Announcement

Collapse
No announcement yet.

Julegaver 2015

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by myra View Post
    Min strategi: samle opp ting jeg trenger og ønsker meg til jul: øvelse i å utsette behov, får ting jeg ønsker meg, indikerer rimelig prisnivå og gjør at andre også kommer med ønsker. Gir bare til nærmeste familie.

Liker julegaver, det er koselig å gi og få. Problemet er når det blir for mye: i antall og penger. Litt som med kaker og godteri: problematisk når det ikke lenger finnes grenser.
    Veldig god strategi!

Enig med at det bli altfor mye.
    Over 50 og begynner å spare til bolig.

Comment

Originally posted by Modezty View Post
      Bare til info, et par hjemmestrikkede sokker blir fort ganske dyre - iallefall de jeg liker å strikke. Indiefarget/håndfarget garn blir fort noen kroner - og fint sokkegarn fra større produsenter koster også litt. Bare garnkostnaden ligger mellom 100 - 300 pr. sokk....., er en grunn til at jeg ikke strikker for salg. Koser meg med sokkestrikking - og de fleste trenger jo varme sokker, sant? I tillegg går det fort 20+ timer på et par sokker i tynt garn, raggsokker under halvparten, men gidder ikke strikke "raggegarn" sokker - det liker ikke hendene mine, og i og med at strikking er for kos og kreativitet, kjøper jeg litt dyrere garn.

Men enig i at en flaske vin er en fin gave. Liker gaver som kan spises eller drikkes, men de jeg feirer med er ikke helt overbevist enda. Jeg har brukt 15 år på å prøve å omvende dem hittil .... kanskje i år?
      Så fantastiske sokker du strikker! Skjønner godt at de ikke kan selges. Jeg håper mottakerne vet å sette pris på dem!

Comment

Jeg kommer nok til å lage en del julegaver selv.
        Til voksne er det ikke så gale, men hva kan man lage til barn som ikke er strikking.
        Det kan jeg ikke gjøre med min hender.

Noen tips?
        Last edited by *charlie*; 12-06-15, 19:22. Reason: Feil
        Bloggen min: http://billigpanett.blogspot.com/

Comment

Originally posted by *charlie* View Post
          Jeg kommer nok til å lage en del julegaver selv.
          Til voksne er det ikke så gale, men hva kan man lage til barn som ikke er strikking.
          Det kan jeg ikke gjøre med min hender.

Noen tips?
          Man kan sy.
          Sy klær. En veske. En dukke. Dukkeklær.
          Du kan sy det kuleste dynetrekket. Applikere et bilde av en sprek motorsykkel. Eller noe helt annet.

Comment

Originally posted by Siri View Post
            Man kan sy.
            Sy klær. En veske. En dukke. Dukkeklær.
            Du kan sy det kuleste dynetrekket. Applikere et bilde av en sprek motorsykkel. Eller noe helt annet.
            Takk for tips hadde ikke tenkt på det engang.
            Har jo faktisk sy maskin.
            Kanskje jeg skulle ha lært meg å bruke den
            Last edited by *charlie*; 13-06-15, 19:03. Reason: Glemte å skrive noe

Comment

Dukkeklærne mormor sydde var noen av de gavene som ble aller mest bruk i oppveksten. Greit å øve på noe som ikke er alt for stort heller.

Comment

Originally posted by *charlie* View Post
                Takk for tips hadde ikke tenkt på det engang.
                Har jo faktisk sy maskin.
                Kanskje jeg skulle ha lært meg å bruke den
                Aner jeg en ny hobby?

Comment

Originally posted by Siri View Post
                  Aner jeg en ny hobby?
                  Har vært å lånt meg bok på biblioteket så kanskje

Jeg må jo bare prøve.

Comment

tenker julegaver hele året. Han ikke penger til å handle i december, da er det få som får julegave fra oss.
                    Har et presang skap, der jeg hamstrer på tilbud, har ganske enkelt ikke noe annet valg.

i dette skapet ligger det bursdagsgaver også.

I år kommer mesteparten av julegavene fra boklageret. Mange som får pocketbøker til 50 kr pr stikk, pluss at en får hver 10 pocket gratis. Bruker lang tid på å tilpasse hver enkelt bok til mottakeren og har fått mange positive tilbakemeldinger. Det er viktig at julegavene blir bruk, ellers kan en egentlig bare sende et kort istedenfor.

Comment

Originally posted by iris irene View Post
                      tenker julegaver hele året. Han ikke penger til å handle i december, da er det få som får julegave fra oss.
                      Har et presang skap, der jeg hamstrer på tilbud, har ganske enkelt ikke noe annet valg.
                      i dette skapet ligger det bursdagsgaver også.
                      Så smart! Jeg gjorde noe lignende før. Hekla duker og kjøpte småting som jeg senere ga bort. Veldig greit å ha et lite lager for små gaver. Føler meg på en måte rikere når jeg har en liten gave på lur til noen. Også er det greit å ha en god unnskyldning for av og til å kjøpe en liten dings. Slike lager må selvsagt ikke bli store. Ikke noe hoarding, lissom.

Trur jeg skal tillate meg å etablere en liten haug igjen. Særlig med tanke på jul.
                      Last edited by Siri; 26-07-15, 08:24.

Comment

I min (temmelig store) familie hersker det heldigvis enighet om at det er tull å gi gaver til voksne. Bare det i seg selv jekker kostnadsnivået på julen betraktelig ned!
                        Jeg er full av beundring for dem som lager fine gaver, men er dessverre ikke så veldig fingerferdig selv. Heldigvis lager jeg ganske brukbare syltetøy på selvplukkede bær + epler fra nabolaget. Jeg spør rett og slett hageeierne, og de fleste av dem er glade for at jeg hjelper dem å bli kvitt epler som ellers bare havner i gressklipperen (!). Syltetøyglassene dekoreres nydelig og prydelig med stoffrester på toppen og foreseggjorte etiketter.
                        I tillegg er jeg veldig glad i å gå i butikker, hele året! Merkelig nok er jeg også meget godt i stand til å begrense meg, og kommer vanligvis tomhendt hjem. Imidlertid finner jeg iblandt gode tilbud som jeg tenker hadde vært midt i blinken som julegave til det og det barnet. Da slår jeg til, og er på denne måten alltid ferdig med julegavene i god tid før desember. Sluttsummen på gavene er en brøkdel av hva jeg har inntrykk av er vanlig... Januar er forøvrig alltid den måneden jeg gjør best fangst. Ungene blir invitert i bursdag hele tiden, og av den grunn har jeg også et skap fullt av greie, rimelige gaver tilpasset ungenes aldersgruppe.
                        http://spartidogpenger.blogg.no

Comment

Originally posted by Gnitapungen View Post
                          I min (temmelig store) familie hersker det heldigvis enighet om at det er tull å gi gaver til voksne. Bare det i seg selv jekker kostnadsnivået på julen betraktelig ned!
                          Jeg er full av beundring for dem som lager fine gaver, men er dessverre ikke så veldig fingerferdig selv. Heldigvis lager jeg ganske brukbare syltetøy på selvplukkede bær + epler fra nabolaget. Jeg spør rett og slett hageeierne, og de fleste av dem er glade for at jeg hjelper dem å bli kvitt epler som ellers bare havner i gressklipperen (!). Syltetøyglassene dekoreres nydelig og prydelig med stoffrester på toppen og forseggjorte etiketter.
                          Eplesyltetøy er kjempegodt og er en gave det er verdt å få, og med egenprodusert design blir det en eksklusiv gave.
                          I min familie er vi ingen barn for tida. De har blitt voksne alle sammen. Det ville bli stusselig uten en eneste gave på julekvelden. Men hjemmelagde og spiselige gaver liker jeg. Og drikkelige. Vin ønsker jeg meg alltid, lissom Ekstra god kaffe eller litt 'fine' matvarer som man ofte ikke spanderer på seg sjøl syns jeg er veldig flotte gaver.

Comment

Working...
                          X