Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hva er en god oppvaskmaskin? Helst billig

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Hva er en god oppvaskmaskin? Helst billig

Vi må dessverre ha ny oppvaskmaskin. Er så lei av oppvaskmaskiner som bare går i stykker. Noen som har tips til gode maskiner? Hva er do-s and dont-s når det gjelder oppvaskmaskiner?

Så klart til minst mulig penger- men så mye som vi må.

Kjøp en gammel!

De nye har "miljøkrav" som gjør dem elendige, feks er det ikke lenger lov med "åpne" varmeelementer.

Vi byttet ut vår med en ny... det er noe av det dummeste vi har funnet på.
    Gjeld er roten til økonomisk ruin.

Comment

Tja, hva man får hva man betaler for. Stort sett. Jeg har hatt hvitevarer av ymse merker, det som har holdt lengst og som aldri har gitt meg noe trøbbel er Miele. Det dyreste.. Ene oppvaskmaskinen derfra holdt i 15-16 år. I andre enden har du Beko. Den billigste dritten du kan få. Hadde 4(!) vaskemaskiner på ett år. Har nå Siemens oppvaskmaskin - toppmodellen fra 2009 (selvsagt kjøpt på tilbud og med ekstra rabatt fordi jeg kjøpte flere ting på en gang), et merke som egentlig har rykte på seg for å være veldig bra, men jeg er ikke fornøyd. Den hverken vasker eller tørker 100%, og kundeservicen til Siemens er sjokkerende dårlig!

Andre merker som er kjent for å være bra er jo Electrolux, AEG, Bosch (dog akkurat samme greia som Siemens). Jeg villet satset på en "godt, gammel merke" og styrt unna billigmerkene som Beko, Hotpoint, Candy etc. Ikea sine har gjort det dårlig i tester, vet jeg. Men det kommer jo helt an på budsjettet.

Et tips er å følge med på finn.no - det er mange som selger helt ny eller nesten ny maskiner, noen med både emballasjen intakt, og med kvittering. Det er også et par firmaer rundt om som selger nye, pent brukte og overhalte maskiner, med garanti, for en relativt billig penge.

Comment

Originally posted by Mises View Post
        Kjøp en gammel!

De nye har "miljøkrav" som gjør dem elendige, feks er det ikke lenger lov med "åpne" varmeelementer.
        Vet ikke helt hva du mener her, men kjenner meg igjen i å savne den gamle oppvaskmaskinen. Den var ikke mye pen å se på, gamle beige/brune 80-talls Mielen, men fy fader så mye bedre den vasket og tørket enn min 2009 Siemens!

Comment

Jeg mener at de bruker for lite strøm (varmer vannet og tørker for sent) for lite vann, skyller og vasker for dårlig... Det er det A++ står for feks. Lite vann, lite strøm...

Et eksempel på det er at varmeelementene må være inne i gulvet på maskinen, mulig det er for å skåne uforsiktige fingre fra å brenne seg eller noe, men konsekvensen blir evig vaske og tørketid og skjolder og våte uhygieniske kopper og kar.

For meg er det elendig. Hvis du mener at mindre strøm og mindre vann osv gir bedre vasking, så for all del... Jeg kan jo ha feil.

Comment

Vi kjøpte en Asko til ca 8000, da den gamle takket for seg tidligere i høst. Den er vi veldig fornøyd med. Mange program og god plass.

Comment

Tusen takk for mange råd.

Vi har penger til å betale det vi må, men det er så vanskelig å vite hva som er verdt og ikke verdt pengene. "Du får det du betaler for" er en frase jeg ikke er enig i. Synes kvaliteten varierer utrolig innenfor de forskjellige prisklassene.
              Har også hørt bra om Miele, men er de virkelig verdt pengene? De er jo rådyre. Er de verdt det så er de verdt det.

Mises: Jeg kunne nok tenkt meg å kjøpe en gammel, men da må jeg vite litt mer spesifikt hva jeg skal se etter. Merke, modeller etc.

Vi kjøpte en "brukt" maskin fra en privatperson. Den var fremdeles i orginalembalasjen. Det er den som er crap nå. Har aldri vasket og tørket skikkelig. Dårlig plass inni den og den øverste viften har åpnet seg så en masse rød guffe har kommet ut. Mannen har reparert den et par- tre ganger, men den vasker så dårlig på øverste hylle nå at vi gir opp.

Comment

Originally posted by Tulla View Post
                Mises: Jeg kunne nok tenkt meg å kjøpe en gammel, men da må jeg vite litt mer spesifikt hva jeg skal se etter. Merke, modeller etc.
                Ja det er ikke lett, man kjøper jo gjerne oppvaskmaskin bare en gang annethvert skuddår eller sjeldnere

Det jeg er ganske sikker på er at du iallefall ikke får det du betaler for. Det gjelder ikke på noen andre produktgrupper. Det er bare en trøstesetning for folk som har brukt (eller har lyst til å bruke) for mye penger på ettellerannet...

Vitenskapelig metode - tester - er det eneste som er holdbart.

Dishwasher Reviews 2012 - CHOICE

fant en stor test, men den koster cash å lese... mulig du klarer å omgå det på et vis...

Comment

Tusen takk!
                  Ja, jeg tror heller ikke på det der med at man får hva man betaler for.
                  Klart- dersom noe virkelig er verdt det så betaler jeg gjerne. Men ofte er det reklame og markedsføringstriks som egentlig er det som er dyre.
                  Som i tilfellet med dyremat som vi diskuterte i en annen tråd.

Nei, jeg tror på å finne ut mest mulig om et produkt selv.

Comment

Originally posted by Tulla View Post

Nei, jeg tror på å finne ut mest mulig om et produkt selv.
                    Så hvorfor spør du her da? Du avfeier jo bare andres erfaringer om de ikke er enig med deg uansett, om de ikke er i enig med deg i det du liker å tro. Og attpåtil motsier du faktisk deg selv når du sier du gjerne betaler mer om det er "verdt det" Ergo så mener du jo egentlig selv også at det er kvalitetsforskjell og at man får det man betaler for Morsomt

Når det gjelder å kjøpe brukt så ville jeg vært veldig forsiktig, og i hvert fall gått for kjent merke, ikke for gammel maskin, og sørget for å få med original kjøpskvittering, for det hjelper ikke med garanti om man ikke har kvittering.

Comment

FINN.no - Mulighetenes marked

Kan noen her passe?

Comment

Originally posted by solsikkedalen View Post
                        Så hvorfor spør du her da? Du avfeier jo bare andres erfaringer om de ikke er enig med deg uansett, om de ikke er i enig med deg i det du liker å tro.
                        Nei hun var glad for en saklig link til en test.

Og attpåtil motsier du faktisk deg selv når du sier du gjerne betaler mer om det er "verdt det" Ergo så mener du jo egentlig selv også at det er kvalitetsforskjell og at man får det man betaler for Morsomt
                        Feilslutning.
                        1. Hvis man kjøper et produkt til 10000 og det er verdt 1000, da er produktet ikke verdt prisen.
                        2. Dersom man kjøper et produkt til 10000 og det er verdt 10000 så er det produktet verdt prisen.
                        3. Hvis man kjøper et produkt til 1000 og det er verdt 1000 så er produktet verdt prisen.

Dersom man - tror - at man får det man betaler for. Så ser man på prisen, kjøper et av produktene over. Kanskje nummer 1 og innbiller seg at man fikk det man betalte for. Da er man bare naiv.

Når det gjelder å kjøpe brukt så ville jeg vært veldig forsiktig, og i hvert fall gått for kjent merke, ikke for gammel maskin, og sørget for å få med original kjøpskvittering, for det hjelper ikke med garanti om man ikke har kvittering.
                        Kommer alt an på. Kjøper du en maskin til 400 kr så kan du kjøpe en hel haug av dem før det eventuelt "lønner" seg å heller kjøpe en maskin til 8000 med "garanti" og om de da er like gode... så har du spart 7600 kroner.

Det er nesten bombesikkert at det aldri kan lønne seg å kjøpe noe slikt nytt. Du driter deg kanskje ut på et kjøp en eller annen gang. Men sparer det inn mange mange ganger på alle andre bruktkjøp.

Har den virket i seks år så er det riimelig sikkert at den varer noen år til. Det er mye mindre sannsynlig at et nytt produkt virker i seks år. Dessverre, bla.a. pga. planned obsolescence.

Hvor gammel er din mormors oppvaskmaskin? fryseboks? støvsuger? osv.

Comment

Så hvorfor spør du her da? Du avfeier jo bare andres erfaringer om de ikke er enig med deg uansett, om de ikke er i enig med deg i det du liker å tro. Og attpåtil motsier du faktisk deg selv når du sier du gjerne betaler mer om det er "verdt det" Ergo så mener du jo egentlig selv også at det er kvalitetsforskjell og at man får det man betaler for Morsomt

Takk for tilbakemeldingen, men jeg mener at du tar feil i dine påstander om meg

Jeg spør her nettopp for å finne ut mest mulig om produktet selv. Altså: jeg mente ikke at jeg ikke ville høre på dere eller hvilken som helst person med erfaring fra maskinene, men jeg vil ikke lese om det på produktets egen side som jo bare inneholder reklame .

Jeg avfeier ikke det andre sier, men jeg kjøper ikke argumentet at man får hva man betaler for . Men jeg kan absolutt endre mening. Så absolutt. Gjør det hele tiden. Ellers hadde det ikke vært noe poeng å spørre.

Angående kvalitet og penger så sa jeg at DERSOM det er verdt det så betaler jeg mer. Men det betyr slett ikke at dyrere = bedre. Ser du forskjellen? Jeg betaler gjerne for kvalitet, men jeg betaler ikke mer for f.eks en fancy farge, en stilig maskin, et statusmerke eller noen som bare er flinke til å reklamere. Men dersom det er bedre kvalitet betaler jeg gjerne.

Veldig enig i det du sier om gammel maskin. Det er gode råd.

Comment

Originally posted by annemede View Post

Kan noen her passe?
                            Oi, gratis, faktisk! takk for tips

Comment

Originally posted by annemede View Post

Kan noen her passe?
                              What she said

Comment