Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvem av dere har tenkt på pensjonen?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Hehe. Nyt lunsjen!

Jeg heller til å tro at Dave Ramsey har mye for seg i sin plan. (Krisebufferen er justert litt opp for å få et passe rundt tall og siden ting som vaskemaskin etc. i Norge gjerne er dyrere.)
    1. Spar så du har 10 000,- i en krisebuffer.
    2. Betal ned all gjeld bortsett fra boliggjelden ved hjelp av snøballmetoden.
    3. Bygg opp resten av bufferen slik at du har nok til å dekke 3-6 måneders utgifter og livsopphold.
    4. Invester 15% av husholdningens inntekt i sparing til pensjonsalderen.
    5. Spar til barnas utdanning.
    6. Betal ned boliglån.
    7. Bygg formue og gi! Invester i fond og eiendom.

Comment

Så! Da var mitt første innskudd i IPS ordningen gjort. Det gjorde et stort innhogg i bufferkontoen, men jeg håper å få fylle den opp igjen ganske straks med penger jeg har tilgode for ubrukt ferie.

Håper også at jeg har gjort det rette, og at jeg ikke vil behøve å angre på valget om å spare i IPS i fremtiden.

*Sitter i sofaen og biter negler*

Comment

Vi sparer 600,- hver hver mnd i pensjonssparing . i fond..... Det er ikke mye, men alle monner drar. Vi har jo studielån begge to, og vi har et stort huslån. I tillegg har vi små barn som går i barnehage, og som etterhvert må gå på SFO også. Regner med at utgiftene der holder seg i noen år til, med andre ord... Men når barna ikke lengre trenger barnehage/ SFO, og studielånene er nedbetalt har vi mer til pensjonssparing.

Veldig gøy å få saldoen sist gang.... MINUS 22.600 i forhold til hva jeg har innbetalt..... Jaja, sånn er det vel med fond.....

Jeg hadde APS da det var muligheter for det. Nå har de lansert IPS. Vet ennå ikke helt om jeg skal henge meg med på den bølgen eller ikke....

Comment

Bortsett fra tjenestepensjon gjennom jobben sparer hverken Fruen eller meg til pensjon. Vi er i den situasjonen at vi leier bolig, og da prioriterer vi heller å spare til egen bolig fremfor å spare til pensjon.

Mulig at dette er en tabbe av oss. Effekten av rentesrente gjør jo at sparing er mer gunstig dess tidligere man starter. Å utsette pensjonssparingen med f.eks. tre år vil derfor koste oss veldig mye mer enn hva vi eventuelt ville satt inn som sparebeløp de neste tre årene ("Koste" i form av mindre rentesrente på pensjonssparingen en gang inn i fremtiden).

Men siden vi begge ønsker å eie egen bolig, prioriterer vi heller å bygge opp egenkapital slik at vi kan få bedre rentebetingelser på fremtidig boliglån, og dermed gjøre det letter å nedbetale lånet raskt.
          Veien til Rikdom - en blogg om personlig økonomi, sparing, investering og holdninger til penger.

Comment

Min pensjon er i litt av en krise. Har hatt deltidsjobb i flere år, og er nå på det 4. året hjemme med fosterbarn, noe som ikke gir pensjon .
            Jeg sparer 2000kr i mnd i fond, men har altså ikke noen arbeidsgiver som gir meg pensjonspenger.

Hvis jeg gikk ut i pensjon nå, ville jeg få 150 000kr i året. Det er forferdelig lite! Særlig siden jeg er vant til å ha ganske god råd nå.
            Jeg er veldig usikker på hva jeg bør gjøre.

Jeg og mannen mineier 50% av en gård (verdien er ca 7-10 millioner), og vi har 2,5mill i lån. Han har god lønn, og så lenge jeg er gift med ham, vil jeg aldri lide noen nød.

Når min far dør, vil jeg arve 1/4 til av gården, men måtte kjøpe ut mine søsken for resten.

Jeg tar veldig gjerne i mot tips til hva jeg burde gjøre! Pr nå prøver vi å betale min far ned litt på gården, og betale på lånet.

Comment

Har selfølgelig startet pensjonssparing. Har ingen tro på at staten skal kunne stille opp med noen penger om 40 år. Er 27, og sparer 10'000kr pr mnd i fond.
              It don't take much strength to pull a trigger
              But try and get up every morning day after day and work for a living
              Let's see 'em try that
              Then we'll see who's the real tough guy
              The working man is the tough guy

Comment

Working...
              X