Announcement

Collapse
No announcement yet.

Regnskap/budsjett for detaljert statistikk på pengebruk

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Regnskap/budsjett for detaljert statistikk på pengebruk

Hei!

Jeg håper noen her har samme ønsker som meg om registrering / regnskap på pengebruken sin. Selv om dette kanskje ikke går direkte under budsjett, var dette den plassen på nettet jeg har størst tro på at det er noen som kan komme med noen bra innspill rundt min problemstilling.
    Hvis jeg ikke finner noen bra løsning som kan gå ganske automatisk, så blir det nok ikke noe ut av det uansett, så dette er mer en diskusjon om hvordan dette eventuelt kan løses.

Det jeg ønsker å vite om min økonomi fra et regnskapssystem:
    - Hvor mye "net worth" har jeg og hvordan beveger det seg fra måned til måned? Hvor mye har jeg i gjeld, investert, spart osv.
    - Hvor mye brukte jeg på XX kategori i snitt det siste året mot andre år? Hvor mye tjente jeg, hvor mye betalte jeg i skatt, hvor mye betalte jeg ned på lånet? osv
    - Hva var kontobalansen min på det tidspunktet og stemmer det med min bankutskrift. (Mest for avstemming at det er riktig).

Noen ting som kompliserer registreringen:
    Eier leilighet, hvordan registrer man den i forhold til forventet prisstigning.
    Samboer. Vi har felleskonto for utgifter på bo, mat og bil der vi setter av en sum av lønna hver måned basert på hvor mye vi tjener. (Enkelt eksempel, en tjener 10 000, en tjener 20 000. 30 000 tilsammen. Vi skal sette av 10 000 til felles. Da blir det henholdsvis 3333 og 6667 som betales hva hver).

Noen krav til løsningen:
    Må være mulig å flytte til et annet program etter som tiden går.
    Det burde være enkelt å få ut statistikk, rapport.
    Det burde være enkelt å se sum på diverse kontoer akkurat nå.
    Det burde ikke ta mye manuelt arbeid utenom å eksportere .csv filer fra nettbank og lignende. (Hadde bare bankene i Norge tilbudt et grensesnitt som man kunne nå via et program, hadde det vært så mye enklere. Som gjør at f.eks Mint.com hadde fungert)

Mine tanker om hvordan løse disse kravene:
    For å kunne flytte til et annet program, burde det være mulig å importere og eksportere data til/fra programmet. Men er det bare mulig med import, så må man ikke måtte gjøre noen justeringer i programmet, men all info finnes i filene, slik at de kan gjenskapes direkte i et annet program ved behov.
    For å løse krav om å se balanser/net worth osv til spesifikke tider, er det lurte å bruke såkalt "dobbelt bokføring" prinsippet. Der alle utgifter OG inntekter føres på spesifikke konti. (Debet/kredit).
    GnuCash er program som er open source(gratis), og støtter mye av dette. Etter litt testing så er noen problemer med det. Det er f.eks ikke mulig med eksport tilbake til .qif selv om man importerer ved dette filformatet. Det er mye prøving og feiling for å få .qif til å bli riktig, slik at det ikke trengs å gjøres justeringer i GnuCash.

Mine tanker om gangen i registreringen: (Kommer tilbake med mer info om hvordan jeg har prøvd å løse det til nå)
    .csv export fra banker, kredittkortselskap og en god del manuelle korrigeringer for å få ting riktig inn i .csv (I forhold til neste punkt).
    Konvertere .csv til .qif.
    Importere .qif til GnuCash

Mulig man må programmere et verktøy som gjør om diverse .csv'er om til .qif, f.eks noen som har gjort det her: github.com, søk på "nordea-csv2qif"
    Men for å få det riktig, så trengs en del mer logikk.
    Jeg har brukt denne til nå: csvconverter.biz

Venter spent på om noen har tenkt på noe av det samme, (eller til og med har en løsning for seg selv på noe lignende) og om noen har innspill til dette

Hei,

Jeg begynte på noe lignende hvor jeg bygget opp et excelark hvor input var eksport fra kontoutskrift i banken og lekte meg med mange ulike funksjoner, men fant til slutt ut at det likevel ble litt tungvindt, greide ikke å gjøre det automatisk nok til at det var verdt å fortsette med. Nå fører jeg bare en enkel oversikt fra måned til måned på de viktige nøkkeltallene og er egentlig fornøyd med det

Men er fortsatt interssert i å høre andre tanker rundt slike løsninger så jeg følger med tråden videre
    [Aksjebloggen] [Målbevisst.no]

Comment

Problemet med automatikken er at man da er bundet til kortbruk, og at enkeltbutikker blir kategorier direkte...

Regnskap er muligens hverken "sexy" eller "morsomt", men vil man ha fornuftige tall ut, må man ta bryderiet med å sette korrekte tall fornuftig inn i systemet.

Hvilke "manuelle korrigeringer" snakker man forøvrig om ? Sånn man har formulert seg, kan det til og med være noe i nærheten av ...rett og slett bilagsregistrering...

Hva prisstigning på eide kapitalgoder angår, vil dette i et normalt regnskap legges inn som et bilag der man skriver opp verdien. Hva aktuell motkonto måtte være, er jeg faktisk usikker på her... (Personlig ville jeg rett og slett ha hatt en mulighet for å kjøre alternative oppsett på balansen, og der da kunnet legge inn husverdier (el.l) direkte.)

Comment

Originally posted by Hiin Allvise View Post
        Problemet med automatikken er at man da er bundet til kortbruk, og at enkeltbutikker blir kategorier direkte...
        Dette problemet møtte aldri jeg. Bruker ytterst ytterst sjelden kontanter, er antaglig flere år siden sist nå. Katergoriseringen av utgiftene blir gjort i nettbanken (som er blitt veldig flink til å kjenne igjen de ulike utgiftene og hvilke kategori de burde være i).

Det jeg fikk ut av dette var en veldig god og grafisk framstilling av forbruket over tid på mange ulike måter som gav et veldig godt bilde av bevegelsene i økonomien min.
        [Aksjebloggen] [Målbevisst.no]

Comment

Jeg er også en Nerd på mange måter - så jeg begynte for flere år siden med noe lignende. Men til slutt ble det for mye styr å holde det oppdatert.

Etter et par år uten budsjett/regnskap snublet jeg over dette som jeg nå bruker - og det blir faktisk brukt - ikke minst pga appen:

http://www.pengevett.com/budsjett/39...ab-traden.html
          Voksen dame uten økonomisk utdannelse.

Comment

Dette er noe jeg virkelig, virkelig kunne tenkt meg selv!

Har forsøkt å bruke både GnuCash og Quicken Home & Business 2016, uten å finne noen av de enkle nok, mye pga manglende støtte til å hente inn transaksjonshistorikk fra kontoutskrifter uten noen form for fikling og konvertering og mas.

Per i dag holder jeg oversikt over forbruk, budsjett og regnskap i et regneark fra personligbudsjett.no. Da legger jeg inn siste måneds transaksjoner en gang i måneden fra siste kontoutskrift, eksportert fra nettbanken. Kategoriserer så alle transaksjonene og får oversikt over hvor pengene går, samt hvordan jeg ligger ann i forhold til budsjett.
            Har også benyttet nettbankens regnskaps-system noen ganer, som også gir en god oversikt over forbruket. Men for meg fikk jeg et større "eierskap" til regnskapet når jeg kategoriserte transaksjonene selv, og ble mer bevist over forbruket enn når jeg bare fikk servert tallene i nettbanken.

I tillegg oppdaterer jeg en oversikt over formuen/kapitalen en gang i måneden, hvor jeg legger inn hvor mye som står på bok, hva jeg har i fond, hva gjelden min er og lignende. Da har jeg i allefall historikken og kan se hvordan net worth har utviklet seg.

Comment

Godt å høre at det ikke bare er meg som ønsker noe slikt Mr-Me

Amalie: Takk for tips, har sett på YNAB for mange år siden, og det var ikke noe som passet for meg. Jeg har såpass god kontroll på økonomien nå, og har alltid vært sparsommelig, så det å sette av penger til de viktigste tingene og leve på "forrige lønning" gjør jeg uansett ved hjelp av faste trekk til mat, bil, hus og sparekontoer kontoer. Jeg vet alltid at det jeg har på lønnskonto er det jeg har til overs.

Comment

Originally posted by Hiin Allvise View Post

Regnskap er muligens hverken "sexy" eller "morsomt", men vil man ha fornuftige tall ut, må man ta bryderiet med å sette korrekte tall fornuftig inn i systemet.

Hvilke "manuelle korrigeringer" snakker man forøvrig om ? Sånn man har formulert seg, kan det til og med være noe i nærheten av ...rett og slett bilagsregistrering...

Hva prisstigning på eide kapitalgoder angår, vil dette i et normalt regnskap legges inn som et bilag der man skriver opp verdien. Hva aktuell motkonto måtte være, er jeg faktisk usikker på her... (Personlig ville jeg rett og slett ha hatt en mulighet for å kjøre alternative oppsett på balansen, og der da kunnet legge inn husverdier (el.l) direkte.)
                Riktig som du sier angående det å få korrekte tall inn, godt å bli minnet på det. Manuelle korrigeringer blir som bilagsregistrering ja, f.eks en innbetaling på lånet, det vil jeg dele opp i renter, nedbetaling og gebyr. Dette må gjøres manuelt.

Angående kontanter er ikke det noe problem. Bruker det så og si aldri.

Skal teste ut litt mer angående prisstigning, takk for input

Comment

Her er noen nye tanker om hvordan en slik løsning kan lages. (Men håper fortsatt noen som ser denne tråden har et bra system allerede og kan komme med input )
                  Jeg synes GnuCash blir for relatert til føringer for et firma. Rapporter og lignende er ikke tilpasset personlig økonomi til særlig grad. GnuCash android applikasjonen er ganske fin. Og man kan åpne GnuCash filen fra PC'en direkte via f.eks Dropbox. Man kan også eksportere fra GnuCash fil til .qif fra android applikasjonen, noe som ikke går i desktop versjonen.

Jeg fant "KMMyMoney", og testet ut den litt. Den ser lovende ut, mer tilpasset personlig økonomi. Ser ut som den bruker dobbel bokføring. Mulig med eksport til .qif.

Tanker rundt problemstillingen at det er mye manuell jobb, så ser jeg på muligheten for å lage et "script" som samler alle transaksjoner fra diverse filformat/banker, og lager alt til samme format. På den måten er det lettere å ta vare på alle transaksjoner for videre bruk. I dette scriptet kan man også legge på en del logikk for kategorier, kontonavn osv.
                  Dette scriptet vil hente inn alle transaksjoner fra diverse excel/csv ark i en mappe, så det eneste man må gjøre når man vil få inn oppdaterte data, er å ta en ny export fra banken, og det eneste man må sørge for er å få duplikater av transaksjoner.

Jeg ser for meg at scriptet kan lages i QlikView script, da jeg kan dette ganske godt, og er enkelt og visuelt å se på datane med en gang man laster de inn. Den kan eksportere alt til en samlet .csv fil med riktige kolonner osv. Dette programmet er også gratis til personlig bruk.

Comment

Shit in - shit out.

Jeg har aldri brukt slik ferdig programvare og det er det èn grunn til, nemlig at en transaksjon kan inneholde flere kostnadstyper. Drar jeg kortet på Rema så ønsker jeg å vite hvor mye som går til alkohol, personlig hygiene, renhold/husholdning, godteri og mat. Låneforfallene må splittes opp i renter (kostnad) og avdrag (justering av balanseposter).

Derfor bruker jeg excel. Jeg sjekker nettbanken daglig og fører regnskap. Det er blitt en rutine nå som tar 5 minutter hver dag, og som gir full oversikt over forbruket mitt. Jeg trives med tall, men det er jo lettvint å lage grafer der også. En annen fordel med å gjøre det på denne måten er at jo mindre penger jeg bruker, dess mindre arbeid med regnskapet.

Ad verdiendringer: Noen må lære seg regnskapsteori.

Et regnskap består av resultat (inntekter-kostnader) og balanse (eiendeler-gjeld/EK). Verdiendringer føres i resultatregnskapet med motpost i balansen. Kjøp av en eiendel (f.eks bil) føres utelukkende i balansen ved at man bruker eiendelen kontanter/innskudd (kredit), alternativt benytter lån (gjeld - kredit) og får eiendelen bil (debet). Avskrivninger på bilen, altså verditapet uttrykt som en kostnad, føres deretter i resultatregnskapet som en kostnad (debet) med motpost på eiendelssiden i balansen, bil (kredit).
                    Eventuell verdiøkning føres da som en inntekt (kredit) i resultatregnskapet, med motpost på eiendelssiden i balansen (debet).

Et regnskap bygger på transaksjoner, derfor mener jeg det blir feil å registrere forventet verdistigning på egen bolig fordi transaksjonen har ikke skjedd enda. Uansett, skal man absolutt ha med dette, så må man rett og slett finne ut hvilket beløp denne øker med og registrere dette med ovennenvte prinsipp. Rett og slett som en inntekt på lik linje med lønn. Lønnsinntekt vil med ovennevnte prinsipp registreres i resultatregnskapet som en inntekt (kredit) med motpost på eiendelssiden i balansen, bankinnskudd (debet).
                    I virkeligheten registreres gevinster ved salg av en eiendel (f.eks. bolig) som:
                    balansen: debet bankinnskudd (eiendeler) med salgssummen
                    balansen: kredit bolig (eiendel) med summen den opprinnelig kostet
                    resultat: kredit inntektspost med differansen (realisert gevinst)

En bolig er forøvrig ikke en investering.

Comment

Originally posted by fyllefanten View Post
                      Et regnskap bygger på transaksjoner, derfor mener jeg det blir feil å registrere forventet verdistigning på egen bolig fordi transaksjonen har ikke skjedd enda.
                      Det kommer helt an på. Balanseorienterte regnskap tar utgangspunkt i definisjoner av eiendeler og gjeld. Innenfor IFRS er det sågar ofte påbudt å vurdere eiendeler til virkelig verdi. Så helt feil blir det ikke. (Uten at vi trenger å gå inn i noen stor diskusjon om konseptuelle rammeverk og regnskapsprinsipper)

Comment

Jess, la oss ikke gå inn i tekniske regnskapsprinsipper. Her er det funksjonaliteten og oversikten for personlig bruk som har fokus.

Jeg satt ned en time+ i går, og laget dette scriptet i QlikView scripting.
                        Hvis noen er interessert i å sjekke det ut, så må dette kjøres i QlikView, men ta kontakt, så kanskje jeg har tid til å forklare litt mer. (Gratis bare til personlig bruk, det går derfor ikke ann å dele hele fila).
                        Dette scriptet er bare tilpasset eksport fra Nordea, som har mye ekstra tekst som ikke er relatert til transaksjonene.
                        Eksempel i dette bilde, her kommer alle kontoer ut etter hverandre. Da trenger man ikke ta ut en og en konto. Jeg må lage lignende funksjonalitet for andre banker jeg bruker, som kredittkort banker jeg har. Dette er i hvert fall en god start, da mesteparten av mitt er i Nordea.

Og dette blir resultatet, bare transaksjonslinjer, med kategori, kontonavn. Og lett mulighet til å legge til all annen informasjon man vil linke til en kategori eller konto, betalingstype osv.

Med dette scripet trenger man altså ikke å gjøre noe mer enn å laste ned nye transaksjoner når man vil det, og legge det i en mappe sammen med de andre excel eksportene, og så kjøre scriptet.

Det som må gjøres nå, er å lage et kategori system. Det er kanskje noe som kan lages via forumet her, så alle typer kontoer/utgifter/inntekter er med. Det kan da lages som en egen tabell som linkes til "Kategori" nummeret.
                        Det må også lages en liste over søkeord og kategorinummer det skal linkes til. Jeg har per nå f.eks søk på kiwi, rimi, eurest, ruter som fungerer bra.

Når jeg har skrevet dette, så begynner jeg å tenke på hvor mye lettere det hadde vært hvis banker i norge hadde tilbudt et enkelt grensesnitt å ta ut transaksjoner ut ifra, i et bra format....Kanskje det kommer i fremtiden...man kan håpe.

Koden jeg lagde:
                        Code:
                        //Laster inn hele excel
                        Tmp:
                        LOAD @1 as Dato, 
                             @2 as BetType, 
                             @3 as Tekst, 
                             @4 as Ut, 
                             @5 as Inn,
                             RowNo() as RowNo
                        FROM
                        [C:\Dropbox\Mine Dokumenter\Økonomi\Banktransaksjoner\Råfiler\Alle kontoer Nordea 19.01.2014 til 19.01.2016.xls]
                        (biff, no labels, table is Bevegelser$);

//Søkeord og kategori det skal mappes til
                        Kategori:
                        LOAD * Inline [
                        Søkestring, Kategori
                        rimi, 2
                        kiwi, 2
                        ruter, 3
                        eurest, 5
                        ya.no, 6
                        ];

Transaksjoner:
                        LOAD * Inline [
                        Tekst
                        ];

Let vRowsTmp = NoOfRows('Tmp');
                        let vRowsKategori = NoOfRows('Kategori');

trace Antall rader i excel: $(vRowsTmp);

//Looper igjennom alle rader i excel
                        for n = 0 to $(vRowsTmp)-1

//Lagrer feltene for raden i variabeler
                        	let vTekst = Peek('Tekst', n, 'Tmp');
                        	let vBetType = Peek('BetType', n, 'Tmp');
                        	let vDato = Peek('Dato', n, 'Tmp');
                        	let vUt = Peek('Ut', n, 'Tmp');
                        	let vInn = Peek('Inn', n, 'Tmp');

let vFound = 0;

//Søker igjennom raden for å finne match i søkestring tabellen
                        	for k = 0 to $(vRowsKategori)-1
                        		let vSøk = Peek('Søkestring',k,'Kategori');
                        		IF WildMatch('$(vTekst)','*'&'$(vSøk)'&'*') > 0 THEN 
                        		//Funnet match i søket
                        		let vKategori = Peek('Kategori',k,'Kategori');
                        		//Avslutter søket for denne raden
                        		let k = $(vRowsKategori);
                        		ELSE 
                        		let vKategori = 0;
                        		END IF
                        	next

LET vKeep =;
                        	LET vLast =;

//Finner rader som har kontonummer i tekst, disse skal brukes for alle rader under
                        	IF match(left(vTekst,13),'Konto nummer:',0) > 0 THEN
                        	LET vKeep = replace(right(vTekst,13),'.','');
                        	ELSE
                        	LET vKeep = $(vKonto);
                        	END IF

vKonto = $(vKeep);

//Legger til denne raden i endelig tabell, bare rader med transaksjoner legges inn.
                        	Concatenate(Transaksjoner)
                        	LOAD 
                        		'$(vTekst)' as Tekst
                        		,'$(vKonto)' as Kontonummer
                        		,'$(vBetType)' as BetType
                        		,MakeDate(num(mid('$(vDato)',7,4)),num(mid('$(vDato)',4,2)),num(mid('$(vDato)',1,2))) as Dato
                        		,'$(vUt)' as Ut
                        		,'$(vInn)' as Inn
                        		,'$(vKategori)' as Kategori
                        	resident Tmp 
                        	where RowNo = $(n)
                        	and len('$(vBetType)'&'$(vUt)'&'$(vInn)') > 0
                        	and MakeDate(num(mid('$(vDato)',7,4)),num(mid('$(vDato)',4,2)),num(mid('$(vDato)',1,2))) > MakeDate(2000,01,01)
                        	;

next

drop table Tmp,Kategori;

//Joiner inn kontobeskrivelser
                        left join(Transaksjoner)
                        LOAD * Inline [
                        Kontonummer, KontoBeskrivelse, KontoType
                        6320XXXXXX, Lønnskonto, !Bank
                        6320XXXXXX, Matkonto, !Bank
                        6320XXXXXX, BSU, !Bank
                        6320XXXXXX, BufferNordea, !Bank
                        6320XXXXXX, LeilighetSolgt, !Bank
                        6320XXXXXX, Huskonto, !Bank
                        6320XXXXXX, BSUSparing, !Bank
                        6320XXXXXX, Bilkonto, !Bank
                        ];

Comment

Jeg skal ikke tvinge frem noen diskusjon om det tekniske rundt regnskap, men vil poengtere at det kan være lurt å gjøre seg opp noen tanker rundt dette hvis en vil ha detaljert informasjon om egen økonomi.

Shit in - shit out. Jeg mener ikke at det du har laget er "shit", jeg blir rett imponert over folk som får til sånt, men kilden du henter fra er litt "shit". Nemlig banktransaksjonene i seg selv.

Hvor detaljert er informasjonen hvis du vet at du brukte 5300 kr på kiwi og 11500 kr på rema i 2016? Ligger ikke verdien i å vite hvor mye som gikk med til eksempelvis mat, renhold, alkohol, godteri og hygieneartikler?

Banktransaksjonene viser heller ikke hvor mye du betalte i skatt eller fagforeningskontingent før lønna ble utbetalt kontoen din. Dessuten er den skatten kun en forskuddsskatt, et estimat, på hva den egentlige skattekostnaden din blir.

Ut fra skjermbildene du har lagt ut begynner jeg å få et inntrykk av at det du ønsker er en oversikt over den totale pengebruken din over tid, med nokså brede kategorier og ikke så detaljert som jeg skisserer over? Jeg tror det er detaljgraden i kategoriene som er flaskehalsen her. Mer detaljerte kategorier gir et mer detaljert regnskap = bedre statistikk (som du ønsker), men dette er derimot vanskelig å få til uten manuelt arbeid.

Comment

Jepp, enig med mye fyllefanten.
                            Jeg har ikke personlig behov for å splitte opp kategorier på matbutikker, det er rett og slett alt for mye manuelt arbeid.
                            Jeg har laget et oppsett som passet for det meste av mine utgifter i GnuCash tidligere. Det er på dette detaljnivået jeg går etter. Her er altså matbutikker som en post

Lønn er en ting jeg har lyst å splitte opp, mest pga skatt(muligheten for å sjekke hvordan man ligger ann, og kanskje foreløpig skatteutregning) men også fordi jeg får tilbakebetalt utgifter jeg står får via en sum i lønnslippen. Jeg begynte derfor på en excel med spesifikasjoner fra lønnslippen, som kan lages som spesifikasjoner på lønnstransaksjonen.

Det blir mye manuelt arbeid, jeg skal ikke nekte for det. Men med å legge inn mye av logikken i kode, skal det være minimalt med merarbeid med videre bruk. Jeg tenker for eksempel å ha en tabell/excel fil der jeg spesifiserer transaksjoner (ved dato, tekst, og eller beløp), og lager egne regler for det.
                            Poenger med måten jeg ser for meg å gjøre alt dette på, er at man alltid kan kjøre opp alle data fra rådatafiler på nytt. På denne måten kan man legge inn nye kategorier, nye tabeller med logikk, som legges på alle transaksjoner samtidig, uten å måtte gå igjennom alt. Man kan også fort tilpasse dataene til et nytt program eller system ved en liten endring i koden/scriptet.
                            Last edited by Nerd; 14-09-16, 19:30.

Comment

Originally posted by Nerd View Post
                              Når jeg har skrevet dette, så begynner jeg å tenke på hvor mye lettere det hadde vært hvis banker i norge hadde tilbudt et enkelt grensesnitt å ta ut transaksjoner ut ifra, i et bra format....Kanskje det kommer i fremtiden...man kan håpe.
                              Det burde vært et krav fra finanstilsynet at alle finansinstitusjoner må tilby enkel og standardisert eksport av data på transaksjonsnivå via API-er. Helt håpløst at vi ikke er kommet lenger enn at en må mikke med CSV-filer i 2016 dersom en ønsker å sammenstille sine egne data fra flere institusjoner.

For min egen del har jeg kommet frem til at vinninga går opp i spinninga slik det er nå ved å skulle holde fullstendig oversikt på transaksjonsnivå. Så jeg nøyer med meg å oppdatere saldoer på gjeld og eiendeler månedlig, og i tillegg innskudd på investeringer (slik at jeg kan kalkulere avkastning). Det tar meg ca. 10 minutter, en gang hver måned, og gir meg mer enn nok informasjon til at jeg klarer å holde oversikt på økonomien.

Kalkulerer følgende i regnearket basert på månedlige saldoendringer:

- Nettoformue og endring nettformue (månedlig og akkumulert per år)
                              - Totaloversikt aktiva og gjeld
                              - Likviditet og kontantstrøm (månedlig og akkumulert per år)
                              - Forhold mellom gjeld og totalverdi på gjeldsfinansierte eiendeler (og % faktisk eid) og endringen fra måned til måned
                              - Usikret gjeld (kredittkort, gir meg en grei oversikt over forbruk fra måned til måned)
                              - Investeringer (innskutt verdi og avkastning månedlig og akkumulert per år)

Har ofte lekt med tanken om å øke detaljnivået ved å inkludere transaksjoner, men konkluderer hver gang med at selv for en Excel-nerd som meg selv blir det å ta for mye tid for ganske lite ekstra informasjon
                              Last edited by Optimus Prime Rate; 17-09-16, 00:15.

Comment

Working...
                              X