Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pensjonssparing

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Adine
    started a topic Pensjonssparing

Pensjonssparing

Jeg har en relativt god pensjonssparing på jobb, men har til nå ikke gjort noe når det gjelder å investere disse pengene. Jeg har lest mye om det og tenker det kan være lurt å kjøre på. Er bare 34 år, så det er jo langtidssparing, og penger jeg uansett ikke vil se før om mange år.
    Bør jeg satse 100%, eller er det lurt å holde igjen litt og satse 80%?

Den ligger på 30% nå, som sikkert er standard.

• rabs
    replied
    Originally posted by selters View Post
    Dere som har tjenestepensjon med fritt investeringsvalg, hvilke fond kan dere plassere pengene i? Hvordan er kostnadsstrukturen?
    dnb pensjonsspar 30,50,80 og 100
    ...

Leave a comment:

• Adine
    replied
    Hmmmm.... Nå fikk jeg vite at den bedriften jeg nettopp er ansatt i har AFP. Så jeg får kun investere det som er spart opp i tidligere bedrifter.

Så nå har jeg spørsmål i forhold til AFP.
    Hvis jeg nå slutter i denne jobben før pensjonsalder (som er veldig sannsynlig da jeg er 34 nå), og den nye bedriften ikke har AFP, får jeg da med pengene som er spart opp nå?
    Bedriften sparer ekstra av lønnen min hver mnd, så disse taper jeg vel ikke?

Leave a comment:

• selters
    replied
    Dere som har tjenestepensjon med fritt investeringsvalg, hvilke fond kan dere plassere pengene i? Hvordan er kostnadsstrukturen?

Leave a comment:

• Adine
    replied
    Takk

Da har jeg endret pensjonssparingen til Investeringsgrad 100%.

Da satser jeg på at det blir sånn her om noen år

Leave a comment:

• myra
    replied
    Enkelt å justere andelen opp og ned. Og ved fripolise er det også lett å bytte fond.

Men om man har høy andel aksjer (jeg har 100%), så er det viktig å ikke bytte når markedet raser. Det går oppover igjen (ingen garanti, men lurt å si til seg selv, likevel).

Leave a comment:

• rabs
    replied
    Jeg er 31 selv, og nøler ikke et sekund med å gå for 100%. Det er det aller, aller, aller beste valget for deg. Du har jo tross alt 30-35 års tidshorisont. Regner med pensjonssparingen din vil automatisk trappe ned aksjeandelen etter hvert som du nærmer deg pensjonsalder. Min gjør i hvert fall det. Fra 50 og noe går den ned til 80% og så videre.. Sparer selvfølgelig i fond utenom også (newsflash, dette er også 100% aksjer) ... Lykke til!

Leave a comment:

• Adine
    replied
    Takk for svar

Jeg hørte på den podcasten rett før jeg skrev her, og som fikk meg til å tenke at jeg må gjøre noe nå

Hvis jeg går inn med 100% nå, kan jeg da gå ned til 80% hvis jeg får kalde føtter senere?

Har lyst å satse alt, men er jo også glad i å sove om natten

Leave a comment:

• Mr-Me
    replied
    Det kommer ann på graden av risiko du kan leve med.
    Vil du kunne sove godt om natten hvis(les: når) aksjemarkedet krasjer og pensjonssparingen din teoretisk sett blir halvert? Enda all historikk og teori tilsier at det vil gå oppover igjen?

Jeg mener, og mye jeg har lest tilsier, at en sparing med 100% aksjer vil slå en sparing med X % aksjer og Y % rentepapirer. Faren er at man får kalde føtter når det går trått i markedet.

Mange overvurderer sin egen evne til å ta risiko / leve med svingninger i markedet. Under finanskrisen i 2007/2008 stupte aksjemarkedene med 40-50%, og flere "solgte på bunn" og tapte masse penger.
    Nå i ettertid er det enkelt å peke og si hvor dumt dette var - bare se hvor mye aksjemarkedene har steget i ettertid. Men dette er vanskelig. Det er følelser.

Uansett, 30% aksjeandel er veldig lite og vil kunne utgjøre ganske stor forskjell i avkastningen.
    Hallgeir Kvadsheim og Andreas W. Fredriksen diskuterte pensjonssparing i siste podcast av Pengerådet, og jeg mener Hallgeir hadde et eksempel på forskjellig avkastning med ulik aksjeandel. Ligger ute på dinepenger.

Så, med et litt uoversiktelig og knotete svar, er min personlige anbefaling; å velge så høy aksjeandel du kan sove med om natten.

Og helt til slutt, bare så det er nevnt, det er også risiko ved å ha lav grad av aksjer i pensjonssparingen sin, da man kan risikere å ha lavere avkastning enn inflasjonen. Slik det er med vanlig banksparing i dag.

Leave a comment:

• Pengebingen
    replied
    Mener du andel aksjer i sparingen?
    Jeg er selv 34 og har en fripolise etter ansettelse i privatsektor, den kjører jeg høyeste mulige risikoprofil på Fordi horisonten er så lang.

Leave a comment:

Working...
X