fra brutto leiepris neste gang.

Hilsen spareren

Comment

Working...
      X