Announcement

Collapse
No announcement yet.

Konfirmasjonsgave?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Konfirmasjonsgave?

Hvor mye penger ville dere gitt til en nevø i konfirmasjonsgave? Kan legge til at mannen og jeg er fadder for denne nevøen også, føler det setter oss litt ekstra i søkelyset.
    Mål for 2013:
    Bufferkonto: kr 30 000 (27 000)
    Barnas sparekonto: kr 6 000 (3 500)
    BSU-konto: kr 117 100 (97 100)

1000 kroner.

Comment

Fjorårets konfirmant hos oss fikk 1000 kr av tanter og onkler. Vi er en liten familie, og tenker det hadde nok blitt gitt mindre om det hadde vært mange konfirmanter å gi til på samme år.
      Sparing er gøy!

Comment

Her har vi også lagt oss på 1000 kroner.

Comment

Tja, jeg synes det er litt smågnient med en tusenlapp når man er onkel og tante OG faddere. Jeg fikk samme summen til min konfirmasjon for over tjue år siden

Comment

Originally posted by solsikkedalen View Post
            Tja, jeg synes det er litt smågnient med en tusenlapp når man er onkel og tante OG faddere. Jeg fikk samme summen til min konfirmasjon for over tjue år siden
            Tenker jeg, også. Jeg er fadder til ei som er konfirmant om et par år, og regner med å gi et par-tre tusen i cash i tillegg til et pent smykkesett eller noe.

Comment

1500 men vi var involvert i 9 konfirmasjoner i fjor. Hvor en av dem var vår egen og jeg var i tillegg fadder på 2 andre. Så vi ble enige om 1500. Heldigvis har vi et år til neste maraton De seks andre 1000 hver.

Vennlig hilsen Tiril
              Last edited by Tiril; 09-02-13, 22:31.
              Betre å være herre i lite hus enn træl i eit stort.

Comment

Originally posted by solsikkedalen View Post
                Hva mener du er nok da?

Comment

Originally posted by Realverdien View Post
                  Hva mener du er nok da?
                  Jeg tenker som Wadjet, et par-tre tusen enten cash eller ev. i fond, samt et fint smykke e.l. som vedkommende fortsatt har til minne lenge etter pengene er borte.

Comment

Du er og Wadjet er "sprø". 3000 i konfirmasjonsgave? Samt et smykke?!

Jeg trodde det var som følger: Jenter får smykker og bunadssølv. Gutter får penger. Gir dere smykker og penger til begge kjønn også? Det høres dyrt ut.

Jeg ga et ungdoms-golfssett til en tusenlapp til nevøen min. Det syntes jeg var rikelig i gave til en ste-nevø.

Settet har han jo så klart aldri brukt, men det var en passe gave for å slippe å sammenlignes med pengegavene til de biologiske tanter og onkler, som så klart overkompenserte sin mentale og emosjonelle fattigdom ved å gi store prangende pengegaver til gutten. Mannen til tanta hans er til og med så tomskallet at han satt og sa: "Nå! Hvor mye ga du?!" til meg under middagen.

At jeg senere ordnet slampen halv pris inn på leiemarkedet i en av mine boliger, noe han faktisk trengte til studiene, vil så klart aldri bli lagt merke til på samme måte som en langt mindre symbolgave i cash til konfen. Men for all del, la bare dogmaet om at det er "gnient" med en tusenpeising til konfen råde.
                    Last edited by Realverdien; 10-02-13, 15:04.

Comment

Ikke til hvilken som helst konfirmant, da. Men i tilfellet hvor man er onkel og tanke og faddere i tillegg så synes jeg det er passe.

Comment

+1

Dette høres ut som kompensasjon for meg. Ta litt penger, så slipper jeg å stresse med deg.
                        Nå skal det sies at jeg hverken tror solsikkedalen eller wadjet har disse verdiene, men basert på egen erfaring så er det sånn folk som ikke orker styret med deg velger å løse "problemer".

Comment

Vi har gitt 1000 kr til de to siste konfirmasjonene vi var invitert i. Det var barn av min samboers niese og vi har mye kontakt med denne familien. Andre på samme "familietrinn" har fått 500 kr( ikke i selskap).

Til min "bonus"nevø blir det 1000 kr, når vi skal dit i mai.

Nabobarn har fått 200 kr som en liten oppmerksomhet på konf.dagen.

Comment

1000 kroner.

Comment

I min familie har det vært tradisjon med 500,- til nieser og nevøer, og 1000,- til nieser og nevøer som også er fadderbarn. Besteforeldre 2-5000 og ca det samme fra foreldre.
                              Synes det holder i massevis jeg...

Jeg funderer litt på det samme, hva skal jeg gi til nær slekt som jeg appåtil antagelig blir fadder til i konfirmasjon? Jeg lever jo kun på studielån og oppsparte penger nå, med dobbel husleie og andre faste boutgifter. Hva i all verden skal jeg gi? Pent smykke til 500-1000,- eller penger ? Det blir flere store dager og utdrikningslag i vår, og med reiseutgifter hjem blir det dyrt til meg :/ Men vil jo ikke virke gnien heller...
                              Spare 50000 til 31.12.2012

Comment

Working...
                              X