Announcement

Collapse
No announcement yet.

Øl

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Øl

Ok, dette blir en viktig tråd. (har vi et ironisk emotikon?)

Siden jeg vet det er mange andre gniere her i tillegg til meg: Når du kjøper øl på butikken, kjøper du da:
    - den absolutt billigste
    - det merket du alltid har kjøpt
    - eller tenker du smak og kvalitet og vurderer det der og da?

Jeg har vært med på en gallup-test som handlet om øl. Jeg trodde jeg var en øl-connoisseur, men er nok oftest mest opptatt av pris. Etter testen fant jeg ut at jeg ikke kjøper "Pokal", fordi jeg ikke hadde hørt om merket. Men den er jo desidert billigst, 20 kr ca, så nå kjøper jeg den. Den smaker da like godt som annen pils?

Tenker pris om jeg kjøper sekspack. Da blir det ofte bare grans. Det er godt når det er kaldt. Seidel drikker jeg ikke, selv om det rimeligeere.

Pris matsjer sjelden kvalitet på alkohol.

Comment

Jeg tenker sjelden pris når jeg kjøper øl, de få gangene jeg kjøper øl på butikk blir det som regel Hansa, eller noe i den duren. Men kjøper heller et par tre ordentlige flasker med øl på polet framfor en sixpack på butikken.

Comment

Kjøper det jeg syns er godt. Dvs at jeg aldri kjøper seidel eller grans bare(andre fra grans er jo gode, men når de leverer et slikt pissøl så svekker de hele merkevaren sin).

Man skal være tung på drikkinga om prisforskjell på 20-30 kr for en sixpack øl velter budsjettene.

Comment

Jeg drikker nordlandspils fra boks for tiden. Før gikk det en del i corona. Det koster litt mer, men smaker akk så mye bedre.

Comment

Jeg kjøper det jeg synes er godt, helt uavhengig av prisen.

Det er som SirWinston sier; man skal være rimelig hard på flaska om noen få kroner pr boks/flaske skal velte hele månedsbudsjettet.

Comment

Reduserer kvantitet fremfor kvalitet.
              Det er sjelden jeg drikker 6 pils, men om jeg gjør det så er ikke kvaliteten på de tre siste viktig.

Kjøper heller 3/4 gode øl, enn 6 billigøl. Kjøper man øl i store kvanta er det vel for å bli full, og da bruker ikke jeg øl, men vin/drinker.

Kjøper jeg øl er det for å nyte og da holder det med 3/4 stk.

Comment

Så folk er opptatt av kvalitet framfor pris; det kan jeg være enig i.

Men er det sikkert at billig-merkene alltid er dårligere, eller tar vi det bare for gitt at et kjent ølmerke er bedre kvalitet ? Forskjellen fra pils til pils er da ikke så stor.

Comment

Her er det vel mer smaken, enn kvaliteten. Handlet meg en dyr sagene pils i dag til 32 kroner. Men den makte ikke. Bare grans er som sagt helt greit for meg, bare det er kaldt.

Comment

Om du drikker Ølet iskaldt har kvaliteten mindre å si uansett. Det bedøver smaksløkene og demper ølets egenart.

Comment

Hvis man drikker en del øl er vel å brygge eget det desidert billigste?
                      Da har du gaver å gi til venner å kjente også.

Comment

Da jeg var student, kjøpte vi kun det billigste ølet. Om jeg ikke husker helt feil, så kostet flaske Seidel under 10 kr på slutten av 90-tallet.

Nå drikker jeg nesten ikke øl lenger, så nå kjøper jeg kun det jeg vil ha. Belgisk fruktøl til 35 kr/0,25 l er favoritten. Er også noe Ginger Ale jeg liker godt. Heller ikke i den nederste del av prisskalaen.

Gubben i huset er en skikkelig ølhund, og han brygger nesten alt ølet sitt selv. Han er medlem av andelsbryggeri, så det er alltid noen kasser "Vi smaker"-øl i huset. Hadde sikkert vært billigere å kjøpe gourmetøl på butikk/polet, men han storkoser seg med brygginga. Også er det jo litt stas med øl man ikke får kjøpt noe sted.

Comment

Originally posted by Thekint View Post
                          Hvis man drikker en del øl er vel å brygge eget det desidert billigste?
                          Da har du gaver å gi til venner å kjente også.
                          Please. Ikke gi til meg. Dette bitre lesket vil jeg heller slå i vasken. Pokal og seidel er jo fantastisk i sammenligning til det meste hjemmelagde som folk sitter og tyller i seg.

Comment

Realverdien, logisk sett vet hverken du eller jeg hva de fleste "tyller i seg"...

Joda, det skulle ikke forbause meg om det finnes en del som lager "samma faen bare det blir stært"-øl... - men altså, ingen av oss vet hvor mange de er, eller hva andre brukere her på stedet lager.

Comment

Originally posted by Realverdien View Post
                              Please. Ikke gi til meg. Dette bitre lesket vil jeg heller slå i vasken. Pokal og seidel er jo fantastisk i sammenligning til det meste hjemmelagde som folk sitter og tyller i seg.
                              Du snakker uforfalsket sannhet. Jeg har smakt myyye hjemmelaget øl og felles for det aller meste er at det er flatt og bittert. kanskje noen liker det slik, men tror nok gleden deres ligger mest i prosessen. Etterhvert har jeg blitt voksen nok til å si at jeg syns det var stygt(etter første slurken), og tar heller opp min nordnorske mack - pils. Min svigerbror ble så fornærmet at han leverte en "klage" til svigermor og svigerfar på min uforskammethet :-) dette er samme lasaron som syns single malt whisky er dritt fordi det smaker røyk og torv.

Smaken er som baken. Min bak og smak er lekker og smal.

Comment

Working...
                              X