Announcement

Collapse
No announcement yet.

Middagsplaner

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Middagsplaner

Er det noe stemning for å dele middagsplaner her inne? Jeg lager middagsplan til vår familie hver uke, men går innimellom litt tørr på idéer. Månedstråder, feks?

Jeg blir gjerne med, trenger hvertfall inspirasjon til middager

Ellers kan jeg tipse om facebookgruppa Mat fra bunnen med over 40.000 medlemmer og mye aktivitet. De lager blant annet middagstråd for hver dag med massevis av forskjellige retter. Henter en del inspirasjon derfra
    Mål 2018:
    * Spare 90.000 på sparekonto innen 1. juli 2018. (46.000)
    * Spare 6.000 i fond. (1.000)
    Få jobb i 100% stilling.

Comment

Jeg lager middagsplan fra og med fredag til og med fredag, og handler inn hver fredag. Litt diskusjoner i heimen om hvilken dag som er mest ideell, men erfaringsmessig må det bli nærmest mulig helga for å unngå ekstratur til butikken for å kjøpe nytt lørdagsgodt...

Resten av denne uka er etter planen som følger:

Mandag: Fiskekaker, bacon, revet gulrot og fullkornpasta
      Tirsdag: Spaghetti og kjøttsaus
      Onsdag: Lungemos m/kokte poteter (må få spist opp fra frysen)
      Torsdag: Fiskepinner (etter ønske fra mellomste), grønnsaker og kokt potet
      Fredag: Taco
      Last edited by Pecunia; 17-11-14, 11:52.

Comment

Synd ikke flere ville være med på dette, forsøker å planlegge litt på denne måten selv men det er ikke bestandig det går så greit.

Jeg bor alene og har i lang tid latt impulshandling styre middager og andre innkjøp men tror jeg skal gjøre et nytt forsøk på å planlegge ukene mine
        [URL fjernet av Mod] - Oversikt over de beste kredittkortene

Comment

Jeg lager middagsplaner hver uke, og prøver å handle kun en gang i uka. Sparer mye på det! 😃 Men det var ikke noe særlig stemning for middagstråd her inne, så jeg lager bare oversikter hjemme. Men tar gjerne opp tråden igjen!

Nå har vi tømme skapene/fryseren-periode hjemme, og derfor planlegger jeg ut fra hva vi har.

Comment

Hei
            Genialt med middagslister. Jeg er også med, det er bra å få litt inspirasjon. Det blir lett det samme som går igjen hos oss. Vår middagsplan framover er:
            Mandag: Lasagne fra fryseren(lagde stor porsjon sist)
            Tirsdag: Stekt flesk, løksaus og poteter
            Onsdag: Spagetti og kjøttdeig
            Torsdag: Ovnsstekt laks, grønnsaker og potetmos.
            Fredag: Indrefilet av svin, sopp, blåmuggost og fries.
            Lørdag: Stek, ovnsstekte grønnsaker og poteter
            Søndag: Hjemmelaget hamburgere

Mandag: Kylling wok med ris
            Tirsdag: Kjøttboller og spagetti
            Onsdag: Fiskepinner og potetmos
            Torsdag: Strimlet svinekjøtt, grønnsaker i pitabrød
            Fredag: Fiskesuppe
            Lørdag: Hjemmelaget kebab og chips
            Søndag: Helstekt ytrefilet av svin med salat og båtpoteter.

Comment

Flott!

Skal dele min plan for neste uke også! Denne uka skjer det så mye forskjellig at jeg avventer til neste med å starte opp med planer.
              [URL fjernet av Mod] - Oversikt over de beste kredittkortene

Comment

Er sikkelig dårlig med middagsplanlegging - og det preger mathandlinga i januar. 14 kjøp av mat (ute og i dagligvarebutikkene) på 14 dager.

Er ikke sikkert jeg får bidratt så mye til denne tråden, men den gir meg litt motivasjon til å iallfall tenke gjennom planene. Det blir lest - så fint om dere bidrar.

Comment

Jeg skulle satt opp en plan. Jeg er så utrolig lei avå tenke ut middag hver dag .
                  Når man ikke kan stole på andre så må man stole på seg selv.

Comment

Fantastisk! Jeg trenger sårt inspirasjon om dagen, selv om jeg ikke er oppe i 14 handleturer. Har hatt to bursdagsfeiringer siden nyttår (en familiefeiring, og en klassebursdag), og har klart å holde matbudsjettet. Men lister er så utrolig greit å jobbe med! Skal prøve å få laget liste og skrive inn i morgen. (I kveld jobber jeg, og mannen kommer hjem fra jobb sent, så da blir det som det blir... )

Comment

Middagsliste denne uka:
                      Mandag: lunsj/middag på jobb, havregryn mellom jobb og aktivitet
                      Tirsdag: invitert meg selv på middag
                      Onsdag: tortilla med bønnestuing, ost. Kjøp tomater, vårløk og/eller paprika for å ha på.
                      Torsdag: pølsewok: middagspølser, gulrot?, resten av brokkoli, paprika? Sweet-chilisaus. Ris.
                      Fredag: en slags fiskemiddag. Laks i ovnen?
                      Lørdag: rester
                      Søndag: suppe fra fryseren.

Tror ikke det blir hundre prosent etter planen, men det er iallfall en skisse. Blir trolig litt lettere å dra på butikken og få med seg det man trenger og ikke alt annet.

Comment

Slår et slag for tre travere her, billige middager.
                        Hjemmelaget pølsegrateng (pølser, makaroni, hvit saus, og knust flatbrød som strø oppå, ett egg i kvitsausen)
                        En sånn firpakning frossen laksefilet m skinn (de uten skinn er nesten dobbelt så dyre) i rømmesaus, steik laksen, ta vekk fra panna og ha oppi en durabelig smørklatt og noen ss rømme, vatn, sukkerkulør for å få den litt brunere, litt mel viss den blir litt tynn.
                        Og nå, etter litt mer kaffe og lating, så skal jeg lage kyllingkjøttboller sånn at jeg slipper å gjøre det i morgen etter jobb, 400 g kyllingkjøttdeig på Rema nå til 15 kr, måker i hop ett egg, en skvett fløte, 1 ss potetmel, 2 ss grovt mel, div krydder f.eks paprika for det setter litt farge, det blir kjøttboller til 3 personer. Veldig enkelt og får litt sånn god følelse når jeg lager "mat fra bunnen" eller heter det "fra grunnen", billig er det, og jeg føler at Hellstrøm gir meg et klapp på skuldra...

Comment

Som student henter jeg ofte informasjon til middager på studentkokeboka. no
                          Denne er jo beregnet på studenter som ikke bruker mye tid på å lage mat, og gjerne har en litt annen forventning til middagsretter (har jeg skjønt). Men uansett er det masse oppskrifter og ukemenyer der man kan få inspirasjon fra.

Comment

Jeg lager ikke middagsplaner for lang tid, men har noen favoritter som er billige og lettvinte. Lager ofte mat til minst to dager når jeg først er i gang. Her kommer to av oppskriftene mine.

Linser kokt i hakkede tomater

Middag til under 16 kroner som tar tjue minutter å lage (det blir tre middager av dette og koster nok ca 50 kroner til sammen):

To bokser knuste tomater i gryte (20 kr)
                            Ha i en passelig dæsj tørkede linser, røde eller grønne spiller ingen trille (3 kr)
                            1 løk hakk i passelig små biter og putt oppi (3 kr)
                            1 chili, finhakkes og legges i gryta (7 kr)
                            1 fedd, hvitløk, finhakkes også (1 kr)
                            En boks kidneybønner (hell av gugga i boksen og skyll bønnene før du har dem i) (10 kr)

Kokes til linsene er ferdige og gugga passelig tykk.

Ris, brød eller wraps til. (~5 kr) Du må ha nok linser nok til å få det tykt hvis du bruker wraps. Litt kjøttbiter kan has oppi om du føler deg ekstra rik eller spandabel.

Kidneybønner blir enda en del billigere om du kjøper dem tørka og legger i bløt dagen før og koker dem lenge. Jeg har ikke orka dette (ennå).

Innbakte pølser

1 pakke grillpøser (jeg er fin på det og bruker Gilde)
                            Pizzadeig til ca. 1 pizza (mel, gjær, vann, en minidæsj med sukker og salt)

Legg 3-7 mm pizzadeig rundt hver pølse, men la endene stikke ut.

Stek i ovnen på 250 grader til endene av pølsene ser passelig stekte ut og deigen gjør det samme, dvs. ca. 15 minutter. Holder til to måltider for en storspiser som meg.

Comment

Jeg vil være med

Matplan for kommende uke

Mandag : fiskekaker , poteter. Gullerøtter,
                              Tirsdag. : tomatsuppe med egg og grove rundstykker
                              Onsdag : koteletter , poteter , surkål , agurk og tomat
                              Torsdag : ertesuppe, pannekaker
                              Fredag : omelett med grønnsaker
                              Lørdag : taco
                              Søndag. : laks på grønnsak seng , kokte poteter

Comment

Working...
                              X