Announcement

Collapse
No announcement yet.

Julepynt

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Julepynt

Hvor mye bruker du på pynt i høytiden, samt fyrverkeri til nyttår?

For meg går det totalt 4100 kroner på alt dette. Det er faktisk årets dyreste Ikkespiselige kostnad utenom bolig/ferie/transport.

Normalt får jeg gratis juletre fra min mors skog, men i år må jeg kjøpe plasttre siden vi bor langtvekkefra. All julepynten jeg kjøpte til min første "uvhengige jul" ligger også ubrukt i boden hjemme. Jeg trodde jeg skulle få feire 50 julaftener med dem, men nå får jeg brukt de en gang mindre! vips 2% av verdien deres borte.

Madammen har også krevd å handle julepynt, så vi er enige om et totalbudsjett på 2500 kroner (treet koster 250 kroner). Hun vil særlig ha juleduker, og kranser til å henge på våre to ytterdører.

I tillegg må vi på juletrefest der vi må være utkledd, kostymene var dyre og kostet 600 kroner totalt! Til sist blir det fyrverkeri til en tusenlapp er jeg redd, siden jeg er den som holder nyttårsfesten.

Så totalt 4100,-

Noen andre som har slike kostnader? Evt som bare MÅ handle litt nips på nille eller noe i julen?

Julepynt har jeg samlet på siden jeg var barn, så jeg er egentlig godt dekket på den fronten, men likevel så plukker jeg gjerne med meg en juletrekule eller tre hvert år likevel, om jeg finner noe spesielt fint. Jeg er kresen på juletrekuler. Er ikke spesielt opptatt av julepynt ellers i huset, og det er svært få julenisser å spore og absolutt ingen fjøsnisser eller halmreinsdyr. De liker jeg ikke.

Juletreet har jeg klart, det ligger i esken sin og venter på bedre tider. Kostet meg 799,- for 3 år siden, og regner med å ha stor glede av det i mange mange år. Det var inkludert lys også, så jeg er fornøyd med den investeringen.

Kjøper en stor julestjerne ev annen blomsterdekorasjon til sofabordet, og har små julestjerner her og der, for å spre jula rundt i huset. Duker liker jeg generelt ikke, og liker enda mindre tradisjonelle juleduker med "God Jul" og den slags, så det slipper jeg å tenke på.

Julekrans til ytterdøra lager jeg enkelt selv, så det koster ingenting, men kjøper som regel noen Amaryllis og tulipaner. I fjor kjøpte jeg mini-julestjerner i Sverige for 8 SEK. Da var jeg fornøyd, for her ligger de jo på 25-30 pr. stk.

Fyrverkeri er naboene så snille å betale for, så null i utgifter der. Edit: kjøper noen pakker med stjerneras til 4-åringen, men jeg er nok likevel innenfor 800,- tenker jeg.

Sum i sum kanskje 6-800 kroner, tipper jeg. Klær og sko til jul/juletrefester regner jeg ikke som julepynt, det går på vanlig klesbudsjett.
    Last edited by solsikkedalen; 08-11-12, 18:35.

Comment

Fyrverkeri 0
      Pynt, uvisst, treet kostet en formue da vi bodde i byen, satser på at vi finner noe billigere her ute.

Jul er tradisjoner, litt av vitsen er heldigvis å pynte med det samme år etter år etter år etter år. Nye ting er litt nederlag sånnsett.

Tviler på det blir så mye som 1000 kroner totalt, men jeg kommer ikke til å engasjere meg i dette. Vi er såpass tradisjonelle at pynting er fruens jobb her i huset.
      Gjeld er roten til økonomisk ruin.

Comment

Reknar med veldig lite utgifter der, har maaaasse julepynt liggande, og tre høgg eg gratis i eigen skog

Mulig at det blir innkjøpt ei lyslenke til å pynte ute med, dei har det med å ryke etter ein sesong....

Comment

Jeg antar det ikke blir store kostnadene, det har vi ikke hatt på mange år.

Jeg kjøpte inn flott vakker julepynt på nyttårssalg på Sten og strøm i periode over to år, ca julene årstall 2003-2004. Dette var i utgangspunktet dyre klassiske ting, som jeg fikk på rabatt fordi sesongen var over. I tillegg hadde jeg et familiemedlem som kjøpte juleglassklokker til å henge i vinduene over flere år, dette fikk jeg i julegave.

De er like vakre i dag, 10 år etterpå. Jeg er glad jeg gikk for de litt dyre, men klassiske tingene. Jeg har ikke behov for å bytte ut.

Vi kjøper et tre hvert år og vi kjøper kun stjerneskudd til barna på nyttårsaften, dette fordi vi er så heldig at vi hvert år feirer nyttårsaften på et sted der det virkelig tar av med fyrverkeri. Vi har mer enn nok med å stå i vinduet å se på alt som skjer utendørs. Når ungene blir tenåringer, blir det nok muligens noe annet vi må finne på.

Mat, drikke og gaver er utgifter hvert år. Klær bruker vi stort sett alltid finstas vi allerede har i skapet. Vi kjøper ikke inn noe nytt for julen.

Edit: Juletrebelysning utendørs har vi hatt den samme i 6 år, uten at den har røket, den synes knapt og henger på treet gjennom hele året. Vi kobler den kun på 1 desember og drar ut støpselet uti januar (den er veldig diskre, så folk merker ikke at den henger oppe om sommeren). Julekrans på døren ble kjøpt også inn for 5 år siden. Den er stor og grønn med masse lys, den funker også år etter år. Den blir koblet opp med utelyssensoren og slår seg på når mørket kommer og utelysene automatisk slåes på. Den henger også ute fra 1 des til uti januar.
          Last edited by Sophie; 08-11-12, 23:12.

Comment

Originally posted by Realverdien View Post
            Hvor mye bruker du på pynt i høytiden, samt fyrverkeri til nyttår?
            0,- Jeg pynter ikke til høytider, og slipper derfor å bruke penger på det. Om jeg kjøper noe til nyttårsfeiring er det gjerne en pakke stjerneskudd, en sigar og litt bobler på flaske. Fyrverkeri er fullstendig bortkastet å kjøpe for privatpersoner etter min mening.

Comment

Går vel en 500kr til fyrverkeri.

Når det gjelder julepynt, så er jeg en smule sær. Jeg har aldri hatt juletre, så ikke så mye kuler, glitter osv. her i huset. Men jeg har i årevis samlet på blånisser fra Hadeland, så har en del av dem. Har pleid å kjøpe 1-2 hvert år. Ellers så har jeg jo litt "skole/barnehagepynt" som alltid må opp. Hvis jeg finner glassnissene mine i år, så blir det nok til at jeg kjøper 1 eller 2, bruker rundt en 5-600kr på det.
              Mål for 2013:
              1. 26.700,- nedbetale studielån
              3. 50.000,- sparing (hittil kr. 30.000

Comment

0 til fyrverkeri
                0 til julepynt
                0 til penklær
                men masse på gaver... ca 10-15 000kr.
                MAten er et spleiselag så alle tar med seg noe. Mamma tar med kalkun og pappa tar med ribbe og pølser.

Comment

Juletre 300,-
                  Fakler og stjerneskudd til nyttår 100,-
                  Totalt bruker vi rundt 400,- på det.

Annen pynt, penklær etc tar vi fra det vi har.
                  1. Billån 169.000
                  2. Studielån 33.000
                  3. Studielån 105.000
                  4. Buffer 100.000

Comment

Hadde en kompis med et arti julepynt. han pleide å stime rikeli til jul og da pynta han likegodt silerøret med juletrepynt!!!! Det va ikke så dyrt.

Comment

Yeah, vår første jul pyntet vi med noe hjemmelaget krams på en gulvlampe. Juletre kunne vi ikke drømme om å finansiere
                      Gjeld er roten til økonomisk ruin.

Comment

Lite eller ingenting. Julepynt har jeg samlet litt etter litt opp igjennom årene, og barna kommer jo hjem med noe nytt hvert år. Julegardiner/duker og slikt fikk vi låne hos tanta mi i fjor, å ho sa vi kunne bruke de i år også om det trengtes.
                        Juletre blir vel ca 250 kr da. Ja å så har barna lenge spurt etter sånne lys for å ha i et tre utenfor, men pappan min snakket om at det kunne han kjøpe til oss

Comment

Originally posted by Mises View Post
                          Yeah, vår første jul pyntet vi med noe hjemmelaget krams på en gulvlampe. Juletre kunne vi ikke drømme om å finansiere
                          Har egen skog, du skulle ringt meg mises, så skulle du fått hentet deg et til selvkost...

Comment

Ikke stort.

Vi har plasttre vi kjøpte for noen år siden. Dette pyntes med en lyslenke vi kjøpte for noen år siden, samt Arne og Carlos-julekuler som min mor har strikket og røde hjerter og hvite snøkrystaller min mor har heklet. Treet står på en juletreduk som jeg lagde på juleverksted på barneskolen.

Vi bruker ellers stort sett vanlige penduker, men har et par løpere i julete farger min mor har sydd. Kransen på døren i oppgangen har jeg plukket med meg hjemmefra - den laget jeg sammen med min mor en gang tidlig på 90-tallet.

Jeg er glad i engler, og siden engleesken min forsvant på mystisk vis for et par år siden, så blir det så jeg skal kjøpe noen nye, fine engler. Ikke dyre greier, bruker kanskje 400 kr til sammen.

Vi har lyskule hengende i vinduet i stedet for adventsstjerne i hele desember. Håper den vi har fortsatt fungerer, om ikke kjøper jeg en ny til ca 100 kr.

Til nyttårsaften blir det kjøpt stjerneskudd, samt fakler om vi skal være hjemme. Fyrverkeri hører ikke sammen med alkohol, og siden vi pleier å sitte til bords fra i 7-tiden og mot midnatt, med uttallige retter og god vin til, så utgår det. Heri Oslo er det uansett mye fint å se på fra naboer eller kommunale fyrverkeri.

Penklær henger i skapet, men om jeg ramler over noe som er anvendelig i flere sammenhenger på romjulssalg, kan det være jeg får en ny kjole i skapet.

Comment

Om jeg skulle svart i fjor skulle jeg sagt "ingenting". Men etter å ha sett på hva vi har liggende av glitter og stas tipper jeg hun handler for 2-3000 kroner i året. Vi har to juletrær, ett i stua og ett i tv-stua. Begge med gaver under, feirer to julaftener og hra sågar egen nyttårspynt og -duker som skal på bordene. Heldigvis pynter vi ikke til påske. Så man sparer de kronene.

Comment

Working...
                              X