Announcement

Collapse
No announcement yet.

Matbudsjett

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Matbudsjett

Prisene er jo gått en del opp i det siste.

Hva bruker dere i mnd på lat og hvor mange er dere?

Vi er 2+3 og budsjetterer med 8k. To handlerunder i uka. En mandag og en fredag. Uke og helgehandel.

Vi er to, bruker ca. 5 000 i mnd.
    Da er alt av dagligvarer og husholdningsartikler tatt med, så hvis du tenker kun mat blir det nok et par hundrelapper mindre.
    “No man ever stood the lower in my estimation for having a patch in his clothes: yet I am sure that there is greater anxiety, commonly, to have fashionable, or at least clean and unpatched clothes, than to have a sound conscience.”

Veien mot økonomisk frihet

Comment

Vi er 3 stk og bruker ca 7000 inkl husholdningartikler, handler det meste på mandager, så blir det ofte en ekstra tur i løpet av uka. Dette er nok en post vi kunne ha spart inn endel på.

Comment

Originally posted by SeaLion View Post
        Vi er to, bruker ca. 5 000 i mnd.
        Da er alt av dagligvarer og husholdningsartikler tatt med, så hvis du tenker kun mat blir det nok et par hundrelapper mindre.
        Ja, har også husholdningsprodukter inne her.

Comment

2+2 og vi spiser for 4000. Høres ut som dere andre har flere kafebesøk med i beregningene deres. Finnes det ikke Rema 1000 hvor dere bor?!

Comment

1000 kr uka for 2 voksne og 2 barn. Det høres knallhardt ut. Om man regner en hundrelapp pr.middag, så er det jo 3k bare der.

Comment

For å være ærlig har jeg ikke peiling enda. Jeg har gått fra å handle til 7 + 3 hunder til å være bare meg og gjett om jeg gjorde maaaaange tabber i starten! Ble en del som ble dårlig etc. for jeg feilberegnet så veldig.

Nå bruker nok jeg litt ekstra fordi jeg spiser ganske rent og tilpasser etter litt spesielle behov. Samtidig spiser jeg jo ikke junk food og svært lite søtsaker mm. Og jeg prepper jo mat så det blir ikke fullt så mange kjappe og dyre løsninger i kiosker mm. Jeg skal definitivt prøve å få en oversikt nå som jeg begynner å få dreisen på beregningene.

Comment

Er du på alene-budsjett, Lin?

Jeg har ofte tenkt på hvor disiplinert jeg måtte vært mtp å spise og handle sunt da. Har lav motivasjon for å lage middag om ikke ungene er hjemme feks.

Comment

Jepp. Bare meg nå som regel.
                  Men jeg prepper jo en del siden jeg trener mye og vil ned i fettprosent, men det hender det hadde vært godt med noe annet enn kald fisk og brokkoli også.

Comment

Huff og huff da der hørtes ikkje godt ut, bra du er tilbake på forumet !

Comment

Originally posted by Lin View Post
                      Jepp. Bare meg nå som regel.
                      Men jeg prepper jo en del siden jeg trener mye og vil ned i fettprosent, men det hender det hadde vært godt med noe annet enn kald fisk og brokkoli også.
                      Spis den mens den er varm (ny"kokt"), og ha gjerne purreløk til...

;-)

(Det sies blant fornuftige mennesker at "kjøtt er kjøtt, men fisk er MAT!")

Comment

følge SIFOs sitt referansebudsjett så ligger jeg og min familie på 3 stk så å si spot on når det kommer til mat og husholdningsartikler(ca7000 kr) pr måned.

Comment

Originally posted by Heli View Post
                          følge SIFOs sitt referansebudsjett så ligger jeg og min familie på 3 stk så å si spot on når det kommer til mat og husholdningsartikler(ca7000 kr) pr måned.
                          Sånn som jeg har forstått dette, så er SIFO et statistisk representativt utvalg av det dorske folks gjøren og avladen - og i såfall er jeg ikke så sikker på om jeg ville ta det som en god nyhet at jeg ligger på SIFOs gjennomsnitt, siden det altså da inkluderer alt fra de frugale til de kjøpegale...

Comment

Originally posted by Hiin Allvise View Post
                            Sånn som jeg har forstått dette, så er SIFO et statistisk representativt utvalg av det dorske folks gjøren og avladen - og i såfall er jeg ikke så sikker på om jeg ville ta det som en god nyhet at jeg ligger på SIFOs gjennomsnitt, siden det altså da inkluderer alt fra de frugale til de kjøpegale...
                            Å ta det som en god nyhet, har jeg heller ikke sagt. Men kan være en grei pekepinne å gå utifra vist du lurer på hvordan du og din familie sitt budsjett er i forhold til referansebudsjettet. Selv kunne nok min familie klart oss godt med 5000 kr pr mnd om vi hadde planlagt bedre.

Comment

Originally posted by Heli View Post
                              Å ta det som en god nyhet, har jeg heller ikke sagt. Men kan være en grei pekepinne å gå utifra vist du lurer på hvordan du og din familie sitt budsjett er i forhold til referansebudsjettet. Selv kunne nok min familie klart oss godt med 5000 kr pr mnd om vi hadde planlagt bedre.
                              Da høres det mere ut som om vi er på bølgelengde, ja...

SIFO KAN nemlig brukes som en slags "rettesnor", men da altså mere som "her kan det spares", enn at "her ligger vi greit an"...

Comment

Working...
                              X