Announcement

Collapse
No announcement yet.

Øl

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by Hiin Allvise View Post
    Joda, det skulle ikke forbause meg om det finnes en del som lager "samma faen bare det blir stært"-øl... - men altså, ingen av oss vet hvor mange de er, eller hva andre brukere her på stedet lager.
    Logisk sett virker det mer som om de lager samma faen bare det blir flatt og bittert. Hjemmelaga øl og vin er dessverre noe som aldri når opp til butikk-varianten. Og jeg har smakt på mye gjennom Norges land, særlig i tiden da jeg var tørst fra morgen til kveld mandag til søndag.

Men overtrampet er jo å gi dette i julegave da... jaja... om flasken er fin i det minste, men som regel kommer jo folk med skvipet sitt i gamle colaflasker, de gjerne har drukket opp selv på styrten med munnsårene sine intimt plantet rundt tuten.

Comment

Smaken vår er forskjellig og vi blir nok aldri enige om hva som er god smak, enten det er snakk om øl eller annet.

Jeg har drukket mye øl opp gjennom åra, både godt og dårlig. Og jeg er godt kjent med hva jeg liker. Men jeg prøver å passe meg for å snakke ned de som har andre preferanser enn meg selv.

For min del, så har jeg en type basisøl, som jeg alltid har i hus og som jeg gjerne tar fram om anledningen byr seg. Dette er billig øl som smaker ganske nøytralt - gjerne tuborg på glassflasker (brune) eller annet "nøytralt" øl.

Når jeg skal kose meg, kjøper jeg derimot inn det ølet jeg liker best. Det er dessverre en del dyrere, men det er i aller høyeste grad verdt det. Mine preferanser er gjerne belgisk eller britisk øl.
      Jeg er ikke så glad i typiske, norske testvinnere som Nøgne Ø eller Kinn, selv om majoriteten av ølkjennere oppskatter disse stort. Men livet er for kort til å drikke øl man ikke liker for å bevise at man har peiling.

Skal jeg på fest, tar jeg med meg et par favoritt-øl og supplerer med "basis-øl". Favoritt-ølet drikker jeg alltid først. For det første er man mest bevisst på smaken før alkoholen virker inn, men en bonus er at det ofte blir oppfattet som interessant om drikker en ukjent øltype. Dette fører ofte til en diskusjon rundt øl, noe jeg gjerne deltar i.

Jeg skulle ønske jeg kunne lage godt hjemmelaget øl, men jeg har hverken tid eller i ekte interesse av det, så jeg har kommet fram til at det passer meg best å kjøpe øl fra butikk eller vinmonopolet.

Comment

Originally posted by Perfect Loser View Post
        . Men livet er for kort til å drikke øl man ikke liker for å bevise at man har peiling.
        +1. Nagne Ø har jeg aldri likt. Skjønner ikke hvordan et så sterkt og beskt øl kan være testvinner.

Comment

Jeg har tenkt litt over dette med ølbrygging som er blitt veldig populært i min omgangskrets. De Brygger brukbart øl, det er ikke det, men jeg ser med økende bekymring på at drikkemønsteret også endrer seg. Veldig. Det(drikking) legitimeres på en helt annen måte når det er hjemmebrygget som skal smakes, testes, roses, nytes i mange flere sammenhenger enn det som er vanlig med bokspilsen.

Comment

Te er mykje bedre enn øl, særlig grøn te

Comment

Kaffe er godt :-)

Comment

Trur ikkje eg har smakt da siå fotball VM var i Fusa altså -94

Comment

Jeg har vært øl-fri i 16 måneder nå, etter å ha kuttet alkoholen helt ut.

Det var en lettelse å slippe drikkepresset, kostnadene og den fysiske slitasjen. Nå er det kankje en underbeg for fordøyelsen under poirot i påsken eller jula, men ikke noe mer enn det.

Comment

Er du helt avholds? Har du regnet på hva du sparer? Jeg skal ha noen mnd uten, og bare de første ukene tegner det seg et meget dystert økonomisk mønster på tidligere forbruk.

Comment

Jeg forstår det sånn at statens skatteinntekter er på vei ned...

;-)

Comment

Ja, jeg har finansiert flere km vei bare med mitt drikkemønster����

Comment

Haha, ditto! Jeg var en stund (2010-2011?) på hjemmebryggkjøret. I min livssituasjon, slik den var da, tror jeg ikke det forandret drikkemønsteret mitt veldig (det var altfor høyt uansett), men jeg drakk nok litt mer. Jeg merker også nå at bare det å ha en samling øl i kjøleskapet gjør det lettere å ta en eller to på kveldstid før leggetid. Jeg har derfor helt sluttet å ha et øllager i kjøleskapet "i tilfelle". Samtidig er det jo bare to og et halvt år siden jeg slutta å bo i kollektiv, og jeg har aldri hatt for vane å drikke merkbare mengder øl alene. Når jeg drikker øl nå er det oftere ute på byen enn hos meg selv eller kompiser. Bra for helsa, ikke nødvendigvis bra for økonomien, men der vinner helsa forløpig. :-)

Kudos til Realverdien som dropper alkoholen helt.

For et års tid siden kjente jeg at jeg begynte å bli veldig lei slitne søndager, og merker alkoholinntaket går ned av den grunn. Føler meg mye bedre hvis jeg får meg en skikkelig tur i marka søndag formiddag.

Comment

Ja, det er deilig å være frisk og fin på søndager. Og økonomisk.

Comment

Working...
                            X