Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lån for aksjer?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Lån for aksjer?

Hei Kjøpte meg en leilighet for utleie for ett par år siden. Leien dekker akkurat kostnadene, men jeg tjener på oppgangen i eiendomsmarkedet. Leiligheten har steet ca. 1 mill i verdi nå. Hvordan bør jeg utnytte denne økningen? Bør jeg ta opp ett lån på leiligheten på f.eks 100 000, og dytte de inn i noen aksjer jeg har trua på?

Hei,
    tenkte jeg skal lufte mine tanker rundt eksempelet:

1. Utleiebolig uten lån
    2. Inntekter = kostnadene
    3. 1 million i urealisert gevinst i økt boligverdi.

Du lurer på om du burde ta opp lån på ca. 100 K og sette i noen aksjer.
    Da blir det ca. 100 000 til 2-3% rente, i håp om å få en økning på 7-8% ++ (kommer ann på risikonivå, erfaring, flaks, etc.) Da betaler du 2500 kr første året i lån på boligen, pluss at du forskyver den balansen du hadde, med at den gikk i null.

jeg tenker du har flere valg, selv om dette kanskje er mer "kjedelig".

1. Gjøre utleieboligen mer attraktiv, oppusse for inntil 100 000, fikse tregulv, hvitevarer eller noe som gjør du kan ta mer i leie.

2. Selge boligen og se om du finner en bedre utleiebolig?

3. Prøve deg på aksje nm som gir deg 100 000 fiktive penger for å prøve deg på oslo børs. Av erfaring førte det meg til å innse hvor fort jeg kunne tape 30 000, uten faktisk å gjøre det.

4. Sette av små beløp man selv sparer opp, så slipper man å betale banken for rente, og man risikerer ikke mye. Tror at Nordnet har god minstekurtasje for nye kunder og handel innen norden.

Kan godt hende jeg antar feil i eksempelet eller er for konservativ for din smak, men syntes det er morsomt å tenke hvordan jeg selv ville gjort det.

Mvh. PP
    Last edited by Podcast Per; 24-04-18, 18:17.

Comment

Hei! Jeg antar du har to boliger og dermed allerede er høyt belånt. I så fall ville jeg normalt sett ikke tatt opp ytterligere lån, selv om boligen har steget i verdi. Jeg ville bare spart så mye jeg kunne hver måned i indeksfond. Hvor mye har du i aksjemarkedet per nå? Hvis det er veldig lite, og du ikke har veldig høy belåningsgrad, så ville jeg nok gjort det du foreslår.

Comment

Working...
      X