Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvor mye sparer dere til pensjon i måneden?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Hvor mye sparer dere til pensjon i måneden?

Kun 1 av 3 sparer til pensjon og gjennomsnittsbeløpet er i underkant av 1600,- per måned. Noe som slett ikke er nok, i følge ekspertene.

? 1500 kroner i måneden er ikke nok - Jobb og Pensjon - DinePenger.no

Hvordan står det til med pengevetterne? Har dere begynt pensjonssparingen? Eller står det kanskje litt på vent enda?

Hvor mye sparer dere i måneden?

Jeg legger ved en poll, men utdyp gjerne i tråden.
    39
    Kr. 0
    25,64%
    10
    Kr. 1 - 1 599
    35,90%
    14
    Kr. 1 600 - 4 999
    15,38%
    6
    Kr. 5 000 - 10 000
    7,69%
    3
    Mer enn 10 000
    12,82%
    5
    Annet. Forklarer i tråden.
    2,56%
    1

Jeg sparer "kun" 1000 kroner i mnd fordelt på 2 fond.

Jeg har spart i ca 3 år og har enda nesten 40 år igjen før jeg blir pensjonist så jeg har god tid til eventuelt å øke når jeg blir eldre.
    Huslånet er også under 60% av verdi på huset, jeg hadde prioritert huslånet hadde jeg ikke hatt så god kontroll på det.
    Bloggen min: http://billigpanett.blogspot.com/

Comment

Sparer 500kr mnd, men når jeg får jobb skal det spares mer! Betaler også mye ned på studielån/huslån slik at jeg får frigjort mer på den kant senere

Edit: ser at andre her snakker om pensjonsspareprodukter osv.. Jeg har ikke noe sånt, de 500kr er til indeksfond, og kan følgelig benyttes til hva jeg måtte ønske.. Men siden jeg ikke jobber og IKKE får noe særlig pensjon fra Norge så velger jeg å tenke at jeg sparer det jeg kan til "pensjon" heller enn til "hva som helst som kan dukke opp i fremtiden"..
      Last edited by ElisaSprett; 05-11-14, 14:11.
      Lån (totalt 300 000kr)
      done
      Sparing (Totalt 70,000 + betalt 62860 på studielån mellom September -Desember 2014)
      done

[Mål 2015/2016:
      Betale ned på boliglån 300 000kr

Blogg: http://norelibangkok.blogspot.no/

Comment

Pensjon, hva er det?

I 20-årene tar jeg sjansen på å prioritere andre ting. Nedbetaling av gjeld, være inne i boligmarkedet og ellers pengevett gjør at jeg tror det skal gå bra som pensjonist. Jeg sparer jo nå, men tror de pengene går til ting jeg trenger om noen år, slik at jeg kan spare mer da, om dere skjønner. Vanskelig å sette et beløp.

Comment

Min filosofi er vel egentlig å generelt bygge formue gjennom livet. Så selvom jeg ikke kaller det pensjonssparing og det ikke er øremerket til pensjon så blir jo det en del av pensjonen min den dagen jeg tar hatten og går ut døren. Så har også vanskelig for å sette et spesifikt beløp.
          [Aksjebloggen] [Målbevisst.no]

Comment

Jeg sparer ikke til pensjon selv utover det som arbeidsgiver gjør.
            Skjønner heller ikke hvorfor DinePenger sier at 1500 ikke er "nok". Hvor mye er "nok"? Normen idag er jo desverre at mange har høyt belånte boliger også når de trer inn i pensjonsalderen. Jeg er gjeldfri før jeg er 50 år hvis ikke noe prekært skjer, og kan deretter spare tilsvarende rente/avdrag hver måned hvis jeg så ønsker.

Livet kan se ufattelig annerledes ut når jeg er 67 år. Kanskje er til og med pensjonsalderen høyere når jeg skal pensjoneres?
            Jeg kan være i slik helsetilstand at jeg kanskje uansett ikke kan ha glede av høy pensjon som jeg spinket og sparte før jeg var 30 år. Hvem vet?? Jeg velger derfor å bli gjeldfri med masse sparepenger på høyrente og i indexfond så tidlig som mulig, og heller posisjonere meg for pensjonsalderen når alt slikt er på stell.
            Ergo, på dette tidspunktet i livet: Har jeg valget mellom å spare 1500 til pensjon eller betale 1500 mer ned på boliglånet pr mnd, så er valget såre enkelt for min del, enkelt og greit fordi ingen kjenner fremtiden og det er lettere å planlegge 20 år frem i tid enn 40 år frem i tid.

Har for øvrig ikke noe behov for en luksustilværelse som pensjonist, mett hver dag og en sydentur i året holder i massevis for meg, og det fikser jeg.

Comment

Det er i tillegg dumt å betale inn til slike ordninger, det er min mening. Hvorfor sparer du ikke pengene selv gjennom fond eller lignende? Da har du også den lille fleksibiliteten og sikkerheten dersom noe skulle skje i løpet av livet! Skulle ikke noe skje, har du kanskje et par millioner stående selv da, som du kan porsjonere ut hver måned om du ønsker. Eller du kan ta ut større summer og realisere drømmen om noe som koster litt mer penger. Sånt kan du ikke dersom en eller annen bedrift eller forsikringsselskap sitter og porsjonerer dine egne penger til deg i årevis.

Nei, slike pensjonsspareavtaler er for folk med manglende selvdisiplin, det er nå min mening :-)

Comment

500 pr.mnd ut til på nyåret en gang, til jeg har nådd 100k i buffer. Da økes beløpet til 2500,- det er i hvert fall planen så langt. Men selv det, ifølge pensjonskalkulatoren til Skandiabanken er ikke nok, men for meg er ikke livet noe som først skal begynne når jeg går av med pensjon. Jeg vil leve og oppleve mens jeg er ung og frisk nok til å ha glede av opplevelsene, ikke spinke og spare for kanskje være for skral den dagen man blir pensjonist. Om man i det hele tatt blir pensjonist. Man har ingen garanti for noenting.

Så litt begge deler for min del. Greit med noe penger i bakhånd, men alt med måte ;-)

Comment

Masse. Eller ingenting. Det kommer an på definisjonen, og jeg er uenig i utgangspunktet i spørsmålet.

Jeg sparer (investerer) alt som er til overs etter et lavt og fornuftig forbruk (og nedbetaling av bolig/studielån).

Noen kan kalle det pensjonssparing, jeg vil bare kalle det sparing. Det er til meg (og eventuell familie) når det måtte trenges. Planen er å leve av avkastningen etter 4%-regelen slik at det aldri går tomt. Når jeg begynner å bruke av det så er det fordi jeg eventuelt har lite andre inntekter, og da kan man vel si at jeg er "pensjonert". Om det vil bli når jeg er 50, 70, eller 90 aner jeg ikke.

Comment

Jeg har gjort et konkret tiltak ved å endre investeringsprofilen min i OTP-ordningen til maksimal risiko. Jeg kommer også til å undersøke muligheten for å frivillig spare mer enn minimumsbeløpet dersom jeg må betale toppskatt.

Utover det tar jeg utgangspunkt i å bli minstepensjonist fra Folketrygden. Sannsynligvis vil jeg få noe mer utbetalt, men så lenge jeg er mentalt og økonomisk innstilt på minimumsutbetaling, så har jeg på en måte sikret meg. Dagens minsteutbetaling synes jeg også er romslig for en livsfase uten studielån og med en betydelig boligformue.

Forhåpentligvis utsetter jeg heller ikke noe viktig i livet jeg ønsker å gjøre til jeg blir pensjonist.

Comment

Har satt litt i fond allerede, men siste året har bolig vært prioritert. Det er også en form for pensjonssparing vil jeg si. Så om pengene går i bolig for å bli gjeldsfri tidlig, eller i fond, har ikke så mye å si tenker jeg. Men, håper fra neste år, da sparemålet vårt på boligen blir så konkret at det kommer ut et beløp vi må spare pr mnd for å nå det til nyttår, så kan overskudd ut over det investeres i fond. Så jeg tror det blir kanskje en tusing per person i pensjonssparing fra nyttår av. Håper i alle fall det

Men, det handler vel like mye om å ha et lavt utgiftsnivå når pensjonsalder kommer. Være gjeldsfri og ellers kunne ha lave utgifter. Da trenger man ikke masse inntekt. Det er vel slik man må tenke om man skal pensjonere seg tidlig. Ha et utgiftsnivå som gjør at man klarer seg på lite. Men da er det kanskje nettopp den ekstra sparingen som gjør det hele mulig også! Vanskelig å spå fremtiden, men å ha penger på bok tviler jeg på at er dumt uansett. Så lenge man ikke sitter å angrer på alt man ikke har gjort ila livet selvsagt. Da er det ikke like smart lenger. Man må han viss balanse.
                      Mål 2017:
                      Klare boliglånsbetaling som gir 15 års nedbetalingstid. 15500 kr pr mnd.

-- Normal is broke. Be weird! --

Besøk min blogg: Pengebingen

Comment

Jeg sparer ikke til pensjon.
                        Sparer alt jeg kan, men det er for en investering med planer/ håp om å bli gjeldfri. Så indirekte er det vel en slags pensjonssparing, bare at jeg fokuserer på å senke de fremtidige utgiftene istedet for å øke inntektene.
                        Etter det kommer jeg nok til å spare i fond e.l.

Investering 2015: 60260,-

Comment

Jeg sparer så mye jeg kan, men jeg kaller det livssparing (eller langsiktig sparing om du vil) og ikke pensjonssparing. Poenget med pensjonssparing er jo å oppnå en passiv inntekt (inntekt som ikke krever at du jobber). Og målet med livssparingen min er å oppnå en slik passiv inntekt lenge før jeg når pensjonsalder.

Målet for 2015 blir 180.000 (dvs 15.000/mnd i snitt), som er rett i underkant av 60% av det jeg får utbetalt som inntekt nå. +25.000 i BSU som jeg sparer via ekstra-opptak boliglån.

Comment

Originally posted by Bjørn Olav View Post
                            Poenget med pensjonssparing er jo å oppnå en passiv inntekt (inntekt som ikke krever at du jobber).
                            Jeg vil skille mellom pensjonssparing og sparing for å oppnå passiv inntekt. Ved pensjonssparing satser man på å spare så mye at man kan bruke opp en viss sum av dette hvert år i x-antall år. Dersom x er mer enn antall år man lever, så får arvingene glede av det, dersom x er færre år enn man lever faller man tilbake på folketrygden. Min tjenestepensjon (gitt at ingenting endrer seg) skal utbetales over 10 år - si fra jeg er 67 til jeg blir 77. Etter det, så er det ikke mer fra arbeidsgiver.

For å oppnå passiv inntekt (så mye i formue at renter alene dekker forbruk) må man etter tommelregelen spare 25 ganger årlig forbruk (gitt avkastning på 4% over inflasjon, ignorerer formueskatt osv). 200 000 kr i forbruk, krever da 5 millioner oppspart (og helst utenfor boligmarkedet...). Da kan man leve på rentene uten å røre kapitalen. Tenk oljefondet og handlingsregelen.

Jeg satser på å havne et sted i mellom - forberedt på å leve lenge, men ikke evig. Har ikke så mye bruk for masse penger, når det meste blir betalt i sykehjemsromsleie.

Comment

Jeg sparer hovedsakelig ved å betale ned gjeld. Jeg sparer også i IPS, 15.000 kr i året. Jeg sparer også det jeg tjener på blogging, men det blir bare noen få tusen i året.
                              Sparesiden Krimboka Emigrasjon

Comment

Working...
                              X