Announcement

Collapse
No announcement yet.

Rice and beans

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Rice and beans

Dave Ramsey snakker stadig om at om man skal rydde opp i økonomien, må man spise "beans and rice, rice and beans!".

I dag gikk det opp for meg at det var akkurat det vi hadde til middag. Her er en god oppskrift: http://www.foreldreportalen.no/forum...d.php?t=145088
    Hvorfor bruke penger man ikke har, til å kjøpe ting man ikke trenger, for å imponere folk man ikke liker?

Notert meg oppskrifta, har et par bokser med kikerter som bare står, ble litt inspirert til å bruke dem opp nå!

Comment

Eller bruk billig kjøtt (hvis du er lei av bønner). Denne kottis-lapskausen koster ikke mye, men smaker veldig godt. Kan også lage latterlig billig chili con carne med kjøttdeig som basis.

Comment

Chili con carne lager jeg som regel med restene etter tacomiddagen. Pleier ikke være igjen stort mer enn 100 g kjøttdeig, men det holder lenge når man tilsetter en boks med bønner.
        Reiseskildringer med elektrisk campervan: http://travelelectric.blogspot.no/

Ikke oppdatert på ei stund, men ikke helt utdatert:
        http://gajasworld.blogspot.com/

Comment

Mmm.. Bønner og ris, dette har jeg spist flere ganger i uken i årevis, har gått så langt at når jeg blir sulten så er det stort sett dette jeg får lyst på, annen mat er mest erstatning for denne retten. Og hovedgrunnen er ikke at det er billig, men det er smaker godt og føles godt i kroppen etterpå.

Har selvfølgelig blitt et eget favorittresept.. Men det er ikke fast food, dessverre.

Kok litt hodekål (vinterkål) myk i en boks grovhakket tomat og vann. Bare dette tar en halvtime, minst.
          Tilsett ganske mye hakket gul løk, ferdig kokte bønner (gjerne frosne) og vellagret basmatiris, kok til riset er mykt.
          Ta av gryteretten fra komfyren og tilsett mye olje, helst rapsolje men olivenolje funker også hvis man liker det. Salt, helst urtesalt, Herbamare. Sitronsaft og sukker. Pepper, koriander (kvernet frø), timian i massevis. Gjerne rosépepper også. Og tabasco, selvfølgelig.

Alt unntatt rosépepper og Herbamare er helt essensielt her, kunne knapt tenkt meg å lage dette hvis noe av det andre manglet

Bønner må kokes på forhånd. Boksebønner smaker ikke godt nok syns jeg, må jeg koke bønnene samtidig så velger jeg røde linser. Har mange typer ferdig kokte i fryseren, det skiller veldig mye på smak mellom forskjellige typer. Favoritter: Brune kikkerter, svarte bønner, adzuki-bønner, mungbønner, alle typer kidneybønner, black-eyed (men det må være den sort-hvite typen, ikke den sort-lysebrune). Det er stort sett bare innvandrerbutikker som har de nødvendige typene ris og bønner..

Tørkede bønner er ikke bare å koke heller. Det holder ikke alltid å bløtlegge over natten og så koke dagen etter, noen enkeltbønner vil da fortsatt være harde og ukokte. Spesielt gjelder dette mungbønner men det kan også være problem med andre typer. Jeg koker alltid de tørre bønnene i noen minutter og lar de så ligge i kokevannet (usaltet!) over natten, så koker jeg de til de er myke dagen etter. Da blir de jevnt myke. Selve kokingen i nytt vann, gjerne med salt.
          Heldigen meg - føler ikke penger brenner i lommen og syns forbruk er et ork

Comment

Tilfeldigvis det vi skal ha til middag i morgen: karbonadedeig, ris, løk og bønner. Billig og kjapt.

Comment

Har oppdaget flere gode og like billige alternativer, feks en type tynn pasta som heter sharie/sherie som finnes i utenlandsbutikker, med grønne linser og stekt løk. Synes det er så godt! Kan også lages med ris i stedet for pastaen. Mannen synes nesten det er flaut at jeg er så glad i arabisk "fattigmannskost" som han kaller det generelt er linser utrolig godt og kan brukes til så mangt. Prismessig blir det vel ca som bønner. Linsesuppe med litt ris i er også veldig mettende, godt og ikke minst billig!
              Mål 2017:
              Klare boliglånsbetaling som gir 15 års nedbetalingstid. 15500 kr pr mnd.

-- Normal is broke. Be weird! --

Besøk min blogg: Pengebingen

Comment

Denne skal jeg prøve Dragen, hørtes veldig god ut!

Lager du akkurat som oppskriften eller har du tilpasset egen variant over tid?

Comment

Lager omtrent som oppskriften, men har i dobbelt så mange kikerter hvis vi er flere som skal ha.

Serverer med ris, kyllingfilet og en variant av tyrkisk yoghurt, eple, løk og krydder.

Den største spenningen knytter seg som regel til om kyllingen blir ferdigstekt i tide, eller om det blir restemat av kylling dagen etter.
                  Hvorfor bruke penger man ikke har, til å kjøpe ting man ikke trenger, for å imponere folk man ikke liker?

Comment

Høres veldig bra ut, dette skal jeg teste ut

Comment

Rice and beans er fantastisk, men her er et par ting å variere med

Ertersuppe, kokt fra bunnen. Middag til hele familien for under 10-eren!
                      Og barna elsker det. Sånn gjør jeg det:

1) Dagen før, rens en pakke tørkede erter for å luke ut de styggeste. Kok opp i vann uten salt i et minutt eller to. La ertene trekke i vannet til neste dag, opp til 24 timer er helt ok. Bare å la gryten stå på komfyren.
                      2) Neste dag, hell av vannet og kok på ny, jeg pleier å koke på svak varme i 1,5 h. Her pleier jeg å ha i grønnkål, siden jeg får det gratis av en som liker bedre å dyrke det enn å spise.
                      3) Når ertene har kokt i 1,5 h så legger jeg i en hakket løk, som får koke til den er passe myk, ca 15 min.
                      4) Når suppen er ferdig kokt, så har jeg i litt smør og masse olje. Mye timian. Litt pepper. Litt sitronsaft og litt sukker eller honning.

En annen og mye raskere ting som er skikkelig godt og billig er spaghetti med smør, ketsjup og tunfisk i olje. Rema 1000 sin i boks er veldig billig og bra.
                      Heldigen meg - føler ikke penger brenner i lommen og syns forbruk er et ork

Comment

Vi har en del grønnsaksretter som er ganske billig, som vi fordeler utover uka. Lager grønnsakssuppe en dag (uten kjøtt), grønnsaksgrateng en dag, og bondeomelett (omelett med kokte grønnsaker i). Kjøper da inn de grønnsakene vi har lyst på den uka. F.eks gulrøtter, brokkoli og blomkål, eller knutekål, sellerirot, pastinakk, eller andre rotgrønnsaker. Alltid løk og poteter. Disse grønnsakene holder til tre retter, og det er ganske billig.

En annen billig rett vi har funnet er kyllingklubber. Det høres kanskje ikke så dyrt ut, men en pose til ca 40 kr holder for vår familie på 4. Så har vi salat og ris til. Har kommet ned i 15kr pr person for den retten.

Vi er også glade i spaghettti og tomatsuppe. Ikke akkurat skikkelig middag, men barna elsker det. En pakke spaghetti koster 10kr, og vi spiser underhalvparten, og to pose r tomatsuppe fra first price koster vel 6kr? Så da blir det 5 kr i spaghetti og 3kr i tomatsuppe. Middag for fire. Men så må man nok ta en brødskive til kvelds.

De andre dagene i uka har vi vanlige middager som kjøttkaker, taco, hjemmelaget pizza, kylling tandoori, kylling i sur- søt saus osv osv. Men hvis vi har tre billige dager i uka, så er det veldig fint tilskudd til sparingen

Comment

Her var det mye godt! Jeg burde nok lage mer bønner og linser både for kroppen og lommeboka sin del
                          Mål for 2014:
                          • Mannens studielån (51000)
                          • Auka avdrag på huslån (m/ 4000/mnd)
                          • Organisera buffer
                          • Slutta med kredittkort
                          • Få fellesøkonomi med mannen (?)
                          • God delbetaling på ny bil

Comment

Working...
                          X