Announcement

Collapse
No announcement yet.

God, men enkel budsjettmal?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• God, men enkel budsjettmal?

Noen som kan anbefale en god budsjettmal å anbefale?
    Har tittet på flere, men greier ikke å bestemme meg for hvilken jeg skal bruke.
    Min lille økonomiblogg: http://kirkerottas.blogspot.no/

Jeg bruker i dag budsjettet til Sparebank1.
    Men mulig det finnes andre budsjetter der ute som er bedre?!

Comment

Jeg testet denne en gang: Pengebingen: God budsjettmal for månedsbudsjett

Og den virket til å være grei. Men jeg foretrekker fortsatt mitt eget oppsett som tar 5 minutter å sette opp i excel/google docs.
      Mål 2017:
      Klare boliglånsbetaling som gir 15 års nedbetalingstid. 15500 kr pr mnd.

-- Normal is broke. Be weird! --

Besøk min blogg: Pengebingen

Comment

Jeg har testet den og den virket helt grei.

Er sikkert like greit å lage sin egen... Postene vil jo variere litt fra familie til familie.

Syns dette med budsjett er litt vanskelig, spesielt det å skulle sammenligne budsjett og regnskap i etterkant. Puh....

Men er vel ikke noe snarvei til en bedre økonomisk hverdag.

Comment

Originally posted by monkey View Post
          Jeg har testet den og den virket helt grei.

Er sikkert like greit å lage sin egen... Postene vil jo variere litt fra familie til familie.

Syns dette med budsjett er litt vanskelig, spesielt det å skulle sammenligne budsjett og regnskap i etterkant. Puh....

Men er vel ikke noe snarvei til en bedre økonomisk hverdag.
          I lengden er det vel ikke nødvendig med både budsjett OG regnskap strengt tatt tenker jeg. Dette har vært dirkutert på forumet før. Noen insisterer på at regnskap er veien å gå, andre, blant annet jeg, går for at budsjettet er veien å gå. I starten av å skaffe kontroll og oversikt er jo et regnskap utrolig nyttig, og det vil på en måte danne grunnlaget for et realistisk budsjett. Å finne kombinasjonen av "hva ønsker jeg å bruke på denne posten" og "hvor mye må jeg faktisk bruke på denne posten".

Men jeg tenker som så at et budsjett er jo et forskuddsregnskap som forteller hvor mye jeg kan bruke på hver enkelt post. Holder jeg meg til budsjettet er regnskap helt unødvendig, for da har jeg jo allerede den oversikten. Fordelen med dette er at planen er lagt på forhånd hver måned, og ikke i etterkant.

Men etter noen år har man budsjettet omtrent i hodet, og da kan jo et regnskap være veien å gå for å kontrollere at forbruket ble omtrent som planlagt ut i fra budsjettet i hodet.

Jeg fører regnskap over bruk av fellespenger, mest for gøy i år. I fjor av nødvendighet. Men det er strengt tatt ikke nødvendig, for vi har ikke mer en 5500 kroner å bruke hver måned, så det eneste regnskapet sier noe om er hvordan disse prioriteres. Noe som også er av interesse selvsagt

I bunn og grunn finner alle sin egen måte å gjøre dette på som fungerer. Bare å prøve seg fram. Min mening er at budsjettet er så viktig at det må prioriteres (hvis man ikke har det i hodet eter mange år med gode vaner), da det å planlegge på forhånd er veldig nyttig. Men det er bare fordi det fungerer for meg
          Mål 2017:

Comment

Jeg/vi har satt i gang flere ganger med regnskap og/eller budsjett, men det sklir ut hver eneste gang Heldigvis har jeg satt i gang enda en gang. For det er jeg som maser på dette i heimen.

Å gjøre det komplisert og detaljert virker som den beste veien til å gi opp det å skaffe seg pengeoversikt. Nå har vi bestemt at vi ikke skal ha egen husdyrpost. De er en del av husholdningen og trenger de dyrlege, vil det settes samme sted som vi selv har våre legebesøk og tannlege og hva det måtte være.

Jeg hadde en ordveksling her inne en gang om hvor sette studielån, altså de pengene som kommer inn. Noen mente at det var en utgift, men når det er disse pengene man lever av så setter jeg det på inntekt. Studielånet blir ikke en utgift før jeg skal begynne å betale tilbake.

Jeg stopper fort opp av slike ting, men nå må jeg finne en måte å forenkle det på, sånn at det blir superenkelt. Skal tenke ut noe lurt - på grunnlag av bl.a. Pengebingens tips Fin blogg du har, Linejenta!
            Over 50 og begynner å spare til bolig.

Comment

Utbetaling av studielån er likviditetsmessig en inntekt, økonomisk et uttrykk for at man er tilsvarende langt inne i Gjeldsland...

Så budsjetter det i hverdagsøkonomien som inntekt - og pass ***** godt på at du tar hver (gjelds-)krone med i oppstillingen over eiendeler og gjeld!

Comment

Regnskap og budsjett med regneark

For de av oss som liker regneark legger jeg ut det opplegget jeg bruker selv.
                Det er ganske detaljert og skreddersydd mine behov.
                Ser at det har blitt veldig vanlig å bruke bankenes automatiske systemer men jeg foretrekker skreddersøm som kan endres akkurat som jeg vil...
                Moro hvis noen kan bruke det eller har synspunkter.
                Filformat: .ods (pakk ut fra zip-fila).
                Jeg bruker LibreOffice, den beste gratis kontorpakken til PC. NESTEN like bra som Microsoft Office.
                Attached Files

Comment

Vil komme med en anbefaling og advarsel om nettvett, hvor man ikke blindt laster ned filer fra ukjente. Har man et godt virusprogram som analyserer nedlastninger, kan man allikevel ikke være sikker på at et eventuelt virus blir fanget opp. Just saying...

-In matters of style, swim with current; in matters of principle, stand like a rock.

Comment

Jeg leste budsjettmat, og var spent på hva slags oppskrifter du hadde fått.

Jeg har endelig funnet en app som fungerer til både budsjett og regnskap, og som ikke ber om personinformasjon. ZH-budget. Aner ikke hvem som har laget den, men den ser veldig bra ut. Jeg bruker gratisprogrammet, men vurderer å kjøpe fullversjonen for å støtte den som har laget det.
                    Hvorfor bruke penger man ikke har, til å kjøpe ting man ikke trenger, for å imponere folk man ikke liker?

Comment

Originally posted by Disiplin View Post
                      Vil komme med en anbefaling og advarsel om nettvett, hvor man ikke blindt laster ned filer fra ukjente. Har man et godt virusprogram som analyserer nedlastninger, kan man allikevel ikke være sikker på at et eventuelt virus blir fanget opp. Just saying...
                      Sant nok Disiplin, et dilemma det der.

Hvordan dele regnearkfiler (.xls .ods etc) her i forumet da?
                      Selv laster jeg ned temmelig mye fra nettet alt i alt og det går greit så lenge man er litt obs på hvem/hva/hvor. Men enig i at en sånn lenke jeg poster er potensielt suspekt.

Kanskje ikke noe særlig interesse for slikt uanset...
                      Grunnen til at jeg postet regnearket er at jeg brukte MYE tid på å finne en god mal for regnskap/budsjett uten å lykkes. Til slutt lagde jeg mitt eget oppsett, nesten fra bunn av og det tok også MYE tid. Så tanken var at kanskje andre kan bruke dette...

Comment

Synes det er greit at du poster det jeg, så laster vel alle ned på eget ansvar, sånn er det med alt på nettet spør du meg.

Synes arket var fint, ble inspirert til å fikse litt på mitt eget
                        Mål 2017:

Comment

Enig med deg linejnta, sånn fungerer det på internett

Så kjekt at du ble inspirert

Comment

Sjekk ut PearBudget

Comment

Working...
                            X