Announcement

Collapse
No announcement yet.

Råd når det gjelder pensjonsparing?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Råd når det gjelder pensjonsparing?

Jeg ønsker noe råd til pensjonssparing:

Jeg blir 32 i år. Pr idag har jeg 100 000 kr i banken (slags buffer/sparekonto som også skal brukes som egenkapital til boligkjøp om noen år), samt 50 000kr i BSU ( maks 75000 kr på alder).

Jeg klarer å sette av ca 11000 kr til buffer/sparekontoen min i mnd ( varierer med hvor mye overtid jeg har jobbet etc) men minimum 11000kr. Jeg jobber i det offentlige og er medlem i statens pensjonskasse.

Jeg vurderer å sette av 1000kr i mnd til Nordnet superfond fordelt på 500 kr i svensk superfond og 500 kr i norsk superfond. Dette har jeg tenkt å gjøre i 30 år. Jeg kommer til å endre beløpet etterhvert når jeg kjøper leilighet etc.. Jg har ellers ingen gjeld.

Hva tenker dere om planen min? Noe bedre forslag?

Takk!

Det ser ut som en grei plan. En som sikkert kommer til å endres etterhvert som livet endres, men likevel greit å starte et sted.

Er selv ansatt i staten. Ny offentlig tjenestepensjonsordning er utredet på overordnet nivå. Men verken arbeidsgiverne eller arbeidstakerorganisasjonene klarer å sette seg ned og forhandle mer konkret om ordningen.

Det betyr at for alle født i 1954 eller senere er ikke pensjonsordningen klar. Inntil nytt regelverk er på plass, kan ikke Statens pensjonskasse si noe mer konkret om effekten for den enkelte. https://www.spk.no/nyheter/2015/rapp...enestepensjon/

"God offentlig tjenestepensjon" - det gjelder ikke for oss yngre. Den kan bli
    • innskuddspensjon
    • fortsatt tjenestepensjon, men som blir forkorta nesten helt ut mot folketrygd
    • mange år med utdanning som gir færre arbeidsår (med høyere lønn) vil lønne seg mer i privat sektor enn offentlig sektor
    • fortsatt innelåsing mellom sektorer, pga hindre som høyere krav til opptjening og/eller minstebeløp for å ta med seg pensjon...
    • eller noe helt annet...

Innskuddsbasert pensjon i privat sektor - det er kanskje ikke det som gir mest/best pensjon, men det er i allefall enkelt og relativt oversiktlig.

Comment

Originally posted by myra View Post
      Det ser ut som en grei plan. En som sikkert kommer til å endres etterhvert som livet endres, men likevel greit å starte et sted.

Er selv ansatt i staten. Ny offentlig tjenestepensjonsordning er utredet på overordnet nivå. Men verken arbeidsgiverne eller arbeidstakerorganisasjonene klarer å sette seg ned og forhandle mer konkret om ordningen.

Det betyr at for alle født i 1954 eller senere er ikke pensjonsordningen klar. Inntil nytt regelverk er på plass, kan ikke Statens pensjonskasse si noe mer konkret om effekten for den enkelte. https://www.spk.no/nyheter/2015/rapp...enestepensjon/

"God offentlig tjenestepensjon" - det gjelder ikke for oss yngre. Den kan bli
      • innskuddspensjon
      • fortsatt tjenestepensjon, men som blir forkorta nesten helt ut mot folketrygd
      • mange år med utdanning som gir færre arbeidsår (med høyere lønn) vil lønne seg mer i privat sektor enn offentlig sektor
      • fortsatt innelåsing mellom sektorer, pga hindre som høyere krav til opptjening og/eller minstebeløp for å ta med seg pensjon...
      • eller noe helt annet...

Innskuddsbasert pensjon i privat sektor - det er kanskje ikke det som gir mest/best pensjon, men det er i allefall enkelt og relativt oversiktlig.
      Takk Myra!

Jeg har egentlig lite peiling når det gjelder aksjer, og har lest at indeksfond er kanskje det "tryggeste"? Så passer det fint at det er ingen gebyrer hos Nordnet sine superfond.

Jeg skal prøve å sette av 1000kr pr mnd i 1 år og gjøre en ny vurdering om jeg bør bytte til noe annet eller bare fortsette i "30"år ... long road ahead!

Er det noe annet jeg kan gjøre? Leste en del om IPS men mange fraråder om å spare der..

Comment

Indeksfond er ikke tryggere enn andre fond, bare billigere.

Med 1000/mnd ville jeg investert i noe som ikke krevde tid og som ikke krevde en reavaluering om ett år. Å investere i et globalt indeksfond vil nok være en like god strategi om 30 år som i dag. Om det plutselig ikke skulle være den optimale strategien, vil du høre det på radioen, se det på nyhetene og i avisen. Det ville hatt store konsekvenser for kapitalforvaltning, pensjoner, oljefondet, osv. Du trenger mao ikke å følge med på finansteori for å vite at fondet ditt fortsatt er super dupert.

Comment

Den norske økonomien er jo bare en dråpe i havet, så jeg ville heller valgt et globalt indeksfond i stedet for "superfondene" hvis jeg skulle velge bare ett fond. Spesielt siden du allerede har inntekten din fra Norge.

Comment

Originally posted by Tomas123 View Post
            Med 1000/mnd ville jeg investert i noe som ikke krevde tid og som ikke krevde en reavaluering om ett år.
            Jeg forsto reevalueringen som en ny vurdering av beløp og eventuell investering i andre fond. Lite lurt å selge det som er satt inn i indeksfondet om et år, uansett.

Comment

Originally posted by Zerocool View Post
              Jeg ønsker noe råd til pensjonssparing:

Jeg blir 32 i år. Pr idag har jeg 100 000 kr i banken (slags buffer/sparekonto som også skal brukes som egenkapital til boligkjøp om noen år), samt 50 000kr i BSU ( maks 75000 kr på alder).
              Du bør beholde en bufferkonto på 3-6 månedslønner, eller avhengig av ditt behov. Selv har jeg en bufferkonto på rundt 80k som ikke skal tappes eller brukes til andre formål enn nødkapital.

Jeg klarer å sette av ca 11000 kr til buffer/sparekontoen min i mnd ( varierer med hvor mye overtid jeg har jobbet etc) men minimum 11000kr. Jeg jobber i det offentlige og er medlem i statens pensjonskasse.

Jeg vurderer å sette av 1000kr i mnd til Nordnet superfond fordelt på 500 kr i svensk superfond og 500 kr i norsk superfond. Dette har jeg tenkt å gjøre i 30 år. Jeg kommer til å endre beløpet etterhvert når jeg kjøper leilighet etc.. Jg har ellers ingen gjeld.

Hva tenker dere om planen min? Noe bedre forslag?

Takk!
              Hvis du sparer til boligkjøp så fortsett med det, men hold bufferkontoen adskilt.

Bra at du tenker på fondssparing, men jeg ville satset på et globalt indeksfond og ikke et fond som kun er eksponert mot det norske markedet. Oslo børs er svært volatil og avhengig av oljeprisen. Du er allerede eksponert mot den norske økonomien via arbeidsmarkedet, og hvis du kjøper egen bolig, det norske boligmarkedet.

Selv bruker jeg KLP AksjeGlobal indeks V.

Comment

Working...
              X