Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvor mye beregner dere i budsjettet for dyr?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Hvor mye beregner dere i budsjettet for dyr?

Denne posten på budsjettet tenker jeg at vi kan bli flinkere til, så jeg tenkte jeg skulle høre hvordan dere andre gjør det.

Hva slags dyr har dere og hvordan gjør dere det i forhold til budsjettet?

Og, jeg vet jo at Ramsey er veldig imot forsikring av dyr i og med at det å "ha råd til dyr" for ham tydeligvis betyr å ha råd til å ta alle kostnader på sparket, også akutt kirurgi etc., men jeg tenker at det kan være lurt allikevel inntil man har komplett buffer på plass med 3-6 måneders kostnader. Hvordan gjør dere andre det?

Vi har katt, ingen forsikring.
    Foreløbig går utgiftene på henne under mat & husholdning (1 pose kattemat ca 2.-3.hver mnd) og diverse (veterinær; sterilisering & vaksinasjon 1 gang, ormkurer iløpet av året). Hun er billig i drift, syns jeg
    Sparing er gøy!

Comment

Vi har jo to hunder og jeg synes også det går helt greit. Skrekken er derimot om en av de må opereres eller noe annet dyrt før vi har nok i buffer til å dekke det selv.

Comment

Skjønner hva du mener.
        Har flere i familie og vennekrets som har opplevd dyre akutt-tilfeller med både katt og hund...så man burde selvsagt hatt en liten krisebuffer for kjæledyr også. Men foreløbig blir det på vår krisebuffer hvis noe skulle skje med katten vår.
        Sparing er gøy!

Comment

Jeg har tre kaniner - frittgående vil jeg påpeke. Glade kaniner
          Setter av 500 kr pr mnd til mat, høy, dokasse-pellets og annet småtteri. Kaller det lommepengene deres Det er liksom det generelle og holder til dette. Var faktisk ute på langtur i går ettermiddag med hengeren og handlet inn ca et års forbruk av kvalitets kaninhøy fra en gård på Østlandet. Høy fra dyrebutikk er svindyrt, da det går enorme mengder høy (lurer noen ganger på om det er hester el kaniner jeg har) så blir det dyrt. Men fra gård får vi like bra til en brøkdel av prisen, allikevel betalte jeg i går 1500 kroner for et år med høy, og har spart flere tusen kroner ved ikke å kjøpe i butikk.

Men så var det veterinæren da. SOm flere sikkert har fått med seg så er en av mine en u-frisk kanin, og har vært mye hos veterinær. Jeg har forsikret alle tre, da jeg adopterte de, det var før jeg fikk pengevett, og hadde null i buffer. Etter mine erfaringer nå, med hvor dyrt det er når det først ER noe galt, så tror jeg jeg holder på forsikringene i hvertfall til stor-bufferen min er ferdig oppspart. Har hittil i år hatt veterinærutgifter på nærmere 9000 kroner, og betalt ca 2700 av dette selv. Resten dekket av forsikringen.

Forsikringene koster ca 1300,- per kanin i året. Dvs 3900 kr totalt for meg årlig.

Så jeg er i utgangspunkte enig med Dave, og andre eksperter, at kjæledyrforsikringer i utgangspunktet ikke lønner seg. For de fleste gjør det kanskje ikke det, men jeg må jo si at hittil så føles det godt å ha hatt de forsikret. Samtidig ser jeg jo på matten at det ikke går opp med bare 1 stk syk kanin:

På 1,5 år har jeg betaklt 3900 x 1,5 = 5850 i forsikringer
          Pga utgifter har jeg fått dekket: Ca 6300 kr
          Dette nærmer deg 0 for hver måned de er friske nå, og generelt er de ganske friske dyr, så de to andre klarer seg nok bra. Med andre ord går det veldig snart i minus igjen, slik det vel er for de fleste. Derfor kan jeg like gjerne sette av 4000 kr årlig ekstra inn på bufferkonto, betale forsikringen til meg selv. Etterhvert, når bufferen tåler den 10.000 kroners støyten dette medfører. Eller gud forby, at to blir syke samtidig...hmf...

Jeg har små dyr, og behandlingene og undersøkelsene er antagelig ikke så dyre egentlig. Og operasjoner er som oftest ikke et vanlig alternativ for disse dyrene. Hadde jeg hatt hund/katt tror jeg ikke jeg hadde turt å slippe forsikringen. Mormor endet på ca 20.000 da katten brakk beinet i en stige. Han måtte opereres to ganger osv for å få orden på beinet igjen. Gikk bra med katten, han levde lenge og vel etter skaden, men var nabolagets dyreste katt kan man si.

Den dagen kaninene mine er borte (om ganske mange år forhåpentligvis) så tror jeg jeg holder meg til de mindre burdyrene igjen. Mindre bekymringer og mindre utgifter, og ganske mye kos og underholdning.

Og til orientering så skyldes alt dette at jeg er allergisk mot alt større enn kaninene mine
          Mål 2017:
          Klare boliglånsbetaling som gir 15 års nedbetalingstid. 15500 kr pr mnd.

-- Normal is broke. Be weird! --

Besøk min blogg: Pengebingen

Comment

Jeg tenker nå som jeg har fått pengevett at det er mer fornuftig å ha en egen bufferkonto tiltenkt ev. akutte situasjoner for hunder/katter og andre smådyr. Med hest så blir det anderledes.

Forsikringsselskaper tar seg altfor godt betalt, og det er tross alt, (og heldigvis) meget sjelden eller aldri man faktisk får bruk for forsikringene. Ergo så er de pengene man betaler hvert år, penger ut vinduet. Borte for alltid. Men betaler man samme sum inn på en egen konto så får man gleden av både at beløpet stiger jevnt og trutt og man får renter i tillegg.

Når jeg tenker på alle de tusenlappene jeg betalte for hundene mine og hvor lite jeg faktisk "fikk igjen for det" så blir jeg ganske uvel, og det var kun noen få av hundene mine/våre som ble forsikret av avlsmessige årsaker.

Hvis man absolutt skal forsikre dem, ligg i hvert fall unna Agria. De er rådyre.

Comment

Vurdere å kjøpe mæ schæfer. Noen som har regnskap på hvor mye det koste?

Comment

Har en katt uten forsikring. Skal begynne å spare opp en buffer til den etter at vår egen buffer har passert 10.000. Skal også spare til fôrutgiftene som ligger på 120 i måneden (spesialfôr, kjøper kun tørrfôr), det starter jeg med denne måneden.
                If you think you can do a thing or think you can't do a thing, you're right.
                -Henry Ford-

Comment

Originally posted by Bært View Post
                  Har en katt uten forsikring. Skal begynne å spare opp en buffer til den etter at vår egen buffer har passert 10.000. Skal også spare til fôrutgiftene som ligger på 120 i måneden (spesialfôr, kjøper kun tørrfôr), det starter jeg med denne måneden.
                  Buffer til katt? Koffer det?

Comment

Vel, dersom man er glad i katten sin og en gang skulle få valget mellom en dyr operasjon eller avliving vil jeg gjerne ha muligheten til å velge, ikke være tvunget til å låne penger eller avlive. Det er ikke sikkert at jeg ville valgt operasjon i en slik situasjon, men jeg vil nå gjerne ha muligheten til det.
                    If you think you can do a thing or think you can't do a thing, you're right.
                    -Henry Ford-

Comment

Forsikring:

1.Lønner seg ikke.
                      2. Bør du ha dersom du ikke har buffer til å klare kriseting

Jeg har tre hester, to hunder og en katt. Har hatt noen forsikringer, men begynner å få buffer nok nå til å si opp flere og flere.

Hestebudsjett.

Høy pr mnd: 660kr pr hest
                      Kraftfôr: gjennomsnittlig 300kr pr hest pr mnd (en som må ha en del og en som nesten ikke trenger noe)
                      Flis: gjsnittlig pr mnd 100kr pr hest (har de på utegang meste av året, men bruker bokser innimellom.
                      Utstyr: nå har jeg det aller meste jeg trenger allerede, men regner med 2000kr til sammen i løpet av året på alle tre hestene.
                      Veterinær: forutsette: 3000 pr år tilsammen (vaksine og markkur) uforutsette: budsjetterer med 3000kr tilsammen på et år (småsår etc), men har en god buffer dersom noe mer skulle skje.
                      Utgifter til evt stevner eller kurs går på underholdning/lek- budsjettet og må da tas opp til vurdering i hvert enkelt tilfelle for å se. Jeg pleier å dra på kanskje to stevner og et kurs i løpet av et år. Kursene kan jeg skrive av skatten på da de er videreutdannelse for meg.

Jeg har ingen stallutgifter eller slikt da jeg bor på småbruk og gjør alt med dem selv. Er hovtrimmer så jeg verker høvene selv og er hestemassør/fysioterapeut så jeg fikser de fleste småting selv inkludert behandling av små overflatesår etc. I år er hestebudsjettet ganske romslig da jeg har solgt en hest for 30 000kr.

Comment

Har en katt og to undulater.

Budsjettet er 350 kroner i mnd. Har ikke hatt dyrene lenge nok til å si om det er realistisk.

Undulatene klarer seg med mat for 19 kroner kiloet samt noe skjellsand og vann fra springen, pluss evt litt matrester som salat etc.

Katten får tørrfor og litt våtfor som snacks, kattesand. Pluss årlige vaksiner etc. hos veterinær.

Katten kostet rundt 10000 å anskaffe i tillegg til rundt 1200 for første vaksine og IDmerking. Den er ikke forsikret. Blir katten så syk at den knekker bufferen vår så får det heller være med hele pusen.

Burde kanskje slenge på litt ekstra på interiørbudsjettet forresten. De er ikke snille med møbler og vegger alltid de kattene.
                        Gjeld er roten til økonomisk ruin.

Comment

Originally posted by Mises View Post
                          Katten kostet rundt 10000 å anskaffe i tillegg til rundt 1200 for første vaksine og IDmerking.
                          ENDELIG!! Fasaden slår sprekka!! Mises sløse! 10tusen før et kattekræk?! Med mindre den drit gull så e det ikkje pengevettsk. Tenk for en fin bil du kunne hatt for 10tusen?!?!

Comment

Originally posted by heavybtakinova View Post
                            ENDELIG!! Fasaden slår sprekka!! Mises sløse! 10tusen før et kattekræk?! Med mindre den drit gull så e det ikkje pengevettsk. Tenk for en fin bil du kunne hatt for 10tusen?!?!
                            Hehe, ja det var sløs.

Har faktisk bil til 30 000, så jeg er ikke helt fanatisk på sparingen.
                            Gjeld er roten til økonomisk ruin.

Comment

Originally posted by Mises View Post
                              Hehe, ja det var sløs.

Har faktisk bil til 30 000, så jeg er ikke helt fanatisk på sparingen.

Hehehehe, her kommer det for en dag! Katt som koster det samme som den dyreste hesten jeg har
                              Godt å se du er menneske du også

Comment

Working...
                              X