Announcement

Collapse
No announcement yet.

Innskuddspensjon - hva er fornuftig fordeling aksjer/renter for meg?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Innskuddspensjon - hva er fornuftig fordeling aksjer/renter for meg?

Hei

Har idag innskuddspensjon hos Nordea gjennom min arbeidsgiver. Det investeres da i deres fondprodukt Aktiva Bedrift 50 som består av 50% aksjer, 20% "korte renter" og 30" lange renter".

Jeg fyller 26 år iår og har således en god stund igjen til pensjon og ser på muligheten for å spe litt på den med å ta litt mer risiko nå i ung alder.

Jeg ser de har lignende Aktiva Bedrift fondprodukt med økt andel aksjer, 65%, 80% og 100% som jeg muligens bør endre til?

Ønsker innspill og anbefalinger før jeg foretar meg noen endringer.

Jeg ville, siden jeg er 23 og har lenge igjen til pensjonsalder, økt aksjeandelen til 100% uten tvil. Ene og alene på grunn av den økte meravkastningen som er forventet i aksjemarkedet versus rentemarkedet. Det kunne (Frem til Trump ble innsatt som president) også se ut som om vi i løpet av det nærmeste året vil se en renteoppgang. Jeg tror dette vil påvirke pensjonen din på 2 måter:
    1) Aksjemarkedet vil gå ned, det er plassert mye penger i aksjemarkedet nå på grunn av lav avkastning i rentemarkedet. Disse vil trekkes ut ved høyere renter og aksjer vil bli billigere. Dette er fordel meg og deg, siden vi har så lang horisont vil vi kunne kjøpe gode aksjer "billig".
    2) Rentefond vil gjøre det midlertidig dårligere. En renteøkning fører til lavere verdi på obligasjonene de sitter på i dag.
    Besøk gjerne Aksjeinvest for oppdateringer om aksjer og investering.

Comment

Da har jeg endret til Aktiva Bedrift 100, med 100% aksjer. Så får vi se om det blir noe til pensjon

Comment

Enig med FinansMannen. Ikke noe å tenke på når du er 26. Sett alt i aksjer.
        Blogger om personlig økonomi på www.eivindberg.no

Comment

Working...
        X