Announcement

Collapse
No announcement yet.

Konfirmasjonsgave?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Reflekterende artikkel om alt hysteriet rundt konfirmasjon som de voksnes behov for sosial aksept. Og da tenker jeg særlig på de som tydeligvis blåser 9000 kroner i snitt på konfirmasjonsdress og sko, når disse kan hentes på Dressmann og Obs for henholdsvis 999,- og 199,-

- Jeg skulle så gjerne ha gitt ham de gavene han ønsket seg - Aftenposten

Comment

Jeg forstår ikke hvorfor det er status å ha dyrest mulig konfirmasjon. Må jo være mye bedre å klare å lage en flott konfirmasjon til en rimelig penge Den eneste storeutgiften som jeg ser for mine når den tid kommer er bunad. Men bunaden kommer da til å være gaven deres (dog en farlig dyr gave) kan hende jeg gir dem noe a sølvet i bursdag/julegave før den tid

Comment

Les artikkelen Hartvikka. Det er sørpå det er mest panikk om å ha det største og prangende. I stil med innpakning fremfor innhold filosofien i hovedstaden. Merker meg at trønderne med sine tradisjoner for kurvbryllup, trøndersodd og hjembrent holder de rimeligste konfirmasjonene.

Comment

Leste artikkelen ja! Alkohol har ingenting i en konfirmasjon å gjøre spør du meg så heimbrent eller ikke er ikke med i regnestykket mitt

Å betale 10 000 for en dress til en guttunge som kommer til å vokse som ett uvær de nermeste årene førstår ikke jeg poenget i. Bunader kan man jo få sydd slik at det er mye å sy ut både på lengde og vidde etterhvert da...

Om helsa mi holder til det regner jeg med at vi kommer til å ha konfirmasjonene hjemme her. Men det er nå enda lenge til heldigvis hihi...

Comment

Kom over artikkelen nå selv, fikk en følelse av at den muligens var nevnt her

Satt igjen ganske sjokkert. For det første over "snittpris" på konfirmasjon. Er ikke det egentlig som bryllup, at selve konfirmasjonen er gratis i kirken? Jeg trodde det hadde noe med religion å gjøre, men nei, ikke nå lenger tydeligvis. Er vel gavene det handler om. Kan ikke på noen som helst måte forstå at en gutt ikke kan bli konfirmert i en dress til 999,- fra dressmann. F.eks. Tror ikke Gud bryr seg så mye om merket på dressen. Selv om jeg ser at i denne morens situasjon så er kanskje 1000 kr til dress mye. Samtidig skriver hun at hun må gi moren sin 2-300 kroner som hun må sette inn et annet sted for at hun ikke skal bruke de opp, det sier jo endel om hennes egen disiplin når det gjelder penger. Og at de fortsatt lever selv om de har spart 2-300 kr hver måned også. Med andre ord er det mulig, selv for henne. At gutten konfirmeres når han er 15 år har hun vel visst i ca 15 år. 200 kr hver måned i 15 år = 36 000 kroner. Det virker som om hun oppdaget at han skulle konfirmeres for ca et halvt år siden.

Det er ikke alltid bare mangel på penger, men mangel på forståelse, kunnskap og ikke minst planlegging.

Gutten lærer at det er viktigere å fremstå lik alle andre enn å faktisk leve som man har råd til. Det kan bli en dyr lærdom. Samtidig lærte han også at det meste er mulig å få til, selv med begrensede midler, bare man vil det nok og det blir en prioritet. Det er jo en positiv ting
            Mål 2017:
            Klare boliglånsbetaling som gir 15 års nedbetalingstid. 15500 kr pr mnd.

-- Normal is broke. Be weird! --

Besøk min blogg: Pengebingen

Comment

Originally posted by Hartvikka View Post
              Leste artikkelen ja! Alkohol har ingenting i en konfirmasjon å gjøre spør du meg så heimbrent eller ikke er ikke med i regnestykket mitt
              Nå mente jeg nå mest hjembrent i bryllup eller andre selskapeligheter.

Originally posted by Hartvikka View Post
              Å betale 10 000 for en dress til en guttunge som kommer til å vokse som ett uvær de nermeste årene førstår ikke jeg poenget i. .
              Joooo, det er jo den HELT spesielle dagen!

Comment

Working...
              X