Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvilke forsikringer bør vi ha?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Hvilke forsikringer bør vi ha?

Hei. Vi har vært i møte med en bankmann. I forhold til boliglån, skifte bank, forsikringer etc.

Vi har per dags dato to bilforsikringer, samboer har innboforsikring, advokatforsikring og fritidsforsikring gjennom LO-favør. Bankmannen mener vi bør ha barne- og ungdomsforsikring på barna våre, dødsfallskapital forsikring, uførekapital med forskuttering forsikring og kritisk sykdom forsikring. Hva mener dere? Disse forsikringene vil utgjør ca. 2.000 kr i måneden på oss, i tillegg vil husforsikring og bilforsikring komme. Jeg syns det kan bli forferdelig dyrt..
    Mine mål

• 100.000 kr på bufferkonto (50.000/100.000 kr)
    • 100.000 kr på oppussingskonto (0/100.000 kr)
    • Spare opp egenkapital (0/680.000 kr)
    • Bygge drømmehuset

Hei Gjeldsofferet,

Nå er jeg ingen ekspert på forsikringer, men jeg kan ta meg som et eksempel. Jeg har samboer, men ingen barn foreløpig. Jeg tror det er viktig å skille mellom forsikringer en må ha og forsikringer som kan være godt å ha.

Må ha:
    • Ansvar / Del / Hel Kasko på bil
    • Innbo Forsikring
    • Hus Forsikring (Hvis du er eier av eget hus)
    • Uførepensjon (Månedlig utbetaling hvis en blir ufør, i stede for engangssum som en ofte har ved vanlig uføre forsikring)
    • Reiseforsikring
    • Livsforsikring (Hvis en har samboer, familie etc.)
    Kan være godt å ha:
    • Dødsfallforsikring (Skal være dekket av livsforsikring)
    • Kritisk Sykdom
    • Advokatforsikring
    • Fritidsforsikring
    • Ulykkeforsikring
    • Verdisak
    • Barneforsikring
    Som en ser, så er det utallige forsikringer en kan ha og listen over viser nok ikke alle forsikringer som en kan tegne. Mange personer betaler i overkant mye i forsikringer fordi de har alt for mange forsikringer som en ikke har behov for i det hele tatt. En må tenke på at forsikringer er et salgs produkt som selger skal tjene penger på. Hvilke forsikringer en skal velge kommer veldig an på livssituasjonen sin. Men min klare mening er at Uførepensjon er en forsikring en tegner så tidlig så mulig. Her er forsikringselskapene nokså strenge, så om du har hatt eller har en sykdom, så får en ofte ikke tegnet denne forsikringen. Betal også litt mer for å få en månedlig utbetaling i stede for en engangs sum fra forsikringsselskapet.

Jeg selv har forsikringer igjennom jobben, så det eneste jeg har privat er innbo- og bilforsikring. Hadde jeg hatt barn så ville jeg nok ha forsikret de også.

Jeg hadde nok valgt bort advokatforsikring eller fritidsforsikring slik som dere har. Da vi har et helsevesen som blir dekket av den norske stat, samt at en uføreforsikring dekker deg om du blir uføre i fritids sammenheng. Kritisk sykdom kan være godt å ha da den dekker stort sett alle sykdommer, bortsett fra forstadier til kreft ofte.

Men mitt beste tips er å lese forsikringsvilkårene for de forsikringer en har og se hva de dekker. Er det noe en syns en mangler basert på livssituasjonen så tenger en forsikringer som dekker dette.
    Ta gjerne en liten tur innom bloggen min

www.minokonomi.com

Comment

Er nok forskjellige behov blant folk, men jeg synes man burde forsikre seg mot de store katastrofene. Så enig med Luksus, uføreforsikring er en må-forsikring.
      Ellers pleier jeg å høre på rådene fra Hallgeir
      https://www.dinepenger.no/pengeradet...genedutrenger/

Comment

Vi har:
        hus og innbo
        bil (akkurat nå har vi kasko på begge, men den ene er såpass gammel at vi snart går ned til ansvar på den)
        liv/død og ufør på meg og husbonden
        helårs reiseforsikring

Jeg forstår ikke hva dere skal med fritidsforsikring eller kritisk sykdoms-forsikring? De viktige delene av disse dekkes jo av ufør og/eller reiseforsikring? Og hva skal man med advokatforsikring (med mindre man er advokat, og man må ha det i jobben)? Ungene mine kan ikke få barneforsikring (eller, unntakene blir så store at de blir meningsløse). Men hvis vi skulle hatt til dem, så skulle det vært for å få utbetaling for bygge om hus, dekke merkostnader ved store skader, og sikre dem inntekt ut over ung ufør. De barneforsikringene som fokuserer på privat helsehjelp har jeg ikke hørt noe godt om. Helsevesenet i Norge tar svært godt vare på syke unger (tro meg, vi har testet). Ufør med forskuttering er verdt prisen - det tar fryktelig mange år fra man blir syk til man blir erklært ufør.

Det er stor forskjell på prisen hos de ulike selskapene. Du kan spare 1000 kr/mnd bare ved å velge et annet selskap.
        Reiseskildringer med elektrisk campervan: http://travelelectric.blogspot.no/

Ikke oppdatert på ei stund, men ikke helt utdatert:
        http://gajasworld.blogspot.com/

Comment

Syns det er ganske provoserende lesning det som de i banken anbefaler. Jeg hadde selv samme erfaring da jeg fikk mitt første boliglån. Etter papirene var signert gikk rådgiveren i banken rett over til en presentasjon over et utall forsikringer jeg burde tegne. (Hva skulle en enslig mann uten barn med livsforsikring?) De spiller på samvittigheten med for eksempel barneforsikringer og såkalte "kritisk sykdom"-forsikringer, "tør du virkelig å ikke ha det?" Ha alltid i bakhodet at rådgiverne i banken til syvende og sist er selgere, bankene tjener godt på kunder som tegner unødvendige forsikringer som ruller og går i årevis.

Det ble linket til podcasten om teamet i Pengerådet tidligere i tråden, syns denne er bra. I tillegg bør du sette forsikringene på "anbud" minst en gang i året, det er knallhard konkurranse mellom de ulike tilbyderne, og her er det veldig ofte kroner og spare på å bytte selskap.

Comment

Originally posted by ebbaway View Post
            I tillegg bør du sette forsikringene på "anbud" minst en gang i året, det er knallhard konkurranse mellom de ulike tilbyderne, og her er det veldig ofte kroner og spare på å bytte selskap.
            100 % enig! Gikk for noen måneder gjennom forsikringene vi har + mobil- og internettutgifter og sparte et par tusen i året på litt research og tre–fire telefonsamtaler.

økonomiportalen.no

Comment

Working...
            X