Announcement

Collapse
No announcement yet.

Budsjett og regnskap

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Budsjett og regnskap

Helt i slutten av 2015 ble jeg sykmeldt og gikk i begynnelsen av 2016 over i en mindre stressende stilling på jobben. I den forbindelse gikk jeg ned ca 80 000 i forventet lønn, samt overtid mm. Noe som sannsynligvis gav meg ca 120 000 mindre i brutto lønn. Dette merket jeg selvfølgelig godt siden jeg var singel og hadde 3 delvis hjemmeboende ungdommer. Jeg hadde store vansker med å justere mitt forbruk det første året. I begynnelsen av 2016 tok jeg derfor i bruk YNAB igjen ( hadde testet det tidligere) Der fikk jeg mer oversikt over hva som skulle ut til enhver tid. Jeg gikk inn i 2016 med en nettoformue på kr i underkant av 400 000. Dette inkluderte bolig, bil og huslån, billån og studielån. Jeg har ikke hatt råd til å betale mer enn nedbetalingplanen det meste av perioden, men fikk helt i slutten av 2018 en lønnsøkning som gjorde at jeg endelig kom på samme nivå som lignende stillinger i nærmiljøet, og fikk betalt resten av ned billånet (Jeg vet man ikke bør ha billån, men noen ganger har man ikke noe valg) Allikevel ser jeg på rapportene at jeg har betalt ned 154 000 i gjeld i perioden. Og min nettoformue har i perioden vokst med 240 000 kr Det var dagens boost! Selv uten særlig mye i overskudd så går formuen opp
    Nå får jeg også samboer som skal dele kostnader, samt etter hvert skal kjøpe seg inn hos meg så da blir nok formuen kjapt større. Men vi skal nyte tiden sammen og ta oss råd til ferier når vi ønsker.
    Når man ikke kan stole på andre så må man stole på seg selv.

Working...
X