Announcement

Collapse
No announcement yet.

"Sprø" priser på ostepop

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• "Sprø" priser på ostepop

For en måned tid tilbake var jeg på Coop Extra og skulle kjøpe meg noe helgesnop. Der fikk jeg nærmest sjokk da jeg så prisen på Coop sitt eget ostepop. For en pose på 250 gram kostet kun 4,90 kr! Jeg måtte spørre betjeningen om noe var galt med ostepoppen, men det var ikke tilfellet. Datoen var fin og ostepoppen smakte fortreffelig (kanskje ikke så merkelig når produktet inneholder nesten 3 gram salt per 100 gram...)

Etter dette har jeg registrert på alle Coop sine butikker at prisene på Coop sitt ostepop faktisk, sakte men sikkert, har gått videre nedover. Igår var jeg igjen på Coop Extra og da kostet samme 250 grams ostepop 2,40 øre per pose! Det er jo rett å slett helt sykt!

Hva er det som skjer når man kan kjøpe dette produktet så ufattelig billig? Produsenten må jo bare selge den med tap. Andre som har kost seg med billig ostepop i det siste?
    Attached Files
    Last edited by Bellefield; 21-10-15, 22:30.

Ett ord som kan være aktuelt, er "lokketilbud".

Et annet ord som kan være aktuelt, er "feilbestilling"...

Comment

Ostepop er stort sett maismel, ikke sant? Samt litt salt, smak, og ostepulver.

25 kilo maismel selger på verdensmarkedet for litt over 3 dollar. Prisen på innholdet i ostepopen blir dermed 3 cent, plus hva smakstilsetningen koster. La oss være generøse, og si det får prisen på innholdet opp på 10 cent. Hva emballasje koster, aner jeg ikke, men jeg nekter å tro på at det koster mer enn 10 cent per pose, sannsynligvis vesentlig mindre, men la oss ta godt i. Nåværende konverteringsrate gjør det til 1 krone og 50 øre for pose + innhold.

Intent nytt under solen; vi forbrukere betaler mye mer enn ting faktisk er verd.

Edit: Jeg ble nysgjerrig, og slo det opp - du kan i alle fall kjøpe sånne poser til under 4 øre per stykk, og det er for relativt små kvanta. Jeg antar store bedrifter som Coop kan få dem ennå billigere. Pris for pose + innhold blir dermed 80 øre. Men! Jeg glemte å regne med utgiftene til produksjon, transport, osv. La oss derfor anta at kr 1,50 er en nokså realistisk kostnad per pose... jeg har lenge hørt at snacks er noe av det som har høyest profittmarginer i matvaremarkedet, og slik virker det sannelig...
      Last edited by Lynken; 22-10-15, 00:17.

Comment

Hvis Lynken har rett i at det er maismel så må det ha sammenheng med maisprisene, for det vi har lagt merke til er at hermetisk mais snart er gratis. Blitt billigere og billigere hos alle det siste året (ca), og nå får man en stor boks mais for 1,90 eller noe sånt på Rema. Så noe skjer med maisprisene uten at jeg har satt meg inn i hva eller hvorfor.
        Mål 2017:
        Klare boliglånsbetaling som gir 15 års nedbetalingstid. 15500 kr pr mnd.

-- Normal is broke. Be weird! --

Besøk min blogg: Pengebingen

Comment

Kan ikke noe særlig om temaet jeg heller, men så en interessant dokumentar om matproduksjon i USA for en stund tilbake hvor de fortalte at maisbønder får heftige subsidier fra myndighetene slik at de kan selge maisen for mindre enn det det koster å produsere den.

Dokumentaren ligger på youtube hvis noen er interessert:
          https://www.youtube.com/watch?v=EKqdL7A_aUI

Her er forøvrig et klipp fra filmen som kun omhandler den delen om maisproduksjon hvis du ikke gidder å se hele (men det anbefales):
          https://www.youtube.com/watch?v=xThSnJb8miQ

Comment

Originally posted by Bellefield View Post
            Hva er det som skjer når man kan kjøpe dette produktet så ufattelig billig? Produsenten må jo bare selge den med tap. Andre som har kost seg med billig ostepop i det siste?
            På Rema får man også deres eget ostepop til 2-3 kroner, så det er nok ikke tilfeldig at begge butikkene ligger på disse nivåene.

Comment

Synd jeg ikke liker ostepop... men pottitgull er dyrt syns jeg, opp til nesten 40 kr for noe, prøver å kjøpe det til halv pris, nesten 40 for noen salte potetflak er svindyrt, er det ikke det??

Comment

Pølsebrød (8pk) på min nærmeste Rema 1000 har kostet mellom 2,40 og 1,40 i løpet av det siste året. Dette er også en relativt god pris.

Betaler man kontakt slipper man unna med hele 1,-.

Comment

Her har jeg gått å trodd at det eneste man kunne fått for en femmer på matbutikken kanskje var en Fox!

Så for endel år siden at "ostepop" ble brukt som isolasjon i pappesker - som alternativ til isoporkuler. Maiskulene var uten salt og ostepulver og ganske mye seigere enn den vanlige ostepopen, men de gikk fint an å spise.

Comment

Den jeg hørte om som pakkematerial, var popcorn.

Mais det også, men altså ikke som ostepop (som forøvrig er uspiselig for mennesker...).

(Poenget med det popcornet var naturligvis at det er biologisk nedbrytbart, men biologisk inert, og som nypoppet fritt for parasitter.)

Comment

Originally posted by Hiin Allvise View Post
                      Ett ord som kan være aktuelt, er "lokketilbud".

Et annet ord som kan være aktuelt, er "feilbestilling"...
                      Det er ikke noe lokketilbud nei. Kjedenes egne produkter er vel omtrent aldri markedsført i kundeavisene.

Hvis teorien deres stemmer om svært lave maispriser så kan man bare tenke seg hva "Owl Cheez Doodles" håver inn. Deres pris er ikke regulert og tilsvarende pose koster vel ca 30 kr pr 250 grams pose.

Andre svært billige produkter jeg hamstrer inn på er feks Picnic-skinke. Dette produktet har vært svært lavt priset, også uvisst av hvilken grunn, i lengre tid nå. Iallefall på Rema. Kjøpte inn en 12-15 bokser til 12-13 kr pr stk for en tid tilbake. Men lurer på om prisen har steget et par kroner etter dette. Ellers har jeg også hamstret inn Rema sin egen pastasaus. Ingrediensene og næringsinnholdet er svært likt Dolmio sine pastasaus-produkter. Men der Dolmio koster mellom 20-30 kr pr glass så koster Rema sitt glass med pastasaus 5,90 kr!

Bare sleng på med flere "hidden secrets" hvis dere har kommer over noe :-)

Comment

Har selv kjøpt endel skinke på Rema, andre produkt som er verdt å nevne er store bokser med mais (pleier å koste 1,90) og hakkede tomat-bokser (ca. 3,50).

Comment

Økonomipakning (2 poser a 4 porsjoner) tomatsuppe (First Price) på Kiwi koster 2,30. 8-pakning First Price pølsebrød kostet inntil forrige uke 1,50. Den synes imidlertid nå å ha steget til 14-15 kr igjen. Greit da at fryseren min har fått sin del. ;-)
                          http://spartidogpenger.blogg.no

Comment

:o må sjekke nøyere på butikken! Synes alt er blitt så dyrt. Sjekker alltid hvilken pasta f.eks som er billigst på rema og kjøper inn en del poser, samme med hakkede tomater. Men at mais var så billig viste jeg ikke?

Comment

Handla Uncle Ben's Sweet'n Sour på Kiwi for en tier for et par uker siden. Smakte som ketchup, men om noen liker det så er det ingen upris. Ett glass varte til to middager, men jeg holdt på å kaste det etter dag en.

Comment

Working...
                              X