Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pensjonssparing DNB

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Pensjonssparing DNB

Hei!
    Jeg sparer til pensjon (43 år igjen) i DNB sitt Pensjonsspar 100 %. De sier at det er et aktivt forvaltet fond og tar 1.2 % i forvaltingshonorar, men jeg frykter det er et skjult indexfond. Spørsmålet er om jeg burde få byttet til vanlig indexfond før det blir for sent (har bare 4000 kr der nå). Hvordan er det med uttaksavtaler etc da?

Resten av mine fond har jeg i Nordnet, føler egentlig det er greit å ikke ha for sterke bånd til DNB den dagen jeg ikke får beholde studentpakken deres lengre.

Nå er jeg langt fra noen ekspert, men etter å ha gjort en rask sammenlikning mellom DNB Aktiv 100 (jeg fant ikke noe info om pensjonspar 100, så tar utgangspunkt i denne selv om den har noe høyere forvaltningskostnad) og DNB Global indeks, kan jeg ikke se noen grunn til å ikke bytte til et globalt indeksfond om det du har er samme fond eller noe lignende (eller noe annet om du har andre ideer/ønsker).

Jeg gjorde det samme, bare hos Nordea – jeg hadde et aktivt forvaltet fond til pensjonssparingen min, som ikke gjorde det noe bedre enn det ene globale indeksfondet de hadde, og byttet. Når det er snakk om nesten 1 % mer i forvaltningsgebyr var jeg ikke i tvil.

Jeg sammenliknet fondene her: http://tools.morningstar.no/no/fundc...nguageId=nb-NO
    Last edited by Østkantøkonomi; 08-06-18, 08:05.
    økonomiportalen.no

Comment

Når aktive forvaltere (og noen tilfeller en selv) forsøker å forvalte portføljen sin gjennom aktive fond eller enkelt aksjer så prøver de i mange tilfeller mikse en form av teknisk analyse, informasjon og time markedet, på kort sikt kan man ha flaks og slå både markedet og ha en grei avkastning. Det er derimot slik at nesten alle aktive fond sliter å slå børsen mange år på rad, etter fem-seks år tror jeg de fleste aktive fond omtrent speiler markedet. Men når avgiften (som ofte er 2-3 ganger høyere enn passive indeksfond) trekkes fra, er det nesten ingen aktive fond som slår verken børsen eller markedet.

Benjamin Grahams "the intelligent investor", går mye inn på dette og er noe jeg og anser som en god (lyd)bok å høre på for å reflektere litt over forvaltin av penger for den vanlige person på gata, eller "casual" investor om du vil.
      ​​​

Comment

Nordnet åpnet snart for å overføre PBK til dem. Da kan du kjøpe indeksfond for pengene på lik linje med en aksjesparekonto. Ingen kostnader bortsett fra forvaltningsgebyret til fondet. En PBK konto er også låst fram til du er 62 år.

Er ihvertfall det jeg ville gjort. En forvaltningskostnad på 1,2% er rett og slett ran når det finnes langt billigere løsninger.

Bankene spiller aktivt på folks uvitenhet og passivitet.

Comment

Working...
        X