Announcement

Collapse
No announcement yet.

Den store YNAB tråden.

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Noen som har opplevd problemer med sync mellom mobilappen og pc-programmet?
    Jeg har prøvd å avinnstallere appen og koble den opp mot Dropbox på nytt, men det ser ikke ut til å virke.

Noen forslag til løsning?

Comment

Jeg har aldri hatt problemer. Kan du sjekke YNABs hjemmesider og FAQ kanskje? eller bare sende en mail til support der?

Comment

Det løste seg selvfølgelig når jeg innså at dropboxen ikke oppdaterte seg automatisk fra laptopen

Nå fungerer alt igjen!

Comment

Jeg har valgt å avslutte YNAB da de plutselig la om betalingsformen.
          Plutselig skal de ha månedlig abonement, og denne endringen kommer helt uten forvarsel.

Comment

For de av oss som har allerede kjøpt programvaren, er det jo bare å fortsette å bruke versjon 4 i uoverskuelig fremtid?

Jeg liker ikke ny nYNAB pga prisen, månedlig abonnement, og redusert funksjonalitet faktisk. (uferdig produkt - ingen rapporter siste jeg sjekket).
            Last edited by Zosimos; 20-01-16, 20:03.

Comment

Jeg fortsetter med YNAB4 til 5'ern fungerer uten at man er oppkoblet. Noe det joobbes med å få til. De har jo lovt at den gamle v4 skal oppdateres i minst et år til. Så ingen grunn til panikk.
              Voksen dame uten økonomisk utdannelse.

Comment

Spørsmål rundt hvordan man starter opp YNAB budsjett

Hei,

Er ny her på formuet og fant dette når jeg søkte på YNAB, har lastet ned den nyeste versjonen, sett på youtube instruksjoner og er fortsatt usikker på hvordan dette skal gjøres i praksiss.

Er helt med på tanken at fortid er fortid etc, og man skal budsjettere med de pengene man har nå.

Men la oss si at jeg får lønn den 12 februar.
                Har 2000,- på forbruks konto.
                10 000,- i fond

Hva er tanken her? skal jeg legge inn en 100 lapp på hver av postene som omhandler boliglån, billån, strøm, klær, mat? for å spare opp slik at jeg kan leve i neste måned rent økonomisk?

Mvh

Jacob

Comment

Fondet er det nok best å sette som "Tracking"/"Off budget".
                  De 2000 kronene på lønnskontoen fordeler du sånn du vil - fordel de på de tingene som kommer til å trenge dem før du får lønn - typisk mat, kanskje bensin, noen regninger? Men ikke fordel mer enn de pengene du har.

Når du får lønn, så fordeler du de pengene du får der. Sett av til husleie/lån, alle regninger du vet om som forfaller før neste gang du får lønn. Sett av til mat - og andre variable utgifter du har...

Om du ikke har nok til det du pleier å bruke - så må du prioritere. Det blir kanskje ikke noe av turen ut for å drikke øl etter jobb...

Om du fortsatt har flere penger å sette av - så prøv å sette av litt penger til en buffer. Deretter: sett f.eks av litt nå i februar til årsavgifta i mars, til lisensen i juli, eller andre sånne regninger...

Det tar litt tid å komme inn i det, men det er verdt det! Spør gjerne mer.

Det er en ny web-versjon - som jeg tror du har - og så er det den gamle som de fleste her har. Det er mye terminologi som er ny, skriver derfor navn i programmet som "nytt navn"/"gammelt navn".

Comment

Originally posted by myra View Post
                    Fondet er det nok best å sette som "Tracking"/"Off budget".
                    De 2000 kronene på lønnskontoen fordeler du sånn du vil - fordel de på de tingene som kommer til å trenge dem før du får lønn - typisk mat, kanskje bensin, noen regninger? Men ikke fordel mer enn de pengene du har.

Når du får lønn, så fordeler du de pengene du får der. Sett av til husleie/lån, alle regninger du vet om som forfaller før neste gang du får lønn. Sett av til mat - og andre variable utgifter du har...

Om du ikke har nok til det du pleier å bruke - så må du prioritere. Det blir kanskje ikke noe av turen ut for å drikke øl etter jobb...

Om du fortsatt har flere penger å sette av - så prøv å sette av litt penger til en buffer. Deretter: sett f.eks av litt nå i februar til årsavgifta i mars, til lisensen i juli, eller andre sånne regninger...

Det tar litt tid å komme inn i det, men det er verdt det! Spør gjerne mer.

Det er en ny web-versjon - som jeg tror du har - og så er det den gamle som de fleste her har. Det er mye terminologi som er ny, skriver derfor navn i programmet som "nytt navn"/"gammelt navn".
                    Ok, vil dere anbefale den gamle modellen?
                    Så forskjellen her er bare det at du budsjetterer med de penger du har stående på kontoen pdd, og deretter så legger du inn de resterende pengene etter faste utgifter på neste måned samt en buffer?

Jeg har litt problemer hvordan jeg skal registrere dette korrekt, føles ut som det kommer opp feil beløp, når jeg har lagt inn div i budsjettet så kommer det opp - 22 000,- er det fordi jeg har budsjettert noe uten den dekningen på kontoen? og må jeg evt vente med dette til jeg får lønn?

Mvh

Jacob

Comment

• Hei igjen.

Jeg tror ikke du kan begynne med gammel løsning nå, om du ikke har det allerede. Grunnen til at jeg nevnte den gamle er fordi det er den som er grunnlaget for de fleste forklaringer "der ute". Prinsippene er de samme, teknikken er litt ulik :-)

Du er i minus, fordi du har budsjettert med penger du ikke har. Bare budsjetter med de pengene som står på konto per dags dato. Hvor du skal budsjettere de (på hvilke poster) må du prioritere: hva haster mest, hva er mest nødvendig, hva trenger du fremover og hva vil du bruke pengene på - det er en god rekkefølge.

Comment

• Tips: Det kan se ut som at det fortsatt er mulig å kjøpe YNAB4 på Steam. http://store.steampowered.com/app/227320/

Comment

• Hei

Tar denne tråden litt opp igjen. Har akkurat begynt på en prøveversjon av den "nye" YNAB versjonen. Jeg har rimelig god kontroll på min egen økonomi, men ønsker å teste ut YNAB metoden, for å se om det er mulig å spare enda mer enn jeg gjør i dag.

Må si at jeg er foreløpig positivt overrasket, etter bare 1.uke. Den største forandringen som jeg må venne meg til, er å budsjettere med penger som en har og ikke de en får i fremtiden. Frem til nå, så har jeg alltid budsjettert inn i fremtiden. Har typisk satt opp budsjett for en måned, selv om ikke jeg får lønn før den 20 same måned. Med YNAB metoden, så må jeg faktisk budsjettere med de pengene jeg har innestående på konto og kan dermed ikke budsjettere uendelig mye frem i tid, da jeg ikke har penger tilgjengelig til det før jeg evt får lønn.

Jeg merker hvor mye mer fokusert en blir på nåtid, ved å gjøre det på denne måten. Skal jeg for eksempel ut å handle noe, så er jeg mye mer bevist på å sjekke om jeg har budsjettert for dette (har jeg penger til det nå), eller må jeg vente til lønningen kommer, før jeg kan kjøpe det. Med app på mobilen, så blir det ekstra enkelt å sjekke det også.

Selv om en må budsjettere med de pengene en har, så har jeg også oversikt over fremtidige regninger slik at det blir budsjettert for de, når en får penger på konto.

Det blir spennende i fremtiden, om en klarer å øke spareraten med å budsjettere på denne måten eller om en står på stedet hvil.

Har dere noen erfaringer med YNAB metoden?
                          Ta gjerne en liten tur innom bloggen min

www.minokonomi.com

Comment

• Har brukt den noen år nå - lever på forrige lønning som det heter i YNAB 4. Tilsvarer vel at "age of money" er > 30. Blir fortsatt avogtil forbauset over hvor lett alt fungerer. Inklusive det å spare opp til nye sparemål.

Drar jeg til USA noen gang så spanderer jeg gjerne en øl på Jesse & co!
                            Voksen dame uten økonomisk utdannelse.

Comment

• Originally posted by Luksus View Post
                              Hei

Tar denne tråden litt opp igjen. Har akkurat begynt på en prøveversjon av den "nye" YNAB versjonen. Jeg har rimelig god kontroll på min egen økonomi, men ønsker å teste ut YNAB metoden, for å se om det er mulig å spare enda mer enn jeg gjør i dag.

Må si at jeg er foreløpig positivt overrasket, etter bare 1.uke. Den største forandringen som jeg må venne meg til, er å budsjettere med penger som en har og ikke de en får i fremtiden. Frem til nå, så har jeg alltid budsjettert inn i fremtiden. Har typisk satt opp budsjett for en måned, selv om ikke jeg får lønn før den 20 same måned. Med YNAB metoden, så må jeg faktisk budsjettere med de pengene jeg har innestående på konto og kan dermed ikke budsjettere uendelig mye frem i tid, da jeg ikke har penger tilgjengelig til det før jeg evt får lønn.

Jeg merker hvor mye mer fokusert en blir på nåtid, ved å gjøre det på denne måten. Skal jeg for eksempel ut å handle noe, så er jeg mye mer bevist på å sjekke om jeg har budsjettert for dette (har jeg penger til det nå), eller må jeg vente til lønningen kommer, før jeg kan kjøpe det. Med app på mobilen, så blir det ekstra enkelt å sjekke det også.

Selv om en må budsjettere med de pengene en har, så har jeg også oversikt over fremtidige regninger slik at det blir budsjettert for de, når en får penger på konto.

Det blir spennende i fremtiden, om en klarer å øke spareraten med å budsjettere på denne måten eller om en står på stedet hvil.

Har dere noen erfaringer med YNAB metoden?
                              En liten kommentar til dette med å vente til den 20 før du kan budsjettere inneværende måned for penger du får:
                              Det idelle (og dette snakker de vel om på noen av de informasjonsvideoene), er å ligge en måned i forskudd. Altså at lønna du får 20 september brukes for å budsjettere i oktober, og lønna du får i oktober brukes for å budsjettere i november. På den måten vil du automatisk ha en buffer fordi lønna kommer i forkant av forbruk

Beklager om det var litt utydelig forklart, spør om det er noe jeg bør forklare bedre. Eller enda bedre: sjekk ut videoene de har laget!
                              Mål 2018:
                              * Spare 90.000 på sparekonto innen 1. juli 2018. (46.000)
                              * Spare 6.000 i fond. (1.000)
                              Få jobb i 100% stilling.

Comment

Working...
                              X