Announcement

Collapse
No announcement yet.

Gaver

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Gaver

Jeg har holdt på litt i det siste og sett på hvordan vi kan føre budsjett. Har ikke kommet opp med noe "endelig" ennå, men oppdaget til min store overraskelse hvor mye vi bruker på gaver i året.

Selvfølgelig har jeg visst sånn nogenlunde hva vi gir til jul og bursdager, men når jeg summerte opp de summene vi normalt har brukt på gaver generelt de siste årene, endte jeg med over 30 000 kr per år.
    Her er det mest gaver til barn (2 stk) og hverandre (kona og jeg) som trekker opp. I tillegg til jule- og bursdagsgaver har jeg også regnet med konfirmasjoner, velkomstgaver o.l.

Jeg ser også at vi burde klare å kutte ned med 5-6 tusen i løpet av dette året, men det er mulig at virkeligheten blir litt rausere enn jeg er når jeg estimerer. Da er nemlig kona med å bestemme.

Det blir spennende og lærerikt å få kontroll på forbruket.

Over 30 000?! :O Og hva i all verden er en "velkomstgave"?

Comment

Det burde vel enkelt la seg kutte 25000 av det budsjettet.
      Gjeld er roten til økonomisk ruin.

Comment

Jeg har og sett at det er store innsparingsmuligheter på gaveposten i budsjettet vårt
        Har i år bestemt meg for å kutte ut å kjøpe julegaver til f.eks venninners barn og venninnene mine. Der sparer vi lett 2000,-. Når det gjelder bursdagsgaver til unger av venner kuttes dette også. Pluss mannen og jeg er enige om å bruke minst mulig til oss og heller forsøke å øke verdien på bolig ved å bruke penger på oppussing i kjeller
        Det er så individuelt hva man føler man "må" og "bør" gi i gaver. Tror det lønner seg med en felles definisjon og avtale mellom partene i heimen på dette. Noen av disse "bør"-postene kan i grunn kuttes ut spør du meg. De fleste har det de trenger er min opplevelse.

Nedbetaling kredittlån: 161.000
        Spare Buffer: 12.000
        Nedbetale HM/Laredoute: 7.500
        Langsiktig buffer: 150.000
        To måneders faste utgifter på regningskonto

Comment

Originally posted by Mises View Post
          Det burde vel enkelt la seg kutte 25000 av det budsjettet.
          Tror det vil bli veldig vanskelig å begrense seg til 5000 kr. for alle vi normalt gir gaver på et år. For min del skulle jeg sett at vi sluttet helt med gaver, men kona er ikke helt enig i det. Så i første omgang prøver jeg å kutte ut gaver til våre søsken. Foreløpig blir det alltid veldig dårlig stemning når jeg foreslår slikt

Originally posted by othil71
          Det er så individuelt hva man føler man "må" og "bør" gi i gaver. Tror det lønner seg med en felles definisjon og avtale mellom partene i heimen på dette. Noen av disse "bør"-postene kan i grunn kuttes ut spør du meg. De fleste har det de trenger er min opplevelse.
          Er så enig. I dag kjøper de fleste det de trenger eller har lyst på selv. De aller fleste gaver jeg får, er unødvendige og noe jeg absolutt ikke trenger. Prøver så høflig som mulig å vise hvor glad jeg er og hvor flinke giverne har vært som har funnet en så flott gave.
          Har inntrykk av dette med gaver er en damegreie, men er ikke sikker...

Comment

Mange mener at å gi gaver er ett av flere kjærlighetsspråk (se f.eks Fem måter å elske på - NRK - Livsstil). Da handler det om å fortelle noen at man er glad i de, eller oppleve seg elsket. Gavebytte er også et slags 'lim' i vennskap og familie. Gaver er ikke det mest optimale økonomisk, men har en viktig funksjon ellers.

For noen er gaver viktige, for andre gjelder det å stille opp, eller bruke tid sammen.

Jeg ville heller sett på hva man gir i gaver. Hvor mye gavene koster (kanskje litt rimeligere kan være like bra?), og hva de er (er det ting som mottakeren likevel ønsker seg, så er det jo nyttig). Jeg liker å gi gaver som kan brukes opp, spises opp eller som er opplevelser.

Og så er det jo lov å si hva man ønsker seg selv. Selvfølgelig kan man ofte gå å kjøpe det her og nå med egne penger, med det er jo litt stas å få det som gave etter å ha ventet en stund også.

Comment

Det er en skam om man ikke klarer å handle seg gjennom årets gaver for 5000.

Det jeg har merket meg med folk som har mange tusen i måneden i gavekostnader, er at de ofte kjøper en gave til 400 kroner, når 40 kroner hadde vært nok.

1. Gå på bohandelen nå som det er Mammutsalg. Kjøp 10 av verdensatlaset for barn til 49,- Det har produksjonsverdier som om det skulle kostet 499,- Da har du gaver til alle barn det kommende året.
              2. Du og mannen din trenger ikke å gi hverandre gaver. Har man dustegjeld kan man handle noe til 19,90,- til hverandre i stedet. Grytekluter, rørevisper, små krukker til å ha på badet eller noe annet nips er en grei gave dersom man feirer julaften med andre og ikke vil vekke noen oppsikt blant barn og besteforeldre fordi man er "helt" gaveløs.
              3. Venninnene dine er voksne mennesker, si bare at i år blir det ingen gaver. Damer er helt håpløse på det der. Gir man en gave til ungen demmes, gir de deg gave tilbake fra barnet på 6 mnd, osv. Det er nesten som om forbruk er en RUS for lønnsmotakende kvinner.
              4. Kjøp 20 par baby-barne-sokker til 14,90 på Cubus. Disse kan du gi til alle barn som er bittesmå.
              5. Om du ABSOLUTT må handle gaver til voksne. Kjøp 20 flasker vin til 80-90 kroner og del ut gjennom året i bursdager og julaftener. (evt raggsokker om du bor i bibelbeltet).

Totalt for disse forslagene lander du på 2400,-

Det etterlater 2600,- til de to barna deres. 2 julaftener, og 2 bursdager = 4 presanger fra dere til dem. Da kan du handle en gave til 500 kroner hver gang, og fortsatt lande på 4600,- Faktisk er en 500-lapp enda såpass slagkraftig at den kan fungere som bursdagsgave og julegave i kontantform også.

Så her er det ingen unnskyldning å mase om at man "må" ha 30 000 i gavebudsjett.

Comment

Realverdien som finansminister. Kvinnfolk og de satans gavene de både forlanger å få gi til venninners og søstres barn, og forventer til egne barn - er så latterlig.

Comment

Originally posted by Realverdien View Post
                  2. Du og mannen din trenger ikke å gi hverandre gaver. Har man dustegjeld kan man handle noe til 19,90,- til hverandre i stedet. Grytekluter, rørevisper, små krukker til å ha på badet eller noe annet nips er en grei gave dersom man feirer julaften med andre og ikke vil vekke noen oppsikt blant barn og besteforeldre fordi man er "helt" gaveløs.
                  3. Venninnene dine er voksne mennesker, si bare at i år blir det ingen gaver. Damer er helt håpløse på det der. Gir man en gave til ungen demmes, gir de deg gave tilbake fra barnet på 6 mnd, osv. Det er nesten som om forbruk er en RUS for lønnsmotakende kvinner.
                  4. Kjøp 20 par baby-barne-sokker til 14,90 på Cubus. Disse kan du gi til alle barn som er bittesmå.
                  Vet ikke om disse rådene er ment til meg eller til noen andre. Hvis det var til meg, har du ikke lest eller forstått hva jeg har skrevet.

Jeg er ikke interessert i å kjøpe kjipe gaver til alle og enhver.
                  Aller helst vil jeg slutte med å gi og få gaver, og heller bruke pengene til noe fornuftig. Men hvis jeg likevel ender opp med å gi gave, blir det noe jeg kan stå for.
                  Som regel gir vi nyttige ting til ungene, som de trenger og som vi uansett hadde kjøpt til dem. Det er verre med søsken, foreldre, svigerforeldre, osv. hvor vi er enige om en viss sum i gaver - f.eks. 300 kr. for noen og 500 kr for andre.

Å gi billig dritt i gaver er bare simpelt og absolutt ikke noe alternativ.

Tjenester, opplevelser og selvlagede ting kan helt sikkert være flotte gaver, men det er dessverre ikke noe som passer for meg å gi.

Comment

Poenget med å poste på et forum utenfor memoarforumet er at noe skal diskuteres. Du åpner en tråd om gaver og det drøftes i tråden hva, hvem og for hvor mye det er naturlig å gi.

At man skal ha gavebudsjett på 25 000 når man egentlig ikke ønsker å gi noen gaver i det hele tatt er bare unødvendig.

Comment

For noen år siden kuttet vi ut å gi julegaver til våre søsken som har barn. Gir barna i steden. Søskenene våre som ikke har barn ennå, gir vi julegaver til, dette er forsåvidt unge og single som stort sett har praktiske gaveønsker som de virkelig trenger. Tilsvarende ber vi disse som ikke har barn, om å bare gi gaver til barna våre og ikke til meg og mannen.

Det var verre synes jeg, da vi tidligere ga til de søskenene som vi har kuttet ut. Finne på en eller annen dyr ting og få en annen dyr ting i retur. Både dem og vi er voksne mennesker som stort sett har alt vi trenger og kjøper det ellers i året.

Hos oss får barna julegaver for rundt 500-1000 kr per barn, spørs hva de trenger og hva vi finner på. De får virkelig mer enn nok gaver på julaften, så om vi hadde handlet for 2000 kr til hver av dem, hadde de ikke tenkt noe mer over det uansett. Derfor bremser vi. Mannen min og jeg er enige om å ikke overdrive gavene til hverandre, noen år er det noe til bare 200 kr og andre år kan det være nytt kamera f.eks, hvis vi trenger nytt.

Det går fint an å kutte ut noen på gavelista. Og redusere prisen på mange gaver. Sikker på at dere kan bli enige om noe, du og kona. Du skriver at dere to gir dyre gaver til hverandre også, ta en prat om dette er så viktig....

Comment

Originally posted by Realverdien View Post
                        Poenget med å poste på et forum utenfor memoarforumet er at noe skal diskuteres. Du åpner en tråd om gaver og det drøftes i tråden hva, hvem og for hvor mye det er naturlig å gi.
                        Det ville jo være helt naturlig.
                        Men å gi råd til meg som om jeg var en gjeldstynget kvinne som skulle kjøpe billige liksomgaver til sine venninner blir jo helt "far out".
                        Jeg er mann, har aldri hatt såkalt dustegjeld og kunne aldri tenke meg å kjøpe gaver til andre som er verdt en brøkdel av det jeg kan forvente å motta av dem.
                        Du må gjerne dele din tanker rundt dette med gaver med oss, men jeg er ikke interessert i at du konstruerer meg inn i en tenkt situasjon som du kan harselere med.

Grunnen til at jeg startet tråden var at jeg ikke tidligere hadde reflektert noe særlig over hvor store summer som går til gaver i løpet av et år, og at jeg mener vi bør kunne redusere dette. Jeg forventet at noen skulle dele sine synspunkter og forslag rundt dette emnet, og jeg har allerede fått flere gode og interessante innspill.

Comment

Originally posted by Malla View Post
                          For noen år siden kuttet vi ut å gi julegaver til våre søsken som har barn. Gir barna i steden.
                          Dette synes jeg er en veldig god idé, og jeg har tidligere foreslått dette for min kone. Men hun er (mildt sagt) litt uenig

Comment

Originally posted by Perfect Loser View Post
                            Men å gi råd til meg som om jeg var en gjeldstynget kvinne som skulle kjøpe billige liksomgaver til sine venninner blir jo helt "far out".
                            Jeg er mann, har aldri hatt såkalt dustegjeld og kunne aldri tenke meg å kjøpe gaver til andre som er verdt en brøkdel av det jeg kan forvente å motta av dem.
                            Du må gjerne dele din tanker rundt dette med gaver med oss, men jeg er ikke interessert i at du konstruerer meg inn i en tenkt situasjon som du kan harselere med.
                            Tror ikke Realverdien hadde akkurat deg og din situasjon i tankene når han skrev innlegget, og tror ingen andre tenkte det når de leste posten heller. Heller et humoristisk sleivspark til alle oss "big spendere" der ute. Sånn tolket jeg det i hvertfall.
                            "You can't cure obesity with bigger pants"

Comment

Originally posted by Impulstulla View Post
                              Tror ikke Realverdien hadde akkurat deg og din situasjon i tankene når han skrev innlegget, og tror ingen andre tenkte det når de leste posten heller. Heller et humoristisk sleivspark til alle oss "big spendere" der ute. Sånn tolket jeg det i hvertfall.
                              Helt riktig. Mitt eksempel på gavebudsjett på 5000 var egentlig et svar til Mises sin post, og generelt et hjertesukk rundt gavepresset i Norge.

Dersom man ønsker å drøfte sin egen situasjon helt spesifikt bør man enten poste i memoarer-subforumet, eller legge frem en tydeligere problemstilling enn TS gjør her.

Comment

Working...
                              X