Announcement

Collapse
No announcement yet.

Forvaltningskostnader Pensjon

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Forvaltningskostnader Pensjon

Innskuddspensjon er jo en gavepakke til finansnæringen, og de gnir seg i hendene!

De velger altså å legge på kostnader i to deler, et fast årlig gebyr + et forvaltningsgebyr i % av det man har på konto.
    Dette kan for mange utgjøre ganske mye penger i løpet av 20-30 år.

Arbeidsgiver bestemmer hvilket selskap som de kjøper pensjon fra, man kan som arb taker velge profil om hvor mye aksjer sparingen inneholder.

Men administrasjonskostnader er skjult, og det er for tiden lite konkurranse da arbeidstakeren ikke kan velge hvor han vil kjøpe sin pensjon fra.

Nå har det kommet en sjekk man kan ta, både på pensjon og Pensjonskapitelsbevis, så må man evt prøve å påvirke arbeidsgiver til å velge et selskap som ikke gjør at pensjonisten har gitt bort flere hundre tusen!

finansportalen.no/pensjon

Viktig tema som er det har blitt en del fokus på i det siste. Men, du kan ikke flytte pensjonskapitalbeviset før du har byttet arbeidsgiver. Husk også at det er arbeidsgiver som tar alle kostnadene, så som arbeidstaker er du ikke påvirket av administrasjonsgebyret før du bytter jobb. Men, som du sier så kan, og bør, en arbeidstaker bytte profil i forhold til hvor lenge det er igjen til pensjonsalderen.

Fant selv ut at jeg kunne øke min forventede pensjon med 125.000 på noen minutter bare ved å bytte fra DNB til KLP. Det skrev jeg om på bloggen min på eivindberg.no
    Blogger om personlig økonomi på www.eivindberg.no

Comment

Gjorde det samme akkurat nå. Tok ikke lang tid i det hele tatt!

Comment

Godt å lese! Som det er nå er det ingen grunn til å la pensjonspengene stå noe annet sted enn hos KLP.

Comment

Selv om man ikke kan bytte leverandør når arbeidsgiver "eier" kontoen så kan du som regel velge spareprofil selv. Hvis ikke kan man jo spørre arbeidsgiver om de enten kan gjøre denne muligheten tilgjengelig eller bytte til en leverandør hvor det er mulig.

Ideelt sett burde jo alle "smarte" arbeidsgivere ha en pensjonsording med lavest mulig forvaltningskostnad og mest mulig fleksibilitet for arbeidstaker, men i praksis kjøper de jo ofte pakker som inkluderer bank, forsikring og pensjon, og da er det ofte ikke bare enkeltkostnadene eller fleksibiliteten på ett produkt som bestemmer valg av leverandør, men hele pakka totalt sett.

Comment

Det kan se ut som om noe er på gang her - men jeg abonnerer ikke og får ikke lest mere enn ingressen:

Alle vil ha pensjons- konto for alle (DN+) - DN.no

Alle vil ha pensjons- konto for alle

Partene i arbeidslivet er uenige om mye innen pensjon, men helt enige om at alle nordmenn bør få sin egen pensjonskonto.
            Voksen dame uten økonomisk utdannelse.

Comment

Har lest artikkelen i DN, og konklusjonen der var at alle aktører i arbeidslivet - fra NHO til LO og Akademikerne mente at pensjonssparekonto er en god ide for arbeidstaker, arbeidsgiver og staten.

Og at dersom de konsentrerte seg om kun det, så er det lett å få det igjennom i lønnsforhandlinger og stortingsbehandling, så det kommer med all sannsynlighet snart.

Sånn generelt: mens man er ansatt et sted med innskuddspensjon - logg deg på og skru opp aksjeandelen til maks (om man ikke er 55 eller eldre). Etter arbeidsforholdet, flytt pensjonskapitalbevisene sammen. og gjerne til KLP - der kjører de indeks(nære) fond over hele linja når det gjelder pensjon.

Comment

Jeg vet nå ike om alle partene er helt enige enda... Diskusjonen gikk vel mye på om det var "forsvarlig" at hver enkelt arbeidstaker selv må ta ansvar for å forvalte sin egen pensjon, eller om det er bedre at arbeidsgiver tar ansvaret (og kostnaden) for dette.

Jeg er for egenforvaltet pensjon, men jeg er ikke helt overbevist om at det kommer til Norge med det første.

Comment

Jeg er uføretrygdet og har ingen inskuddspensjon. Men jeg har et par fripoliser. Er det noe fornuftig man kan gjøre med disse?
                  Voksen dame uten økonomisk utdannelse.

Comment

Nei. Det er lite du kan gjøre med de. Fripoliser kan i praksis ikke flyttes siden de er basert på ytelsesbasert pensjon med garantert avkastning, og det er det ingen som vil ta imot.

Comment

Flytt PBK til Nordnet. Der kan du investere akkurat som du vil. Det eneste du betaler for er administrasjonsgebyr for de fondene du velger. Det kan være helt ned i 0,2%.

Comment

Working...
                      X