Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fordele pensonssparing på to banker?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Fordele pensonssparing på to banker?

Hei.

Jeg sparer i dag 500 kr måneden i pensjonssparing(aksjefond) i banken der jeg er kunde.

Lurte på å øke denne med 500kr til, altså totalt 1000kr måneden.

Lurte litt på å opprette en ny pensjonssparing i en annen bank og spare 500kr der. Da har jeg delt opp min sparing, og dermed så er eggene mine i litt fler kurver.

Har dette i det hele tatt noe for seg, eller blir det bare tull og tøys?
    Altså: 2 Pensjonssparinger på 500kr hver eller 1 på 1000kr.

Takker for svar.
    Morten.

Hva er pensjonssparinga i? Hva oppgir de av kostnader, begrensninger og forventet avkastning?

Dersom du betaler et månedlig gebyr, så blir det dobbelt så dyrt å spre det i to banker.
    Dersom de investerer i akkurat det samme, har du bare skapt mer arbeid for deg selv, og ikke mindre risiko.

Finansportalen, nordnet-bloggen, morningstar og diverse tråder her på forumet har mer informasjon. Jeg ville lest meg opp (og ta alt med en klype salt).

Comment

Det er ikke hvilken bank du sparer i som har noe å si her, men hva du sparer og investerer i. Sparer du i samme fond, men på to ulike kontoer i to ulike banker, så har du fortsatt eggene dine i samme kurv. Skal du spre eggene dine, så spred de heller ved å legge de i et bredere fond (f. eks globalt indeksfond) eller eventuelt flere ulike typer fond. Hvilke banker du investerer gjennom har lite å si (annet enn eventuelle admistrative kostnader).
      [Aksjebloggen] [Målbevisst.no]

Comment

Working...
      X